Tiho in javnosti skrito je v zatišju pandemije leta 2021 potekalo snovanje strategije trajnostnega razvoja občine do leta 2030. Prejšnji tak dokument je potekel že leta 2020. Torej se je novi začel pripravljati s precejšnjo zamudo, saj bo v najboljšem primeru sprejet na občinskem svetu šele letos. Pravi čas za začetek snovanja bi bil po moje ob nastopu mandata sedanje občinske oblasti.
Obvestilo o anketi, ki bi naj bila podlaga za strategijo je precej nevidno izšlo 2021 v aprilski številki Našega časopisa. Občina je ponudila možnost spletne in tiskane ankete in oddajanje izpolnjenih anket zamejila z 20. majem. Ker je strategija občine izjemno pomemben dokument se mi zdi škoda, da ankete niso v tiskani obliki priložili Našemu časopisu. S tem bi jasno nakazali, da si res želijo najširšega možnega odziva in sodelovanja med občani. Glede na to, da so bili zainteresirani napoteni na splet oziroma v poslopje Občine ali v TIC za prevzem tiskane verzije, glede na to, da večina prejme Naš časopis šele zadnji ali predzadnji dan v mesecu je 20 dni za tako pomembno anketo nekako malo. Glede na vse omejitve je skoraj 700 izpolnjenih anket veliko. Lahko si samo predstavljamo koliko bi jih šele bilo, če bi Občina storila vse potrebno in stvar z objavo v NČ še bolj približala občanom.
Tudi sam sem eden tistih, ki bi anketo izpolnil, če bi jo opazil. Tako sem do informacij, da se strategija pripravlja prišel naključno a sem se od tedaj dalje aktivno zanimal, kako se lahko občani še vključujejo, razen, da so izpolnili anketo. Pravega odgovora nisem dobil. Morda si narobe mislim, da občina v fazi priprave strategije občanov oziroma širše zainteresirane javnosti ne potrebuje ali celo ne želi.
Danes sem ponovno brskal in po naključju opazil, da je Občina na svojem portalu 5.februarja objavila dosedanje gradivo za strategijo in dala javnosti čas do 20.februarja, da poda pripombe. Spet bi lahko v januarski številki Našega časopisa na vidnem mestu pozvala k branju in podaji pripomb a tega ni storila. Ponevedoma ali namerno? Se opravičujem, če po večkratnem listanju nisem opazil.
Zakaj sitnarim?
Kakovostna strategija razvoja občine z najširšo možno verifikacijo in legitimacijo javnosti zagotavlja dvoje:
1. Bistveno boljše projekte in s tem pogoje bivanja večine prebivalstva.
2. Manj možnosti soliranja katerekoli oblastne strukture s projekti, ki padejo z neba in lahko predstavljajo visoka korupcijska tveganja in so obenem škodljivi za občane.
Strategija je: vemo kaj hočemo in kako bomo to izpeljali. Kot skupnost. Skozi daljše obdobje. Ne zgolj kot ta ali ona stranka v svojem mandatu in njena klientela.
Zato prosim odgovorne, da povedo, kako bodo nastajanje in sprejemanje strategije do 2030 napravili transparentno in zagotovili najširšo možno legitimnost temu pomembnemu dokumentu.
Že v naprej zahvaljeni.
Marjan Geohelli
O procesu nastajanja nove Strategije trajnostnega razvoja Občine Vrhnika 2030
Strategija trajnostnega razvoja občine Vrhnika 2030 je programsko-strateški dokument, ki opredeljuje smer razvoja in prioritetna področja vlaganj občinskih sredstev in delovanja lokalnih javnih služb v naslednjih letih. Priprava strategije je nastajala na temelju analize pretekle strategije, analize trenutnega razvojnega položaja občine in priložnosti, ki se nakazujejo v prihodnje. Pri tem so bile upoštevane tudi smernice nove evropske finančne perspektive, finančni inštrumen za okrevanje in odprnost ter aktualni razvojni dokumenti države in Ljubljanske urbane regije. Pomemben vidik procesa pa je bilo tudi vključevanje javnosti v posameznih fazah. V ta namen smo z zunanjimi strokovnjaki v različnih fazah nastajanja strategije izvedli različne oblike posvetovanj. Pristope in obseg smo zaradi pogojev epidemije morali v prilagajati tudi obstoječim razmeram in pogojem.
