Občina Logatec je 6.
maja 2024 objavila javni poziv k sodelovanju pri pripravi participativnega proračuna za leto 2024.
Tako kot pri predhodnih
občinskih
participativnih proračunih
je bil tudi letošnji
odziv občank in občanov zanemarljivo
majhen tako po številu
podanih predlogov kot po številu oddanih glasov. Skoraj
ničelna stopnja sodelovanja
je posledica neizpolnjevanja osnovnih demokratičnih standardov
participativnega proračuna s strani Občine Logatec, zaradi česar
je na mestu
vprašanje zaupanja v izvedbo postopka in legitimnost njegovih
rezultatov. Širši pogled na stanje
demokratične kulture1
v občini pa razkriva,
da je farsa participativnega
proračuna Občine Logatec zgolj
eden v
vrsti obrazov
lokalne demokracije »po Logaško«.2
Rezultati
participativnega proračuna Občine Logatec za leto 2024
Postopek
participativnega proračuna
je trajal od 6. maja do 5. avgusta. Glasovanje o predlogih je
potekalo na spletni strani https://logatec.yrpri.org/group/30818.
Iz podatkov na spletni strani je razvidno,
da je bilo v postopku podanih 17 predlogov projektov s strani 10
občank in občanov3.
Občina Logatec je v participativni proračun uvrstila 4 predloge
projektov, ki so skupaj prejeli 6 glasov občank in občanov (eden
predlogov je prejel štiri glasove, dva po en glas in eden predlog
nobenega glasu).
Nepremišljen,
nepregleden in neučinkovit participativni
proračun
Občine Logatec
Občina
Logatec na svoji spletni
strani do
danes še ni objavila uradnih
rezultatov »participativnega proračuna« z informacijami o
časovnici in korakih izvedbe »izglasovanih projektov« občank in
občanov. Ne glede na to pa
je očitno, da postopek ponovno
ni bil izveden v skladu s
splošnimi načeli pri izvajanju participativnega proračuna kot so preglednost,
vključenost,
deliberativnost,
vpetost v skupnost
in zanesljivost.
Zato tudi ne preseneča, da participativni proračun Občine Logatec
ni bil vključen med
praktične primere v
analizi stanja participativnega proračuna v Sloveniji 2020. Na vrsto
pomanjkljivosti pri izvajanju postopka opozarjajo tudi občanke in občani, ki izpostavljajo slabo informiranost o participativnem
proračunu, pomanjkljiva postopkovna pravila, nejasne kriterije
izbora projektov za glasovanje, odsotnost dialoga med krajankam in
krajani pri opredeljevanju projektov, neodzivnost občine pri
izvajanju projektov in omejevanje glasovanja na všečkanje prek
spletne strani. Iz podatkov v predlogu Odloka proračuna Občine
Logatec za leto 2024 je razvidna tudi slaba realizacija
participativnega proračuna v letu 2022.
Legitimnost
»izglasovanih«
projektov
participativnega
proračuna?
Občina
Logatec je
v
javnem pozivu k sodelovanju pri pripravi participativnega proračunaza leto 2024 navedla naslednje:
»s
projektom participativnega proračuna lahko občani soodločate pri
razporejanju dela proračunskega denarja. Predlogi, ki so po meri
občanov, bodo izboljšali učinkovitost porabe skupnih sredstev,
krepili participacijo v lokalnem okolju in izboljšali kakovost
življenja v občini.«
Namen
in cilji participativnega proračuna kot oblike neposredne
demokracije v lokalni samoupravi so še posebej
pomembni ob negativnem
zaupanju
javnosti v lokalne samouprave institucije4.
Žal pa Občina Logatec z nepremišljenim, nepreglednim in
neučinkovitim izvajanjem participativnega
proračuna še
naprejslabi
zaupanje javnosti v lokalno demokracijo. Posledično
pa se postavlja vprašanje legitimnostipotrjenih
predlogov projektov, ki jih je predlagala peščica občank
in občanov brez predhodne javne razprave. Potrjeni predlogi s strani
Občine niso prestali testa javnega interesa, ki pomeni, da morajo
biti predlagani
in
izglasovani projekti rezultat sestankov in pogovorov med občani in
občankami ter da izhajajo iz skupnosti, njenih dejanskih potreb in
izkušenj. Ne pa zgolj iz
interesa posameznih občank in občanov ne glede na to, v kolikšni
meri so njihovi predlogi morebiti
skladni
s širšim
interesom
skupnosti. Zanemarljivo
število glasov pri potrjenih projektih namreč ne
potrjuje splošnega
interesa zanje.
Poleg
tega
Občina Logatec dodatno
zmanjšuje
pomen participativnega proračuna kot oblike neposredne demokracije z
zelo nizkim deležem proračunskega denarja, ki mu
ga namenja
zgolj v višini
50.000,00 EUR. Tako majhen znesek ne omogoča izvedbe vsaj enega
projekta participativnega proračuna v vsaki krajevni skupnosti, kaže
pa tudi na izrazito
slab javno finančni položaj Občine
Logatec. Participativni proračun mora biti med
drugimi tudi
skladen z
načelom, da se zanj zagotovijo ustrezna finančna sredstva
v občinskem proračunu v deležu med 0,5 % in 1 %. Na primeru Občine
Logatec to pomeni med 110.000,00
in 220.000,00
EUR.
