Občine: Bistrica ob Sotli, Brežice, Kostanjevica na Krki, Krško, Radeče, Sevnica Občine: Benedikt, Cerkvenjak, Cirkulane, Destrnik, Dornava, Duplek, Gorišnica, Hajdina, Hoče-Slivnica, Juršinci, Kidričevo, Kungota, Lenart, Lovrenc na Pohorju, Majšperk, Makole, Maribor, Markovci, Miklavž na Dravskem polju, Oplotnica, Ormož, Pesnica, Podlehnik, Poljčane, Ptuj, Rače-Fram, Ruše, Selnica ob Dravi, Slovenska Bistrica, Središče ob Dravi, Starše, Sveta Ana, Sveta Trojica v Slovenskih goricah, Sveti Andraž v Slovenskih goricah, Sveti Jurij v Slovenskih goricah, Sveti Tomaž, Šentilj, Trnovska vas, Videm, Zavrč, Žetale Občine: Borovnica, Brezovica, Dobrepolje, Dobrova-Polhov Gradec, Dol pri Ljubljani, Domžale, Grosuplje, Horjul, Ig, Ivančna Gorica, Kamnik, Komenda, Litija, Ljubljana, Log - Dragomer, Logatec, Lukovica, Medvode, Mengeš, Moravče, Škofljica, Šmartno pri Litiji, Trzin, Velike Lašče, Vodice, Vrhnika Občine: Bloke, Cerknica, Ilirska Bistrica, Loška dolina, Pivka, Postojna Občine: Ajdovščina, Bovec, Brda, Cerkno, Idrija, Kanal ob Soči, Kobarid, Miren-Kostanjevica, Nova Gorica, Renče-Vogrsko, Šempeter-Vrtojba, Tolmin, Vipava Občine: Apače, Beltinci, Cankova, Črenšovci, Dobrovnik, Gornja Radgona, Gornji Petrovci, Grad, Hodoš, Kobilje, Križevci, Kuzma, Lendava, Ljutomer, Moravske Toplice, Murska Sobota, Odranci, Puconci, Radenci, Razkrižje, Rogašovci, Sveti Jurij ob Ščavnici, Šalovci, Tišina, Turnišče, Velika Polana, Veržej Občine: Črnomelj, Dolenjske Toplice, Kočevje, Kostel, Loški Potok, Metlika, Mirna, Mirna Peč, Mokronog-Trebelno, Novo mesto, Osilnica, Ribnica, Semič, Sodražica, Straža, Šentjernej, Šentrupert, Škocjan, Šmarješke Toplice, Trebnje, Žužemberk Občine: Ankaran, Divača, Hrpelje-Kozina, Izola, Komen, Koper, Piran, Sežana Občine: Hrastnik, Trbovlje, Zagorje ob Savi Občine: Braslovče, Celje, Dobje, Dobrna, Gornji Grad, Kozje, Laško, Ljubno, Luče, Mozirje, Nazarje, Podčetrtek, Polzela, Prebold, Rečica ob Savinji, Rogaška Slatina, Rogatec, Slovenske Konjice, Solčava, Šentjur, Šmarje pri Jelšah, Šmartno ob Paki, Šoštanj, Štore, Tabor, Velenje, Vitanje, Vojnik, Vransko, Zreče, Žalec Občine: Črna na Koroškem, Dravograd, Mežica, Mislinja, Muta, Podvelka, Prevalje, Radlje ob Dravi, Ravne na Koroškem, Ribnica na Pohorju, Slovenj Gradec, Vuzenica Občine: Bled, Bohinj, Cerklje na Gorenjskem, Gorenja vas-Poljane, Gorje, Jesenice, Jezersko, Kranj, Kranjska Gora, Naklo, Preddvor, Radovljica, Šenčur, Škofja Loka, Tržič, Železniki, Žiri, Žirovnica Logatec
DANES
8°C
-2°C
JUTRI
6°C
2°C
Oceni objavo

SPOROČILO ZA JAVNOST: Kako dolgo bomo občanke in občani še prenašali participativni proračun »po Logaško«?

