V občini Vojnik so ustanovljene tri krajevne skupnosti, in sicer KS Vojnik, KS Nova Cerkev in KS Frankolovo.
Krajevna skupnost z namenom zadovoljevanja posebnih skupnih potreb občanov na svojem območju sodeluje pri opravljanju javnih zadev v občini, seznanja pristojni organ občine s problemi in potrebami svojih prebivalcev, daje mnenja in predloge ter neposredno opravlja tiste naloge, ki so nanjo prenesene s statutom ali občinskimi odloki.
Skladno s tretjim odstavkom 57. člena Statuta Občine Vojnik in 15. členom Odloka o organizaciji in financiranju krajevnih skupnosti v Občini Vojnik izvajanje strokovnih nalog in administrativnih opravil za potrebe krajevnih skupnosti in njihovih Svetov zagotavlja občinska uprava. Tako so tudi javni uslužbenci, Svetovalci za krajevne skupnosti, zaposleni na Občini Vojnik.
Krajevna skupnost predstavlja ožji del občine in določene naloge odločanja v upravnih zadevah nanjo niso bile prenešene, kot na primer zahteva za informacijo javnega značaja, zato ostaja ta v pristojnosti občine, kot ustanovitelja ožjega dela občine.
Stranke, ki posredujejo vloge na krajevno skupnost, lahko prejmejo odgovor, sklep ali odločbo s strani občine, v tistih zadevah, kjer se vsebina posamezne vloge nanaša na nalogo, ki krajevni skupnosti s Statutom ali Odlokom, ni bila prenesena.
V nadaljevanju podrobneje opredeljujemo ustanovitev, organizacijo in delovanje krajevnih skupnosti, katerih podlage so v:
· Zakonu o lokalni samoupravi (Uradni list RS, št. 72/93, 6/94 - odl. US, 45/94 - odl. US, 57/94, 14/95, 20/95 - odl. US, 63/95 - ORZLS19, 73/95 - odl. US, 9/96 - odl. US, 39/96 - odl. US, 44/96 - odl. US, 26/97, 70/97, 78/97 - ZIPRS-A, 10/98, 34/98 - ZIPRS-B, 68/98 - odl. US, 74/98, 59/99 - odl. US, 70/00, 28/01 - odl. US, 87/01 - ZSam-1, 51/02, 108/03 - odl. US, 72/05, 21/06 - odl. US, 14/07 - ZSPDPO, 60/07, 27/08 - odl. US, 76/08, 79/09, 51/10, 40/12 - ZUJF, 14/15 - ZUUJFO, 76/16 - odl. US, 11/18 - ZSPDSLS-1, 30/18, 61/20 - ZIUZEOP-A, 80/20 - ZIUOOPE, 62/24 - odl. US, 102/24 - ZLV-K v nadaljevanju ZLS),
· Statutu Občine Vojnik (Uradno glasilo slovenskih občin, št. 3/2016 in 18/2025, v nadaljevanju Statut) ter
· Odloku o organizaciji in financiranju krajevnih skupnosti v Občini Vojnik (Uradno glasilo slovenskih občin, št. 52/2020, v nadaljevanju Odlok).
Zakon o lokalni samoupravi v 18. členu opredeljuje, da se na območju občin lahko ustanovijo ožji deli občine (krajevne, vaške ali četrtne skupnosti).
Statut Občine Vojnik v 11. členu opredeljuje naloge, ki jih krajevne skupnosti, kot ožji deli občine, lahko opravljajo, in sicer:
(1) Krajevne skupnosti lahko opravljajo naloge iz pristojnosti občine, ki se nanašajo na prebivalce krajevne skupnosti. Krajevne skupnosti praviloma samostojno:
· skrbijo za urejenost pokopališč in organizirajo pogrebno službo na krajevno običajni način, če z odlokom občine ni drugače določeno;
· skrbijo za pluženje in odvoz snega na kategoriziranih javnih poteh;
· skrbijo za vzdrževanje kategoriziranih javnih poti;
· lahko skrbijo za vaške vodovode, če ni drugače določeno;
· upravljajo lastno premoženje ali premoženje občine, ki jim je dano v uporabo;
· izdelujejo načrte zaščite in reševanja na podlagi predpisov in potreb občine;
· pripravljajo in izvajajo projekte v okviru celostnega razvoja podeželja in obnove vasi na svojem območju;
· pospešujejo kulturne, športne in druge društvene dejavnosti na svojem območju ter organizirajo kulturne, športne in druge prireditve ali nudijo pomoč pri takih prireditvah, kadar je organizator občina.
(2) Naloge iz prvega odstavka tega člena se lahko podrobneje opredelijo z odlokom.