Ignoriranje
pozivov Občanskega
foruma
Logatec in
zaključkov sestanka na Občini
Občanski
forum Logatec je v sporočilu z javnost dne 8.novembra 2023 pozval
župana Berta Menarda in občinsko upravo, da zagotovita naslednje
pogoje za ustrezno izvedbo občinskega participativnega proračuna v
letu 2024 v
skladu s splošnimi načeli njegovega
izvajanja:
1)
Priprava
Pravilnika o postopku izvedbe participativnega proračuna v občini
Logatec, ki bo predložen v javno obravnavo in potrjen na Občinskem
svetu.
2)
Zagotovitev
ustrezne višine sredstev za participativni proračun v občinskem
proračunu (običajno med 0,5 % in 1 %) ter dodatnih sredstev za
operativno izvedbo postopka vključevanja občank in občanov
(informiranje, delavnice za opredelitev predlogov projektov po vseh
krajevnih skupnostih itd.).
3)
Vzpostavitev
spletne strani oz. podstrani o izvajanju občinskega participativnega
proračuna, na kateri bodo objavljene vse potrebne informacije o
procesu in izboru projektov, njihovi finančni konstrukciji in poteku
izvajanja projektov po izvedbenih fazah (semafor izvajanja).
4)
Dialog
in sodelovanje z nevladnimi organizacijami in civilno družbo za
ustrezno pripravo in izvedbo procesa participativnega
proračuna.
Naveden
poziv sta predstavnika Občanskega foruma Logatec mag.
Simon Delakorda in Gregor Živec predstavila
na sestanku z županom Bertom
Menardom
in direktorjem občinske uprave mag. Andrejem Oračem dne 6.
marca 2024.
Zaključek
sestanka je bil, da bo Občina pripravila Pravilnik o postopku
izvedbe participativnega proračuna za sprejem na občinskem svetu.
Po
sestanku je Občanski forum Logatec
18. junija po e-pošti poslal županu
in direktorju občinske štiri primere
pravilnikov
o izvajanju participativnega
proračuna, ki so jih sprejele občine Idrija, Kranjska Gora,
Radovljica
in Ribnica. Občanski forum Logatec
na poslano e-pošto s
primeri pravilnikov
ni prejel odziva s
strani občine.
Poziv
za vključujoč,
premišljen in pregleden participativni proračun v občini
Logatec
Občanski
forum Logatec zato
ponovno poziva župana
Berta
Menarda, direktorja občinske
uprave mag. Andreja Orača in vodjo oddelka za družbene dejavnosti
mag. Nevenko Malavašič, da pripravijo izvedbo participativnega
proračuna Občine Logatec v letu 2025 v
skladu s splošnimi načeli
izvajanja participativnega proračuna kot oblike neposredne
demokracije. Pri tem pa zagotovijo naslednje
štiri osnovne
pogoje za izvedbo postopka:
1) Priprava Pravilnika o postopku izvedbe participativnega proračuna
v občini Logatec za javno
razpravo in sprejem na
Občinskem
svetu, 2) Zagotovitev
ustrezne višine sredstev za participativni proračun v občinskem
proračunu, 3) Vzpostavitev spletne strani oz. podstrani o izvajanju
občinskega participativnega proračuna ter
4) Dialog in sodelovanje s krajevnimi skupnostmi, civilno družbo in
strokovnjaki za ustrezno pripravo in izvedbo procesa participativnega
proračuna v letu
2025.
Bojkot
participativnega proračuna »po Logaško«
V
primeru, da poziv Občanskega foruma ponovno
ne bo upoštevan, bo forum javno pozval občanke in občane k bojkotu
sodelovanja v
postopku
»participativnega proračuna« v
letu 2025. Ob tem bo tudi
javno izpostavil participativni proračun Občine Logatec kot prakso
samovoljnega,
neučinkovitega in
nelegitimnega
delovanja političnega in
upravnega vodstva
Občine
Logatec, ki predstavlja
zgolj enega v
vrsti obrazov lokalne demokracije »po Logaško«.
Občanski
forum Logatec
Zanj
mag. Simon Delakorda
Opombe
1 Demokratična kultura temelji na predpostavki, da demokratične institucije in zakoni v praksi ne morejo delovati, če ne temeljijo na demokratični kulturi, torej na demokratičnih vrednotah, odnosih in navadah (Svet Evrope. (2016). Kompetence za demokratično kulturo.).
2 »Lokalna demokracija po Logaško« je skovanka, ki označuje samovoljno, izključevalno in nepremišljeno izvajanje lokalne demokracije s strani političnega in upravnega vodstva Občine Logatec.
3 Občina Logatec ima slabih 15.000 prebivalk in prebivalcev.
4 Institucija župana in poklic občinskega uradnika se nahajata v negativnem območju zaupanja javnosti. Vir: Raziskava Ogledalo zaupanja (Valicon, jesen 2024).
Naslovna slika: zajem zaslona spletne strani https://logatec.yrpri.org/group/30818.




