V petek, 6. septembra, so se predstavniki primorskih živilskih družb in zadrug Po primorsko zbrali na Pomniku miru in razglednem stolpu Cerje, kjer so na novinarski konferenci izpostavili nujnost ohranjanja primorskih živilskih podjetij in zadrug.
V skupini Po primorsko se povezujejo: Kmetijska zadruga Tolmin, z. o. o., Vinakras z. o. o., d. d., Vinakoper d. o. o., Klet Brda, z. o. o., Mlekarna Planika d. o. o., Kmetijska zadruga Agraria Koper, z. o. o., Kras d. o. o., Kmetijsko gozdarska zadruga Idrija, z. o. o., Pivka perutninarstvo d. d., in Delamaris d. o. o.
Mauricij Humar, župan Občine Miren-Kostanjevica je uvodoma direktorjem in predsednikom uprav izrekel čestitke za odlično delo, katerim jim skupaj s sodelavci uspeva ohranjati podjetja v dobri kondiciji v zahtevnih pogojih globalizacije. S tem so povezana delovna mesta in ohranjanje kmetijstva v lokalnem okolju, v nadaljevanju je to garancija za zdravo in varno hrano ter odgovoren odnos do narave in okolja.
Lastništvo in zavezanost lokalnemu okolju
Novinarske konference se je udeležilo tudi 12 županov in primorskih občin. Strinjali so se in pritrdili, da sta za ohranjanje in razvoj podeželja ključna sodelovanje ter podpora lokalnim izdelkom.
Pobudnica tkanja vezi med primorskimi podjetji, Anka Lipušček Miklavič, je v uvodnem pozdravu izpostavila pomen "klape", ki se povezuje že od leta 2015: "Po primorsko je odlično sodelovanje primorskih živilskih in kmetijskih podjetij, je predstavitev tistega, kar nam Primorska narava s svojo nepredvidljivostjo, s svojim temperamentom nudi v obilju: odlične surovine iz katerih izdelujemo raznovrstne izdelke, od mlečnih, mesnih, ribjih, pekovskih, do vin, sadja in zelenjave," in dodaja, da se v združenju Po primorsko povezujejo pomembni primorski pridelovalci in predelovalci hrane.
Tudi po zaslugi dogodkov, kot se je odvil že tretjič zapored na Cerju, sledilo pa bo druženje v središču Ljubljane, se utrjujejo sicer neformalne vezi, večja prepoznavnost lokalnih izdelkov in podjetij PO PRIMORSKO.
Stojan Hergouth, direktor družbe Kras d.o.o. je izpostavil pomen ohranjanja lokalnih živilskih podjetij in zadrug. "S pomočjo merljivih kazalnikov, lokalno predelavo hrane na Primorskem je nujno potrebno spodbujati, sicer bomo imeli kmalu popolno zaraščeno krajino in bomo vsakoletno financirali le še gašenje gozdnih požarov. Menim, da bo lokalna pridelava hrane brez sistemskih vzpodbud v naslednjih letih zamirala. Tradicija in vzgoja, sta sicer pomemben podaljševalec kmetijske in predelovalne dejavnosti v lokalnem okolju, a na koncu vedno odloči vzdržna ekonomika. Država (ministrstva) bodo morala oblikovati regijske strategije vzpodbujanja kmetijske pridelave, če bo hotela preprečiti zaraščanje krajine in opuščanje kmetijske dejavnosti. Bil bi že velik napredek, če bi nas vsaj državne in lokalne inštitucije v nabavnih kriterijih prepoznale kot prednostne dobavitelje in uvedle nekakšne lokalne kvote."
Nova celosta grafična podoba
Skupina podjetij, ki se povezuje v neformalni skupini Po primorsko, je na novinarski konferenci predstavila tudi novo celostno grafično podobo.
Direktor agencije Markacija, Erik Bizjak je nov logotip pospremil z besedami "Nova podoba uteleša vrednote znamke". Idejna zasnova logotipa in podobe izhaja iz gurmanskih simbolov (vilice in kozarec) ter omembe okusa v sloganu. Ohranja pristnost, preprostost in sproščen primorski duh ter butičnost. S svojo barvo izraža svežino in sočnost. Pod njo se podpisuje s sproščenim sloganom: "Klapa dobrih okusov, za katerim stojijo dobri in pristni ljudje."
Zakaj je nujno povezovanje
Kakšen je pomen povezovanja lokalnih živilskih podjetij in blagovne znamke "Po primorsko"? Podjetja in zadruge izpostavljajo pomen povezovanja za krepitev lokalne pridelave in gospodarstva ter doseganje večjih ciljev, ohranjanje tradicije in razvoj lokalnega okolja. Ob tem dodajajo, da le celovit pristop, ki vključuje vse deležnike, vodi k dolgoročni ohranitvi lokalne pridelave in kulturne krajine. Domače lastništvo spodbuja vlaganje v lokalno proizvodnjo in infrastrukturo, zmanjšuje oskrbovalna tveganja, krepi kroženje denarja znotraj države ter zagotavlja večjo podporo lokalnim kmetom. Nenazadnje s tem tudi krepimo prehransko varnost.
Mag. Ariana Durnik, direktorica Javnega zavoda Miren Kras, je poudarila: “Enogastronomija je temeljni steber turizma, na katerega se vežejo vsi ostali produkti. Danes globalni popotniki iščejo pristnost v okoljih, ki jih obiskujejo, to kar posamezno območje razlikuje od ostalih. Posebej hrana. Tudi ljubezen turistov gre skozi želodec. Zato je pomembno ohranjati samostojnost na področju pridelovalno-prehrambene verige, ki lahko preko končnih produktov in surovin za gostince zagotavlja trajnost, varnost, avtohtonost in drugačnost. Podjetja za preživetje potrebujejo ugodne pogoje, zato je v celotni verigi vrednosti nujno sodelovanje vseh deležnikov, vključno z državo."