· Med aprilom in majem 2021 obsežno začetno anketo med občani o zadovoljstvu z določenimi področji lokalnega življenja, pogledu na prihodnost in prioritetne naloge. Anketa je bila objavljena na spletu, hkrati pa je bila omogočena tudi izpolnitev v fizični obliki, saj so bili obrazci na voljo na Občini Vrhnika, v TIC Vrhnika in Cankarjevi knjižnici Vrhnika. Povabilo k anketi in informacija o načinu prevzema tiskanih izvodov je bila objavljena tudi v Našem časopisu št. 492, aprila 2021, dodatno pa razposlana prek e-novic in drugih digitalnih kanalov občine do različnih skupin občanov. Odziv na razvojno anketo je bil številčno in vsebinsko zelo dober, saj je v njej sodeloval 701 občanov ali 4 % vseh. Rezultati ankete so predstavljali pomembno podlago za opredeljevanje prihodnje vizije, ciljev, razvojnih prioritet in ukrepov. Analiza ankete je objavljena na spletni strani občine. https://vrhnika.si/wp-content/uploads/2021/07/19330Vrhnika_2030_%E2%80%93_Analiza_ankete_objavanaliza_ankete_objava.pdf
· Za usmerjanje priprave strategije je bila že v samem začetku procesa vzpostavljena 22-članska strateška skupina v kateri so poleg župana in obeh podžupanov sodelovali tudi predstavniki vseh svetniških skupin občinskega sveta, direktorji ključnih javnih zavodov in predstavniki različnih javnosti. Skupina se je sestala trikrat, v vmesnem času pa so člani posamično opredelili svoj pogled na stopnjo pomembnosti do več kot 150 posameznih projektov in aktivnosti znotraj ukrepov.
· Strokovno podporo celotnemu procesu in zunanjim izvajalcem je nudila projektna skupina občinske uprave.
· Za štiri področja, ki jih je strateška skupina prepoznala kot razvojno pomembna smo organizirali štiri fokusne delavnice z vabljenimi udeleženci: i) javne storitve za visoko kakovost bivanja, ii) kakovostno preživljanje prostega časa, iii) sinergije truizma in kmetijstva in iv) spodbudno lokalno okolje za rast in razvoj podjetij.
· Za posebna strokovna področja (komunalne dejavnosti, varstvo okolja in krožno ravnanje z odpadki, kulturna politika, sodelovanje z državnimi javnimi zavodi, zdravstvo) so zunanji strokovnjaki opravili dodatne individualne intervjuje.
· V februarju smo javno objavili prezentacijsko gradivo strategije z naborom vseh ukrepov in aktivnosti ter občane pozvali k podajanju mnenj, predlogov in pripomb. V ta namen smo oblikovali poseben spletni obrazec. Prek spleta je svoj glas glede kakovosti strategije oddalo 176 posameznikov, 7 pobud pa smo prejeli dodatno po e-pošti. Več kot 70 % občanov je strateški dokument in razvojno vizijo ocenilo z oceno dobro ali zelo dobro, hkrati pa skupaj podalo 199 vsebinskih mnenj in pobud. Projektna skupina je v sodelovanju z zunanjimi izvajalci temeljito pregledala vse predloge. Nove pobude smo smiselno vključili v strateški dokument, na pobude, ki pa so že bile vključene v strategijo, pa smo podali pojasnilo kateri ukrep jih naslavlja.
· Strategijo je obravnaval tudi Odbor za družbene dejavnosti, na katerega sejo so bili vabljeni tudi člani drugih odborov.
Strategija trajnostnega razvoja občine Vrhnika 2030 dobro odraža potrebe občanov in predstavlja podlago za nadaljevanje razvojnih aktivnosti in sodelovanja z občani na posameznih konkretnih vsebinah, ki so bile prepoznane kot prednostne. Med prvimi področji na katerih že s to novico vabimo zainteresirane občane, podjetja, društva in posameznike so priprava strategije turizma, aktiviranje kmetij za razvoj dodatnih dejavnosti ter oblikovanje skupnega letnega programa ponudbe medgeneracijskih programov in storitev.
Zavedamo se, da je uresničevanje vizije Občine Vrhnika 2030 kot »kakovostnega bivalnega okolja za vse generacije na zelenem stičišču Ljubljanskega barka in krasa« mogoče doseči le s skupnim delovanjem in energijo vseh občanov, služb in podjetij v isto smer, v smer zelenega prehoda na vseh področjih. Zato je župan akceptiral pobudo nekaterih občanov, ki so želeli še dodaten čas za podajo sprememb in predlogov. Ni mogel prekvalificirati točke dnevnega reda na občinskem svetu, ker se po Poslovniku Občinskega sveta Občine Vrhnika razvojni dokumenti sprejemajo po skrajšanem postopku, in dati gradivo v javno razpravo, temveč je točko umaknil iz dnevnega reda in bo pozval občane, da ponovno podajo pripombe k strategiji.
Na Občini Vrhnika absolutno zavračamo vse očitke, da delujemo netransparentno in da ne želimo vključiti javnosti. Število objav v javnih občilih, število rešenih anket, številni sestanki, odziv javnosti na gradivo itd. jasno dokazujejo, da je bila javnost vključena. Dopuščamo pa možnost, da smo koga izpustili in bomo zelo veseli vsakega odziva.
Občina Vrhnika




