Oceni objavo

Nacionalna preventivna akcija Varno v šolo se prične 28. avgusta in traja do 8. septembra.

  • Nacionalna preventivna akcija Varno v šolo se prične 28. avgusta in traja do 8. septembra.

    Otroci, še posebej najmlajši, so v prometu slabše vidni, prav tako pa težko predvidijo nevarne situacije. Vozila kasneje opazijo in ne znajo dobro presoditi njihove oddaljenosti ter hitrosti, prav tako težje določijo smer, iz katere prihaja zvok vozila.

    Njihovo ravnanje usmerjajo predvsem

    radovednost,
    čustva in
    dogajanje okoli njih,
    manj pa razum,
    zato morajo biti vozniki nanje vselej pozorni in jim vedno prepustiti prednost na prehodih za pešce.


    Z letošnjo akcijo bo Agencija za varnost prometa s partnerji voznike znova aktivno ozaveščala o vračanju otrok v promet in na šolske poti, predvsem pa želi vplivati na vedenje voznikov, povezano z nekaterimi najpogostejšimi tveganji za nastanek prometne nesreče.

    Otroci so med najbolj ranljivimi in ogroženimi udeleženci v prometu. Pešce najpogosteje ogrožajo vozniki motornih vozil, ki so v približno 70 odstotkih povzročitelji prometnih nesreč.

    Trk avtomobila pri hitrosti 50 km/h v odraslega pešca je enak padcu z višine 9,8 m, posledice za otroke so hujše ali celo usodne že pri nižjih hitrostih.

    V času trajanja nacionalne preventivne akcije izvajamo široko medijsko akcijo ozaveščanja, osnovne šole bodo pred začetkom novega šolskega leta prejele dopis, s katerim Agencija poziva k varnosti otrok, več nevladnih organizacij, kot je Zveza ZŠAM, izvaja varstvo otrok na šolskih poteh (AVP jih v sklopu javnega poziva sofinancira). Preko ZŠAM Slovenije bo pri tem sodelovalo 35 organizacij. Preko Zveze neodvisnih mehatronikov in logistov bo to aktivnost izvajalo še 8 ZŠAM-ov. Občinski Sveti za preventivo in vzgojo v cestnem prometu so pri Agenciji za varnost prometa za potrebe izvajanja akcije v septembru naročili preventivne materiale in kresničke za prvošolce. Trenutno je gradivo za akcijo naročilo 137 občin. V sklopu naročil bo Agencija zagotovila plakate (1.729), letake (15.376) in kresničke (19.947).

    Vsi učenci sedmih razredov osnovnih šol bodo jeseni prejeli preglednice z matematičnimi formulami, na katerih so tudi sporočila Agencije za varnost prometa za mlade, ki se nanašajo na odgovorno udeležbo v prometu.

    Za srednješolce vse šolsko leto izvajamo delavnice Vozimo pametno.

  • SRCE PROMETNE VARNOSTI SMO VSI

    Letošnji slogan ob začetku šolskega leta 2023/24 nosi plemenito sporočilo "Srce prometne varnosti smo vsi". Osredotoča se na povezovanje skupnosti - učencev, učiteljev, staršev in skrbnikov ter vseh udeležencev v prometu - skozi simbol srca, ki simbolizira skrb in varnost. Sporočilo glede varnosti otrok bo odmevalo vse leto, ne le na prvi šolski dan. S tem sporočilom želi Agencija za varnost prometa voznike in druge udeležence v prometu spomniti na pomembnost njihove vloge pri zagotavljanju varnosti otrok na poti v šolo, na obšolske aktivnosti, domov, k prijateljem, skratka na vseh poteh, vse leto.

    V okviru nacionalne akcije Varno v šolo potekajo skupna prizadevanja Ministrstva za infrastrukturo, Ministrstva za notranje zadeve, Policije, Ministrstva za vzgojo in izobraževanje, Zavoda RS za šolstvo, osnovnih šol, občinskih SPV, Zveze združenj šoferjev in avtomehanikov Slovenije, društev upokojencev in drugih nevladnih organizacij, pa tudi posameznikov in medijev za večjo varnost otrok na šolskih poteh.


  • AKTIVNOSTI ZA VEČJO VARNOST OTROK V PROMETU

    V širši okolici prenekatere šole se vsako leto v prvih dneh šole izvaja varovanje otrok na šolskih poteh. Varovanje otrok na zaznamovanih prehodih za pešce poteka na mestih, kjer je varnost otrok lahko ogrožena na njihovi šolski poti.