Občina Logatec je 6. maja 2024 objavila javni poziv k sodelovanju pri pripravi participativnega proračuna za leto 2024. Tako kot pri predhodnih občinskih participativnih proračunih je bil tudi letošnji odziv občank in občanov zanemarljivo majhen tako po številu podanih predlogov kot po številu oddanih glasov. Skoraj ničelna stopnja sodelovanja je posledica neizpolnjevanja osnovnih demokratičnih standardov participativnega proračuna s strani Občine Logatec, zaradi česar je na mestu vprašanje zaupanja v izvedbo postopka in legitimnost njegovih rezultatov. Širši pogled na stanje demokratične kulture1 v občini pa razkriva, da je farsa participativnega proračuna Občine Logatec zgolj eden v vrsti obrazov lokalne demokracije »po Logaško«.2

Rezultati participativnega proračuna Občine Logatec za leto 2024
Postopek participativnega proračuna je trajal od 6. maja do 5. avgusta. Glasovanje o predlogih je potekalo na spletni strani https://logatec.yrpri.org/group/30818. Iz podatkov na spletni strani je razvidno, da je bilo v postopku podanih 17 predlogov projektov s strani 10 občank in občanov3. Občina Logatec je v participativni proračun uvrstila 4 predloge projektov, ki so skupaj prejeli 6 glasov občank in občanov (eden predlogov je prejel štiri glasove, dva po en glas in eden predlog nobenega glasu).

Nepremišljen, nepregleden in neučinkovit participativni proračun Občine Logatec
Občina Logatec na svoji spletni strani do danes še ni objavila uradnih rezultatov »participativnega proračuna« z informacijami o časovnici in korakih izvedbe »izglasovanih projektov« občank in občanov. Ne glede na to pa je očitno, da postopek ponovno ni bil izveden v skladu s splošnimi načeli pri izvajanju participativnega proračuna kot so preglednost, vključenost, deliberativnost, vpetost v skupnost in zanesljivost. Zato tudi ne preseneča, da participativni proračun Občine Logatec ni bil vključen med praktične primere v analizi stanja participativnega proračuna v Sloveniji 2020. Na vrsto pomanjkljivosti pri izvajanju postopka opozarjajo tudi občanke in občani, ki izpostavljajo slabo informiranost o participativnem proračunu, pomanjkljiva postopkovna pravila, nejasne kriterije izbora projektov za glasovanje, odsotnost dialoga med krajankam in krajani pri opredeljevanju projektov, neodzivnost občine pri izvajanju projektov in omejevanje glasovanja na všečkanje prek spletne strani. Iz podatkov v predlogu Odloka proračuna Občine Logatec za leto 2024 je razvidna tudi slaba realizacija participativnega proračuna v letu 2022.

Legitimnost »izglasovanih« projektov participativnega proračuna?
Občin
a Logatec je v javnem pozivu k sodelovanju pri pripravi participativnega proračunaza leto 2024 navedla naslednje: »s projektom participativnega proračuna lahko občani soodločate pri razporejanju dela proračunskega denarja. Predlogi, ki so po meri občanov, bodo izboljšali učinkovitost porabe skupnih sredstev, krepili participacijo v lokalnem okolju in izboljšali kakovost življenja v občini.«
Namen in cilji participativnega proračuna kot oblike neposredne demokracije v lokalni samoupravi so še posebej pomembni ob negativnem zaupanju javnosti v lokalne samouprave institucije4. Žal pa Občina Logatec z nepremišljenim, nepreglednim in neučinkovitim izvajanjem participativnega proračuna še naprejslabi zaupanje javnosti v lokalno demokracijo. Posledično pa se postavlja vprašanje legitimnostipotrjenih predlogov projektov, ki jih je predlagala peščica občank in občanov brez predhodne javne razprave. Potrjeni predlogi s strani Občine niso prestali testa javnega interesa, ki pomeni, da morajo biti predlagani in izglasovani projekti rezultat sestankov in pogovorov med občani in občankami ter da izhajajo iz skupnosti, njenih dejanskih potreb in izkušenj. Ne pa zgolj iz interesa posameznih občank in občanov ne glede na to, v kolikšni meri so njihovi predlogi morebiti skladni s širšim interesom skupnosti. Zanemarljivo število glasov pri potrjenih projektih namreč ne potrjuje splošnega interesa zanje. Poleg tega Občina Logatec dodatno zmanjšuje pomen participativnega proračuna kot oblike neposredne demokracije z zelo nizkim deležem proračunskega denarja, ki mu ga namenja zgolj v višini 50.000,00 EUR. Tako majhen znesek ne omogoča izvedbe vsaj enega projekta participativnega proračuna v vsaki krajevni skupnosti, kaže pa tudi na izrazito slab javno finančni položaj Občine Logatec. Participativni proračun mora biti med drugimi tudi skladen z načelom, da se zanj zagotovijo ustrezna finančna sredstva v občinskem proračunu v deležu med 0,5 % in 1 %. Na primeru Občine Logatec to pomeni med 110.000,00 in 220.000,00 EUR.

