Nacionalna preventivna akcija Varno v šolo
se prične 28. avgusta in traja do 8. septembra. Koordinira jo Agencija
za varnost prometa, ki skupaj z Ministrstvom za infrastrukturo,
Ministrstvom za notranje zadeve, Policijo, Ministrstvom za vzgojo in
izobraževanje, Zavodom RS za šolstvo, osnovnimi šolami, občinskimi sveti
za preventivo in vzgojo v cestnem prometu, Zvezo združenj šoferjev in
avtomehanikov Slovenije, Inštitutom za politike prostora, društvi
upokojencev in drugimi nevladnimi organizacijami, izvaja številne
aktivnosti za večjo prometno varnost otrok.
Letošnji slogan ob začetku šolskega leta 2023/24 nosi plemenito sporočilo "Srce prometne varnosti smo vsi".
Osredotoča se na povezovanje skupnosti - učencev, učiteljev, staršev in
skrbnikov ter vseh udeležencev v prometu - skozi simbol srca, ki
simbolizira skrb in varnost. Tudi v luči nedavnih poplav in obnove po
njih je pomen povezovanja skupnosti in prizadevanj, da bodo lahko vsi
otroci na šolskih poteh varni, še toliko bolj izpostavljen. Sporočilo
glede varnosti otrok bo odmevalo vse leto, ne le na prvi šolski dan. Z
njim želita Agencija za varnost prometa in Policija s partnerji voznike
in druge udeležence v prometu spomniti na pomembnost njihove vloge pri
zagotavljanju varnosti otrok na poti v šolo, na obšolske aktivnosti,
domov, k prijateljem, torej na vseh poteh, vse leto. Le z odgovorno in
strpno udeležbo v prometu otrokom lahko zagotavljamo varnost na njihovih
poteh.
V šolskem letu 2023/24 bo osnovne šole predvidoma obiskovalo 194.181
učencev, od tega 20.735 prvošolčkov. Srednješolcev pričakujejo v vseh
srednjih šolah, v vseh srednješolskih programih in v vseh letnikih okrog
82.000, kar je okrog 3.000 dijakov več v šolskem letu 2022/2023.
Otroci, še posebej najmlajši, so v prometu slabše vidni, prav tako pa
težko predvidijo nevarne situacije. Vozila kasneje opazijo in ne znajo
dobro presoditi njihove oddaljenosti ter hitrosti, prav tako težje
določijo smer, iz katere prihaja zvok vozila. Njihovo ravnanje usmerjajo
predvsem radovednost, čustva in dogajanje okoli njih, manj pa razum,
zato morajo biti vozniki nanje vselej pozorni in jim vedno prepustiti
prednost na prehodih za pešce. Z akcijo, ki se prične v ponedeljek, bodo
Agencija za varnost prometa in Policija s partnerji voznike znova
aktivno ozaveščali o vračanju otrok v promet in na šolske poti, predvsem
pa želijo vplivati na vedenje voznikov, povezano z nekaterimi
najpogostejšimi tveganji za nastanek prometne nesreče.
Otroci kot pešce najpogosteje ogrožajo vozniki motornih vozil, ki so v
približno 70 odstotkih povzročitelji prometnih nesreč. Trk avtomobila
pri hitrosti 50 km/h v odraslega pešca je enak padcu z višine 9,8 m,
posledice za otroke so hujše ali celo usodne že pri nižjih hitrostih.
AKTIVNOSTI OB ZAČETKU ŠOLSKEGA LETA
Na prvi šolski dan, 1. 9., bodo aktivnosti Agencije za varnost prometa
in Policije potekale z Ministrstvom za infrastrukturo, Ministrstvom za
notranje zadeve, Zavodom RS za šolstvo, ter vodstvi šol.
Agencija za varnost prometa in Policija bosta obeležili tudi »Drugi
šolski dan« 4. 9. 2023, skupaj z Ministrstvom za vzgojo in
izobraževanje, Inštitutom za politike prostora, SPV MOL in vodstvom šole
v Ljubljani. Tega dne bodo ključna sporočila usmerjena v varen aktiven
prihod v šolo, torej peš, s kolesom ali navadnim skirojem. Predstavili
bodo tudi nove vsebine kampanje »Za manj kot dva je avto doma«.