    Kot prostovoljci so vanj vključeni člani občinskih svetov za preventivo in vzgojo v cestnem prometu (SPV), člani Zveze ZŠAM, društva gasilcev in upokojencev, učitelji predpisov in vožnje v avtošolah, starši ter drugi. Na prvi šolski dan bodo v bližini šol izvajali varstvo otrok, ki prihajajo v šolo oz. popoldne odhajajo iz nje tudi zaposleni na Agenciji za varnost prometa. S takšnim aktivnim prispevkom na terenu želimo širše opozoriti, da se otroci vračajo na šolske poti ter da naj bodo vozniki še posebej previdni.

    Otroci morajo biti v prometu deležni posebne pomoči in pozornosti vseh udeležencev.

    Pri tovrstnem varstvu otrok v prometu bodo zaposleni Agencije ozaveščali voznike s posebnimi ozaveščevalnimi napisi (na temo hitrost, mobilni telefon, pozornost v prometu...).

    Prostovoljci pomagajo učencem prečkati cesto na nevarnejših odsekih in s svojo prisotnostjo opozarjajo voznike na še previdnejšo vožnjo. Tako so začetki šolskega leta, ko so otroci po daljših počitnicah še vedno razigrani, mlajši pa kot začetniki ne poznajo vseh pasti prometa na šolski poti ter zaradi starosti ne zmorejo vseh zahtev sodobnega prometa, še vedno varni. Nekateri prostovoljci otroke spremljajo na šolskih prevozih, kjer jih podučijo o pravilnem ravnanju na avtobusu in jih opozarjajo na pravilno pripenjanje. Ob začetku šolskega leta priporočamo, da se izvedejo tudi učne ure z otroki in informiranje staršev (roditeljski sestanki), kjer se predstavi in obravnava tudi varnost otrok v prometu (načrti šolskih poti, pravila varnega sodelovanja v prometu, priporočila itd.).

    Poleg tega bo celoten september obarvan z aktivnostmi v podporo varni udeležbi otrok v prometu. Tako tudi v času Evropskega tedna mobilnosti načrtujemo več aktivnosti, s katerimi ozaveščamo javnost o varnih šolskih poteh, ranljivosti in izpostavljenosti otrok v prometu ter spodbujamo k aktivnemu varnemu prihodu v šolo. Poseben dogodek načrtujemo 20. septembra.


  • VARNOST OTROK IN NADZOR POLICIJE

    Agencija za varnost prometa tradicionalno sodeluje s Policijo pri izvedbi vseh nacionalnih preventivnih akcij, saj dajeta preventiva in nadzor skupaj najboljše rezultate. Tudi v tokratni akciji bodo policisti sodelovali pri izvedbi preventivnih dogodkov ob prvem šolskem dnevu.

    V tednu pred začetkom šolskega leta bodo policisti pregledali prometno signalizacijo na cestnih povezavah v bližini šol in na šolskih poteh in v primeru nepravilnosti o tem obvestili vzdrževalce cest. Z vodstvi nekaterih šol bodo skupaj pregledali načrte varnih poti v šolo in preverili, ali so upoštevane morebitne spremembe, rekonstrukcije ali zapore posameznih cest. Z lokalnimi skupnostmi in organizacijami, kot so avto-moto društva, združenje šoferjev in avtomehanikov, sveti za preventivno in vzgojo v cestnem prometu itd., pa bodo skupaj preverili možnosti varovanja otrok, zlasti v prvih dneh šole.

    V prvih šolskih dneh bodo policisti obiskali nekatere osnovne šole in skupaj z ravnatelji ter mentorji prometne vzgoje na roditeljskih sestankih starše prvošolčkov seznanili z nevarnostmi, ki na cesti prežijo na najmlajše, jim svetovali, kako naj poskrbijo za varnost otrok v cestnem prometu in kakšne dolžnosti imajo kot starši z vidika varnosti cestnega prometa. Tudi za otroke bodo ponekod pripravili krajša predavanja o prometni varnosti ter jim tako pokazali, kako naj se varno vključujejo v cestni promet, bodisi kot pešci, kolesarji, vozniki e-skirojev ali vozniki mopedov.