Ignoriranje pozivov Občanskega foruma Logatec in zaključkov sestanka na Občini
Občanski forum Logatec je v sporočilu z javnost dne 8.novembra 2023
 pozval župana Berta Menarda in občinsko upravo, da zagotovita naslednje pogoje za ustrezno izvedbo občinskega participativnega proračuna v letu 2024 v skladu s splošnimi načeli njegovega izvajanja:

1) Priprava Pravilnika o postopku izvedbe participativnega proračuna v občini Logatec, ki bo predložen v javno obravnavo in potrjen na Občinskem svetu.

2) Zagotovitev ustrezne višine sredstev za participativni proračun v občinskem proračunu (običajno med 0,5 % in 1 %) ter dodatnih sredstev za operativno izvedbo postopka vključevanja občank in občanov (informiranje, delavnice za opredelitev predlogov projektov po vseh krajevnih skupnostih itd.).

3) Vzpostavitev spletne strani oz. podstrani o izvajanju občinskega participativnega proračuna, na kateri bodo objavljene vse potrebne informacije o procesu in izboru projektov, njihovi finančni konstrukciji in poteku izvajanja projektov po izvedbenih fazah (semafor izvajanja).

4) Dialog in sodelovanje z nevladnimi organizacijami in civilno družbo za ustrezno pripravo in izvedbo procesa participativnega proračuna.

Naveden poziv sta predstavnika Občanskega foruma Logatec mag. Simon Delakorda in Gregor Živec predstavila na sestanku z županom Bertom Menardom in direktorjem občinske uprave mag. Andrejem Oračem dne 6. marca 2024. Zaključek sestanka je bil, da bo Občina pripravila Pravilnik o postopku izvedbe participativnega proračuna za sprejem na občinskem svetu. Po sestanku je Občanski forum Logatec 18. junija po e-pošti poslal županu in direktorju občinske štiri primere pravilnikov o izvajanju participativnega proračuna, ki so jih sprejele občine Idrija, Kranjska Gora, Radovljica in Ribnica. Občanski forum Logatec na poslano e-pošto s primeri pravilnikov ni prejel odziva s strani občine.

Poziv za vključujoč, premišljen in pregleden participativni proračun v občini Logatec
Občanski forum Logatec zato ponovno poziva župana Berta Menarda, direktorja občinske uprave mag. Andreja Orača in vodjo oddelka za družbene dejavnosti mag. Nevenko Malavašič, da pripravijo izvedbo participativnega proračuna Občine Logatec v letu 2025 v skladu s splošnimi načeli izvajanja participativnega proračuna kot oblike neposredne demokracije. Pri tem pa zagotovijo naslednje štiri osnovne pogoje za izvedbo postopka: 1) Priprava Pravilnika o postopku izvedbe participativnega proračuna v občini Logatec za javno razpravo in sprejem na Občinskem svetu, 2) Zagotovitev ustrezne višine sredstev za participativni proračun v občinskem proračunu, 3) Vzpostavitev spletne strani oz. podstrani o izvajanju občinskega participativnega proračuna ter 4) Dialog in sodelovanje s krajevnimi skupnostmi, civilno družbo in strokovnjaki za ustrezno pripravo in izvedbo procesa participativnega proračuna v letu 2025.

Bojkot participativnega proračuna »po Logaško«
V primeru, da poziv Občanskega foruma ponovno ne bo upoštevan, bo forum javno pozval občanke in občane k bojkotu sodelovanja v postopku »participativnega proračuna« v letu 2025. Ob tem bo tudi javno izpostavil participativni proračun Občine Logatec kot prakso samovoljnega, neučinkovitega in nelegitimnega delovanja političnega in upravnega vodstva Občine Logatec, ki predstavlja zgolj enega v vrsti obrazov lokalne demokracije »po Logaško«.

Občanski forum Logatec
Zanj mag. Simon Delakorda

Opombe

1 Demokratična kultura temelji na predpostavki, da demokratične institucije in zakoni v praksi ne morejo delovati, če ne temeljijo na demokratični kulturi, torej na demokratičnih vrednotah, odnosih in navadah (Svet Evrope. (2016). Kompetence za demokratično kulturo.).

2 »Lokalna demokracija po Logaško« je skovanka, ki označuje samovoljno, izključevalno in nepremišljeno izvajanje lokalne demokracije s strani političnega in upravnega vodstva Občine Logatec.

3 Občina Logatec ima slabih 15.000 prebivalk in prebivalcev.

4 Institucija župana in poklic občinskega uradnika se nahajata v negativnem območju zaupanja javnosti. Vir: Raziskava Ogledalo zaupanja (Valicon, jesen 2024).

Naslovna slika: zajem zaslona spletne strani https://logatec.yrpri.org/group/30818.


Oglejte si tudi