Odlok o organizaciji in financiranju krajevnih skupnosti v Občini Vojnik v II. poglavju (Naloge krajevnih skupnosti), v členih 5. do 8. opredeljuje:
5. člen
Krajevna skupnost z namenom zadovoljevanja posebnih skupnih potreb občanov na svojem območju sodeluje pri opravljanju javnih zadev v občini, seznanja pristojni organ občine s problemi in potrebami svojih prebivalcev, daje mnenja in predloge ter neposredno opravlja tiste naloge, ki so nanjo prenesene s statutom ali občinskimi odloki.
6. člen
(1) Krajevna skupnost sodeluje pri opravljanju javnih zadev v občini z dajanjem pobud, predlogov in zahtev za aktivnosti, ki naj jih občina izvaja na območju skupnosti ali pa vplivajo na življenje in delo njenih prebivalcev ter s sodelovanjem pri njihovi realizaciji, zlasti pri:
· dajejo predloge in sodelujejo pri pripravi razvojnih programov na območju občine na področju javne infrastrukture na svojem območju ter sodelujejo pri izvajanju investicij v komunalno infrastrukturo in pri nadzoru nad opravljenimi deli;
· sodelujejo pri pripravi programov oskrbe s pitno vodo in o zaščiti virov pitne vode, sodelujejo pri pridobivanju soglasij lastnikov zemljišč za delo s področja javnih služb;
· dajejo predloge za sanacijo divjih odlagališč komunalnih odpadkov in sodelujejo pri njihovi sanaciji;
· dajejo predloge za ureditev in olepševanje kraja v smislu ureditve in vzdrževanja javnih prostorov, sprehajalnih poti ipd. in pri tem sodelujejo;
· dajejo pobude za dodatno prometno ureditev (prometna signalizacija, ureditev dovozov in izvozov, omejitve hitrosti ipd.);
· oblikujejo pobude za spremembo prostorskih, planskih in izvedbenih aktov ter jih posredujejo pristojnemu organu občine;
· dajejo mnenja glede sprememb namembnosti kmetijskega prostora v druge namene, predvidenih gradenj večjih proizvodnih in drugih objektov v skupnosti, za posege v kmetijski prostor (agromelioracija, komasacija), pri katerih je prišlo do spremembe režima vodnih virov;
· seznanjajo pristojni organ občine s težavami in potrebami prebivalcev krajevne skupnosti na področju urejanja prostora in varstva okolja;
· sodelujejo pri organizaciji kulturnih, športnih in drugih prireditev;
· spremljajo nevarnosti na svojem območju in o tem obveščajo štab za civilno zaščito ter po potrebi prebivalstvo in sodelujejo pri ostalih nalogah s področja zaščite in reševanja;
· dajejo mnenje k odločitvi o razpolaganju in upravljanju s premoženjem občine, ki je skupnostim dano za uporabo za opravljanje njihovih nalog.
(2) Krajevna skupnost lahko občinskemu svetu posreduje svoje mnenje o posameznih vprašanjih, ki jih le-ta obravnava na svojih sejah.
7. člen
Krajevna skupnost lahko daje predloge in seznanja pristojni organ občine s problemi in potrebami prebivalcev skupnosti na področju urejanja prostora in varstva okolja ter daje mnenja, pobude in predloge:
· pri javnih razgrnitvah prostorskih planskih in izvedbenih aktov, ki obravnavajo območje njihove skupnosti,
· za spremembo prostorskih planskih in izvedbenih aktov,
· glede predvidenih gradenj večjih proizvodnih in drugih objektov v skupnosti, · v zvezi s sanacijskimi programi onesnaževalcev, ki vplivajo na življenje na njenem območju,
· glede spremembe namembnosti kmetijskega prostora v druge namene in glede posegov v kmetijski prostor (agromelioracije, komasacije), pri katerih bi prišlo do spremembe režima vodnih virov, ter za ukinitev in vzpostavitev javnega dobra,
· v vseh drugih primerih, ki neposredno zadevajo krajevno skupnost.
8. člen
Krajevna skupnost v okviru svojih pristojnosti neposredno opravlja naslednje naloge:
· gospodari s premoženjem v lasti krajevne skupnosti,
· gospodari s premoženjem občine, ki ga nanjo prenese z odlokom, in ki za to zagotovi potrebna sredstva,
· pospešuje kulturne, športne in druge društvene dejavnosti,
· pristojne strokovne službe opozarja na socialne probleme krajanov in sodeluje pri njihovem reševanju.
Povzela: Mojca Vodušek
Vojnik, 9. 7. 2025