    V okolici šol bodo izvajali poostren nadzor prometa, ko bodo predvsem preverjali, ali vozniki vozijo prehitro, in na ta način umirjali promet na izpostavljenih mestih, kjer bi lahko prišlo do nevarnih situacij. Umirjanje prometa je še posebej pomembno v prvih dneh pouka, ko otroci prihajajo v šolo in se vračajo domov še povsem razigrani ter pod vtisom počitniških doživetij. V tem času bodo preverjali tudi:

    ali otroci nosijo rumene rutice in odsevna telesa,
    ali so kolesa, e-skiroji in mopedi, s katerimi se vozijo otroci in mladoletniki, ustrezno opremljeni in tehnično brezhibni ter pri vožnji uporabljajo čelado,
    ali starši pri prevozu otrok (pravilno) uporabljajo ustrezne zadrževalne sisteme,
    izvedli bomo tudi več poostrenih nadzorov tehnične urejenosti avtobusov in drugih vozil, s katerimi se prevažajo otroci v šolo.
    Vožnja e-skiroja je s spremembo zakonodaje dovoljena otrokom od 12. leta starosti dalje, otroci med 12. in 14. letom morajo imeti pri sebi tudi kolesarsko izkaznico. Pri vožnji e-skiroja je uporaba čelade obvezna do 18. leta starosti.

    Tudi kasneje bodo policisti aktivni, saj bodo celo leto izvajali preventivne in represivne aktivnosti, katerih namen je varovanje otrok na poti v šolo in iz nje, pripravili bodo več poostrenih nadzorov tehnične brezhibnosti vozil, s katerimi se opravlja organiziran prevoz otrok v šolo in iz nje, preverjali psihofizično stanje voznikov, ki prevažajo otroke na izlete itd.


  • KAKO NAJ V SKRBI ZA VARNOST ŠOLARJEV RAVNAJO VOZNIKI VSE LETO

    Že v načelih cestnega prometa je zapisano:"Kadar so udeleženci cestnega prometa otroci, so drugi udeleženci dolžni nanje posebej paziti in jim pomagati".

    To načelo povsem jasno določa, da smo vsi v prometu soodgovorni za varnost otrok. Zato je potrebno v prometu ravnati tako, da čim bolj izključimo dejanja, ki bi lahko ogrožala prometno varnost otrok. Otroci so razigrani in drugače dojemajo promet okoli sebe in so kot taki zelo nepredvidljivi v svojih ravnanjih. Zato moramo biti na cesti ob zaznavi otrok v bližini bistveno bolj pazljivi in pozorni, saj nikoli ne vemo, kako bo otrok reagiral.

    Otrokom moramo omogočati varno mobilnost, za kar je potrebna skrbnost, odgovornost in zgled vseh udeležencev v prometu.Pri tem Agencija za varnost prometa posebej izpostavlja: "Vozniki, prilagodite hitrost vožnje, še posebej v naseljih, v okolici šol, vrtcev in igrišč, med vožnjo ne uporabljajte mobilnega telefona, ki odvrača vašo pozornost od dogajanja na cesti in ob njej, za volan sedite trezni! Vzdržujte primerno varnostno razdaljo in predvidevajte prometne situacije, kadar ste v bližini šol, vrtcev in v naseljih."

  • NAČRTI ŠOLSKIH POTI

    Javna agencija RS za varnost prometa sodeluje z občinskimi sveti za preventivo in vzgojo v cestnem prometu (SPV). Preko njih razširja preventivna gradiva in pripomočke, jih usmerja in spodbuja ter sodeluje z njimi pri pripravi različnih prometno-preventivnih akcij. Občinski sveti so nosilec aktivnosti na lokalni ravni, saj sodelujejo z občino, policijo, osnovnimi in srednjimi šolami, zainteresiranimi institucijami in posamezniki.

    Za pripravo Načrtov šolskih poti je strokovni javnosti namenjena knjižica Smernice za pripravo šolskih poti. Vse osnovne šole spodbujamo, da pripravijo oz. posodobijo in objavijo NŠP ter še posebej ob začetku šolskega leta komunicirajo s starši in učenci, katera pot je bolj varna in kako ravnati v prometu v različnih situacijah. Na spletni platformi se nahajajo načrti šolskih poti.