AKTIVNOSTI ZA VEČJO VARNOST OTROK V PROMETU
V širši okolici prenekatere šole se vsako leto v prvih dneh šole izvaja
varovanje otrok na šolskih poteh. Varovanje otrok na zaznamovanih
prehodih za pešce poteka na mestih, kjer je varnost otrok lahko ogrožena
na njihovi šolski poti. Kot prostovoljci so vanj vključeni člani
občinskih svetov za preventivo in vzgojo v cestnem prometu (SPV), člani
Zveze ZŠAM, društva gasilcev in upokojencev, učitelji predpisov in
vožnje v avtošolah, starši ter drugi. Na prvi šolski dan bodo v bližini
šol izvajali varstvo otrok, ki prihajajo v šolo oz. popoldne odhajajo iz
nje tudi zaposleni na Agenciji za varnost prometa. Pri tovrstnem
varstvu otrok v prometu bodo ozaveščali voznike tudi s posebnimi
ozaveščevalnimi napisi (na temo hitrost, neuporabe mobilnega telefona,
pozornost v prometu…).
Prostovoljci pomagajo učencem prečkati cesto na nevarnejših odsekih in s
svojo prisotnostjo opozarjajo voznike na še previdnejšo vožnjo. Tako so
začetki šolskega leta, ko so otroci po daljših počitnicah še vedno
razigrani, mlajši pa kot začetniki ne poznajo vseh pasti prometa na
šolski poti ter zaradi starosti ne zmorejo vseh zahtev sodobnega
prometa, še vedno varni. Nekateri prostovoljci otroke spremljajo na
šolskih prevozih, kjer jih podučijo o pravilnem ravnanju na avtobusu in
jih opozarjajo na pravilno pripenjanje. Ob začetku šolskega leta
priporočamo, da se izvedejo tudi učne ure z otroki in informiranje
staršev (roditeljski sestanki), kjer se predstavi in obravnava tudi
varnost otrok v prometu (načrti šolskih poti, pravila varnega
sodelovanja v prometu, priporočila itd.).
Vse do 15. septembra se bodo odvijale tudi aktivnosti "Pasavček potuje
po Sloveniji", kjer bo maskota Pasavčka s sodelavci Agencije za varnost
prometa, Policijo, občinskimi SPVji in ZŠAM obiskala 13 šol in
ozaveščala o pravilnem prečkanju ceste, pomenu pravilnega pripenjanja
varnostnega pasu, uporabe varnostne čelade in odsevnih teles.
VARNOST OTROK IN NADZOR POLICIJE
V tednu pred začetkom šolskega leta bodo policisti pregledali prometno
signalizacijo na cestnih povezavah v bližini šol in na šolskih poteh in v
primeru nepravilnosti o tem obvestili vzdrževalce cest. Z vodstvi
nekaterih šol bodo skupaj pregledali načrte varnih poti v šolo in
preverili, ali so upoštevane morebitne spremembe, rekonstrukcije ali
zapore posameznih cest. Z lokalnimi skupnostmi in organizacijami, kot so
avto-moto društva, združenje šoferjev in avtomehanikov, sveti za
preventivno in vzgojo v cestnem prometu itd., pa bodo skupaj preverili
možnosti varovanja otrok, zlasti v prvih dneh šole.
V prvih šolskih dneh bodo policisti obiskali nekatere osnovne šole in
skupaj z ravnatelji ter mentorji prometne vzgoje na roditeljskih
sestankih starše prvošolčkov seznanili z nevarnostmi, ki na cesti
prežijo na najmlajše, jim svetovali, kako naj poskrbijo za varnost otrok
v cestnem prometu in kakšne dolžnosti imajo kot starši z vidika
varnosti cestnega prometa. Tudi za otroke bodo ponekod pripravili krajša
predavanja o prometni varnosti ter jim tako pokazali, kako naj se varno
vključujejo v cestni promet, bodisi kot pešci, kolesarji, vozniki
e-skirojev ali vozniki mopedov.
V okolici šol bodo izvajali poostren nadzor prometa, ko bodo predvsem
preverjali, ali vozniki vozijo prehitro, in na ta način umirjali promet
na izpostavljenih mestih, kjer bi lahko prišlo do nevarnih situacij.
Umirjanje prometa je še posebej pomembno v prvih dneh pouka, ko otroci
prihajajo v šolo in se vračajo domov še povsem razigrani ter pod vtisom
počitniških doživetij. V tem času bodo preverjali tudi:
· ali otroci nosijo rumene rutice in odsevna telesa,
· ali so kolesa, e-skiroji in mopedi, s katerimi se vozijo otroci in
mladoletniki, ustrezno opremljeni in tehnično brezhibni ter pri vožnji
uporabljajo čelado,
· ali starši pri prevozu otrok (pravilno) uporabljajo ustrezne zadrževalne sisteme,
· izvedli bodo tudi več poostrenih nadzorov tehnične urejenosti
avtobusov in drugih vozil, s katerimi se prevažajo otroci v šolo.
