V okviru priprav na podnebno konferenco COP 30, ki bo novembra v Braziliji, bo tudi v Sloveniji potekal simbolični dogodek COP 30 Bike ride – kolesarjenje za podnebno pravičnost.
Opozoriti želimo na nujnost ukrepanja proti podnebnim spremembam. Kolesarimo, ker želimo pravične in učinkovite podnebne politike, ker podpiramo trajnostno mobilnost ter zelena mesta, in ker verjamemo, da lahko skupaj dosežemo spremembe.
Slovenske občine ter ključne odločevalce želimo spodbuditi k sprejemanju ukrepov, ki izboljšujejo infrastrukturo za hojo in kolesarjenje. V ta namen bomo občinam predali deset predlogov za izboljšanje pogojev za kolesarjenje. Od pristojnih pričakujemo, da se bodo z javno izjavo zavezali k izvajanju vsaj treh predlogov.
Štafeta za podnebno pravičnost poteka od Bakuja, v Azerbanjdžanu, kjer je bila konferenca lani, do Belema v Braziliji, kjer bo potekala letos. Štafeta bo Evropo zapustila na Portugalskem, do brazilske obale pa jo bo prenesli jadralci. Slovenijo bodo kolesarji prečkali ravno v tednu, ko se zaključuje Dirka po Franciji, torej med torkom, 22. julijem in soboto, 26. julijem 2025. Zaradi dolžine poti ter števila udeležencev je to tudi uraden poskus za Guinnessovo knjigo rekordov.
Postanki ter simbolična predaja štafete s transparentom bodo potekali v Novem mestu, Ljubljani, Postojni ter Novi Gorici. V četrtek, 24. julija je v Ljubljani predviden prosti dan. Namesto etape bosta ta dan organizirana kritična masa - skupinsko kolesarjenje po mestu - ter kolesarski piknik.
Potek etap:
Torek, 22. julij: Zagreb – Novo mesto
Sreda, 23. julij: Novo mesto – Ljubljana
Četrtek, 24. julij, prost dan v Ljubljani bo namenjen kolesarski paradi in pikniku
Petek, 25. julij: Ljubljana – Postojna Sobota,
26. julij: Postojna – Nova Gorica
Skupinskemu kolesarjenju za podnebno pravičnost se lahko pridruži kdorkoli. Rekreativni kolesarji se lahko posameznim etapam pridružijo delno ali v celoti, spodbujamo pa tudi navijanje ob trasi. Vsaj kritična masa oziroma skupinsko kolesarjenje na prosti dan v Ljubljani je primerno tudi za družine z otroki. Dokončne trase etap bomo sporočili kolesarjem, ki se bodo na COP 30 bike ride prijavili v spletnem obrazcu. Glavni kriterij za potek bo varnost, zato se bomo izogibali prometnim potem. Udeleženci kolesarijo na lastno odgovornost.
Deset predlogov Mesta, občine, oziroma lokalne in državne oblasti pozivamo, da se s pisno izjavo in konkretnimi ukrepi zavežejo k izboljšanju pogojev za kolesarjenje. Ukrepi so lahko raznovrstni, v pomoč smo jih nekaj zbrali tudi sami:
1. Vzpostavitev osnovne kolesarske infrastrukture za vsakodnevna potovanja do leta 2030
2. Omejevanje avtomobilskega prometa z ukrepi kot so umirjanje obsega prometa ter hitrosti
3. Sprejetje namenskega načrta do leta 2030 s konkretnimi ukrepi za razvoj kolesarjenja
4. Povečanje površin namenjenih pešcem in kolesarjem, sploh v bližini šol, javnih služb, trgovin ter zelenih površin 5. Postavitev varnih kapacitet za parkiranje ter shranjevanje vseh vrst koles, tudi tovornih, še posebej na javnih mestih
6. Organizacija javnih, množičnih dogodkov za spodbujanje kolesarjenja ter javnih prostorov, ki spodbujajo druženje ter omogočajo popravilo koles
7. Organizacijo izobraževanj, ki zagotavljajo večjo varnost ter krepijo samozavest kolesarjev, še posebej žensk in otrok.
8. Podporo gospodarskemu sektorju (storitve, proizvodnja, izposoja, souporaba) z vzpostavitvijo davčnih olajšav in subvencij
9. Razvoj logistike: tovorna kolesa lahko razbremenijo dostavo v zadnjem kilometru poti
10. Transparentno spremljanje e kazalnikov (delež kolesarjev, obseg infrastrukture, varnost, zadovoljstvo).
Občine lahko predloge simbolično podprejo z zavezo oziroma izjavo o podpori. Za več informacij o poteku kolesarjenja se obrnite na Mariborsko kolesarsko mrežo (Josip Rotar, josip.rotar@kolesarji.org ali 040 458 119) . Več o projektu najdete na https://copbikeride.org/cop30
S spoštovanjem, V imenu Koalicije za trajnostno prometno politiko, ekipa Mariborske kolesarske mreže Komunikacijsko kampanjo izvajamo v okviru podnebnega programa mreže Koalicije za trajnostno prometno politiko, ki jo financirata Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo in Eko sklad j.s..
Za mnenja, predstavljena v tem prispevku, so izključno odgovorni avtorji dokumenta in ne odražajo nujno stališč Ministrstva za okolje, podnebje in energijo ali Eko sklada j.s.