    Foto: Daniel Novakovič/STA

  • ORGANIZIRANI ŠOLSKI PREVOZI

    Pomembno je, da se starši, skrbniki, otroci in predvsem prevozniki ter naročniki prevozov zavedajo pomena pravilnega pripenjanja oziroma doslednega nameščanja v otroške zadrževalne sisteme tudi med izvajanjem organiziranih šolskih prevozov. Že od vrtca naprej se otroci, ki so vključeni v projekt Pasavček, učijo slogana Red je vedno pas pripet. Če so to pravilo že osvojili in ga dosledno spoštujejo pri prevozih s starši ali skrbniki, ga je potrebno v enaki meri spoštovati tudi pri organiziranem šolskem prevozu. Voznik se mora pred vožnjo prepričati, da so vsi potniki v vozilu pravilno pripeti. Agencija posebej izpostavlja, da morajo biti otroci pripeti ves čas trajanja poti, med vožnjo ne smejo vstajati ali se sprehajati po vozilu, saj je to izredno nevarno.

    Otroci naj med vožnjo nikdar ne sedijo s šolsko torbo ali nahrbtnikom na ramenih.Prav tako je pred prevozom nujno pravilno zavarovati šolske torbe, nahrbtnike, dežnike in ostalo prtljago. V primeru nenadnega zaviranja ali drugega sunkovitega manevra bodo neustrezno zavarovani predmeti poleteli po vozilu in lahko resno poškodujejo potnike.Vozniki morajo organizirane šolske prevoze opravljati v dobrem psihofizičnem stanju, ki omogoča varen prevoz otrok.Za volan naj vedno sedejo trezni in spočiti. Že ena merica alkohola lahko pomembno vpliva na vozne sposobnosti, s čimer vozniki lahko ogrozijo sebe in druge.

    Agencija za varnost prometa ostale voznike motornih vozil opozarja, da morajo biti ob srečanju z vozilom z oznako za šolski prevoz posebej previdni. Prilagodijo naj hitrost in dogajanje v prometu spremljajo izredno pozorno. Vozniki naj ne pozabijo, da šolskega prevoza, ki je zaustavil na voznem pasu, nikdar ne smejo obvoziti oziroma prehiteti.

  • PROJEKT PASAVČEK

    Vse šolsko leto bomo izvajali aktivnosti v projektu Pasavček, z dodatnim poudarkom v obdobju nacionalne preventivne akcije Varnostni pas varuje vas. V šolskem letu 2023/24 bo potekal že 19. leto zapored. Agencija za varnost prometa s projektom spodbuja k varnemu prevozu otrok, dosledni uporabi varnostnih pasov, tudi na najkrajših poteh ter ozavešča o pravilni uporabi otroških varnostnih sedežev. V minulem šolskem letu je v projektu zopet sodelovalo rekordno število skupin in oddelkov, skupaj kar 1.526 ter preko 28.000 otrok.

    Agencija za varnost prometa z veseljem ugotavlja, da v projektu Pasavček vsako leto sodeluje večje število skupin. To pomembno pripomore k večji ozaveščenosti glede varnosti med najmlajšimi udeleženci v prometu, njihovimi prijatelji, starši, skrbniki in drugimi družinskimi člani.


  • STATISTIČNI PODATKI - VARNOST OTROK IN PRIMERJAVA EU

    Evropski svet za varnost v prometu (ETSC) je septembra lani objavil poročilo Zmanjševanje števila smrtnih žrtev med otroki na evropskih cestah v obdobju 2011-2021.

    Poročilo je Slovenijo uvrstilo med najvarnejše na področju prometne varnosti otrok do 14. leta in izpostavilo, da je v Sloveniji leta 2011 umrlo šest otrok, leta 2021 trije, v letu 2018 pa niti eden.

    Poleg Slovenije samo še na Norveškem, Švedskem, Slovaškem in v Estoniji število umrlih otrok v prometu vsako posamezno leto v zadnjih desetih letih (2011-2021) ni nikdar preseglo deset žrtev. Povprečen upad števila smrtnih žrtev med otroki (0-14 let) v prometu je bil v obdobju 2011-2021 v Sloveniji krepko pod povprečjem EU, kar nas je uvrstilo v sam vrh najboljših držav, v družbi Avstrije, Belgije in Litve. V Sloveniji je znašal upad dobrih 10 odstotkov, v povprečju EU 27 pa je bil upad 5-odstoten.

    Letos je bilo v prvi polovici leta, do 30. junija, v prometnih nesrečah udeleženih 228 otrok v starosti od 0 do 14 let, enako kot v istem obdobju lanskega leta. V tem obdobju sta letos življenje izgubila dva otroka, in sicer pešec in potnik v vozilu, lansko leto pa eden, kot kolesar. Precej nižje je število hudo telesno poškodovanih, saj jih je bilo letos 9, lansko leto pa 18. Lahko telesno poškodbenih je bilo letos 186, lani pa 169.