KAKO NAJ V SKRBI ZA VARNOST ŠOLARJEV RAVNAJO VOZNIKI VSE LETO
Že v načelih cestnega prometa je zapisano, »da kadar so udeleženci cestnega prometa otroci, so drugi udeleženci dolžni nanje posebej paziti in jim pomagati«.
To načelo povsem jasno določa, da smo vsi v prometu soodgovorni za
varnost otrok. Zato je potrebno v prometu ravnati tako, da čim bolj
izključimo dejanja, ki bi lahko ogrožala prometno varnost otrok. Otroci
so razigrani in drugače dojemajo promet okoli sebe in so kot taki zelo
nepredvidljivi v svojih ravnanjih. Zato moramo biti na cesti ob zaznavi
otrok v bližini bistveno bolj pazljivi in pozorni, saj nikoli ne vemo,
kako bo otrok reagiral.
Otrokom moramo omogočati varno mobilnost, za kar je potrebna skrbnost,
odgovornost in zgled vseh udeležencev v prometu. Pri tem Agencija za
varnost prometa in Policija posebej izpostavljata: »Vozniki,
prilagodite hitrost vožnje, še posebej v naseljih, v okolici šol, vrtcev
in igrišč, med vožnjo ne uporabljajte mobilnega telefona, ki odvrača
vašo pozornost od dogajanja na cesti in ob njej, za volan sedite trezni!
Vzdržujte primerno varnostno razdaljo in predvidevajte prometne
situacije, kadar ste v bližini šol, vrtcev in v naseljih.«
DODATEK: STATISTIČNI PODATKI – VARNOST OTROK IN PRIMERJAVA Z EU
Evropski svet za varnost v prometu (ETSC) je septembra lani objavil poročilo Zmanjševanje števila smrtnih žrtev med otroki na evropskih cestah v obdobju 2011-2021.
Poročilo je Slovenijo uvrstilo med najvarnejše na področju prometne
varnosti otrok do 14. leta in izpostavilo, da je v Sloveniji leta 2011
umrlo šest otrok, leta 2021 trije, v letu 2018 pa niti eden. Poleg
Slovenije samo še na Norveškem, Švedskem, Slovaškem in v Estoniji
število umrlih otrok v prometu vsako posamezno leto v zadnjih desetih
letih (2011-2021) ni nikdar preseglo deset žrtev. Povprečen upad števila
smrtnih žrtev med otroki (0–14 let) v prometu je bil v obdobju
2011–2021 v Sloveniji krepko pod povprečjem EU, kar nas je uvrstilo v
sam vrh najboljših držav, v družbi Avstrije, Belgije in Litve. V
Sloveniji je znašal upad dobrih 10 odstotkov, v povprečju EU 27 pa je
bil upad 5-odstoten.
Letos je bilo v prvi polovici leta, do 30. 6., v prometnih nesrečah
udeleženih 228 otrok v starosti od 0 do 14 let, enako kot v istem
obdobju lanskega leta. V tem obdobju sta letos življenje izgubila dva
otroka, in sicer pešec in potnik v vozilu, lansko leto pa eden, kot
kolesar. Precej nižje je število hudo telesno poškodovanih, saj jih je
bilo letos 9, lansko leto pa 18. Lahko telesno poškodbenih je bilo letos
186, lani pa 169.
Podatki o posledicah prometnih nesreč z udeležbo otrok do 14 let, za šest let (2018-2023) za obdobje 1.1.-30.6.:
LETO |
Brez poškodb |
Lažje poškodovani |
Hudo poškodovani |
Smrt |
2018 |
26 |
215 |
22 |
0 |
2019 |
30 |
191 |
15 |
1 |
2020 |
35 |
127 |
21 |
0 |
2021 |
30 |
182 |
13 |
2 |
2022 |
40 |
169 |
18 |
1 |
Povprečje 2018-2022 |
32,2 |
176,8 |
17,8 |
0,8 |
2023 |
31 |
186 |
9 |
2 |
Spodnji grafi prikazujejo število smrtnih žrtev za obdobje 2013-2022
absolutno in v deležu ter hudo telesno poškodovane. Agencija za varnost
prometa in Policija vedno znova poudarjata, da je izguba ali huda
poškodba otroka v prometni nesreči tragedija, ki je ne bi smela doživeti
nobena družina. Zato vse voznike in druge udeležence v prometu ponovno
naprošata za strpno udeležbo v prometu z največjo možno mero
odgovornosti.
_______________
Avtor vsebine: SPV
Sektor za preventivo in vzgojo v cestnem prometu
Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa
Kotnikova ulica 19A, 1000 Ljubljana, Slovenija
T: 01 478 89 50
M: -
E: spv@avp-rs.si
W: www.avp-rs.si