    Ob primerjavi obdobja januar-junij 2023 s povprečjem obdobja januar-junij predhodnih pet let (2018-2022) pa je izrazito nižje število hudo telesno poškodovanih (enako kot ob primerjavi z obdobjem januar-junij 2022), število udeležencev brez poškodb je na ravni povprečja, malce višje je število lahko telesno poškodovanih, relativno precej pa izstopa število umrlih (povprečje 0,8, letos 2, enako kot v 2021, sicer pa po 1 v 2022 in 2019 ter brez umrlih v 2020 in 2018).


  • KAKO NAJ ZA VEČJO VARNOST ŠOLARJEV V PROMETU POSKRBIJO STARŠI VSE LETO

    Vlogo staršev oziroma skrbnikov je najbolj pomembna, saj so za otroka največji vzor, hkrati pa jih pripravljajo na samostojno udeležbo v cestnem prometu.

    Njihova vloga je na tem mestu neprecenljiva. Odgovornost staršev, skrbnikov, starih staršev je pri prometni vzgoji otrok ključna. Starši so otroka od prevoza iz porodnišnice naprej dolžni varno pripenjati v otroške zadrževalne sisteme, ko pa otrok začne dojemati svet okrog sebe, postanejo prvi in največji zgled, zato je potrebno ob vsaki udeležbi v prometu spoštovati cestnoprometna pravila in razmere na cesti.

    Poskrbeti je nujno za dosledno pripenjanje z varnostnim pasom in uporabo otroških zadrževalnih sistemov v vozilih, zaščitnih kolesarskih čelad na skirojih, e-skirojih, kolesih ali rolerjih. Poskrbeti je treba za otrokovo vidnost s svetlimi oblačili in aktivno rabo odsevnikov.

    Učenci prvega in drugega razreda osnovne šole morajo na poti v šolo in iz nje okoli vratu nositi tudi rumeno rutico, v temi, mraku ali slabši vidljivosti pa tudi odsevno telo (kresnička, odsevni trak...).

    Odrasli, ki ob cesti spremljajo otroke, naj jih držijo za roko na strani, ki je proč od ceste. Do 18. leta je obvezna tudi čelada pri kolesarjenju, vožnji s skirojem ali e-skirojem, priporočljiva pa je v vseh obdobjih življenja.

    Foto: Bor Slana/STA

    Uporabni napotki za starše, skrbnike, stare starše in učitelje so zbrani v e-knjižici Prvi koraki v svetu prometa.

    Agencija svetuje, da starši skupaj z otrokom prehodijo šolsko pot še pred začetkom šolskega leta, nato pa otroka vsak dan spremljajo na poti do šole in nazaj ter ob tem utrjujejo znanje o varnem vedenju v prometu, ki ga bo potreboval ob samostojni udeležbi v prometu.

  • Na prvi šolski dan, 1. 9. bodo aktivnosti Agencije za varnost prometa potekale z Ministrstvom za infrastrukturo, Ministrstvom za notranje zadeve, Policijo in Zavodom RS za šolstvo, ter vodstvi šol.

    Agencija za varnost prometa bo obeležila tudi "Drugi šolski dan" 4. 9. 2023, skupaj z Ministrstvom za vzgojo in izobraževanje, Policijo ter Inštitutom za politike prostora in vodstvom šole v Ljubljani. Tega dne bodo ključna sporočila usmerjena v varen aktiven prihod v šolo, torej peš, s kolesom ali navadnim skirojem. Predstavili bomo nove vsebine kampanje "Za manj kot dva je avto doma".

    Vse do 15. 9. pa bo na različnih koncih Slovenije in različnih šolah navzoča tudi maskota Pasavčka, ki bo pospremil otroke v šolo, s čimer dodatno ozaveščamo o pomenu uporabe otroških zadrževalnih sistemov, pri tem bodo sodelovali tudi Policija, občinska redarstva in občinski SPVji. Tudi pri teh dogodkih bomo v sodelovanju z nevladnimi organizacijami ozaveščali voznike s posebnimi ozaveščevalnimi napisi (na temo hitrost, mobilni telefon, pozornost v prometu...).

    Foto: Tamino Petelinšek/STA

  • STA to vsebino zagotavlja v sodelovanju z Agencijo za varnost prometa.

Oglejte si tudi