Občine: Bistrica ob Sotli, Brežice, Kostanjevica na Krki, Krško, Radeče, Sevnica Občine: Benedikt, Cerkvenjak, Cirkulane, Destrnik, Dornava, Duplek, Gorišnica, Hajdina, Hoče-Slivnica, Juršinci, Kidričevo, Kungota, Lenart, Lovrenc na Pohorju, Majšperk, Makole, Maribor, Markovci, Miklavž na Dravskem polju, Oplotnica, Ormož, Pesnica, Podlehnik, Poljčane, Ptuj, Rače-Fram, Ruše, Selnica ob Dravi, Slovenska Bistrica, Središče ob Dravi, Starše, Sveta Ana, Sveta Trojica v Slovenskih goricah, Sveti Andraž v Slovenskih goricah, Sveti Jurij v Slovenskih goricah, Sveti Tomaž, Šentilj, Trnovska vas, Videm, Zavrč, Žetale Občine: Borovnica, Brezovica, Dobrepolje, Dobrova-Polhov Gradec, Dol pri Ljubljani, Domžale, Grosuplje, Horjul, Ig, Ivančna Gorica, Kamnik, Komenda, Litija, Ljubljana, Log - Dragomer, Logatec, Lukovica, Medvode, Mengeš, Moravče, Škofljica, Šmartno pri Litiji, Trzin, Velike Lašče, Vodice, Vrhnika Občine: Bloke, Cerknica, Ilirska Bistrica, Loška dolina, Pivka, Postojna Občine: Ajdovščina, Bovec, Brda, Cerkno, Idrija, Kanal ob Soči, Kobarid, Miren-Kostanjevica, Nova Gorica, Renče-Vogrsko, Šempeter-Vrtojba, Tolmin, Vipava Občine: Apače, Beltinci, Cankova, Črenšovci, Dobrovnik, Gornja Radgona, Gornji Petrovci, Grad, Hodoš, Kobilje, Križevci, Kuzma, Lendava, Ljutomer, Moravske Toplice, Murska Sobota, Odranci, Puconci, Radenci, Razkrižje, Rogašovci, Sveti Jurij ob Ščavnici, Šalovci, Tišina, Turnišče, Velika Polana, Veržej Občine: Črnomelj, Dolenjske Toplice, Kočevje, Kostel, Loški Potok, Metlika, Mirna, Mirna Peč, Mokronog-Trebelno, Novo mesto, Osilnica, Ribnica, Semič, Sodražica, Straža, Šentjernej, Šentrupert, Škocjan, Šmarješke Toplice, Trebnje, Žužemberk Občine: Ankaran, Divača, Hrpelje-Kozina, Izola, Komen, Koper, Piran, Sežana Občine: Hrastnik, Trbovlje, Zagorje ob Savi Občine: Braslovče, Celje, Dobje, Dobrna, Gornji Grad, Kozje, Laško, Ljubno, Luče, Mozirje, Nazarje, Podčetrtek, Polzela, Prebold, Rečica ob Savinji, Rogaška Slatina, Rogatec, Slovenske Konjice, Solčava, Šentjur, Šmarje pri Jelšah, Šmartno ob Paki, Šoštanj, Štore, Tabor, Velenje, Vitanje, Vojnik, Vransko, Zreče, Žalec Občine: Črna na Koroškem, Dravograd, Mežica, Mislinja, Muta, Podvelka, Prevalje, Radlje ob Dravi, Ravne na Koroškem, Ribnica na Pohorju, Slovenj Gradec, Vuzenica Občine: Bled, Bohinj, Cerklje na Gorenjskem, Gorenja vas-Poljane, Gorje, Jesenice, Jezersko, Kranj, Kranjska Gora, Naklo, Preddvor, Radovljica, Šenčur, Škofja Loka, Tržič, Železniki, Žiri, Žirovnica Logatec
JUTRI
1°C
0°C
PON.
7°C
-2°C
Oceni objavo

Kipi svetnikov na vélikem oltarju v cerkvi na Planinski gori

Simona Kermavnar


Za v osnovi gotsko cerkev Marije pribežališča grešnikov – Mati Božja s Planinske gore – je Valvasor 1689. v Slavi vojvodine Kranjske zapisal, da so jo »zgradili približno pred 32 leti...«,[1]glavni portal je datiran z letnico 1633, severni stranski pa leto prej. Dobro stoletje kasneje (1740) je Valentin Metzinger za véliki oltar naslikal znamenito sliko Marija zavetnica s plaščem,[2] in sicer za bratovščino Kraljice angelov.[3] Danes je slika hranjena v planinski podružnici sv. Roka, v tronu pa se od leta 1856 dalje izmenjavata lesena figuralna skupina Luke Čeferina oz. slika na pločevini Jurija Tavčarja iz 1882, obe nekakšni priredbi Metzingerjeve slike.[4] Oltarni nastavek je bil (precej temeljito) prenovljen leta 1849; ta letnica je zapisana v akantovi kartuši nad okvirjem oltarne niše.


Poleg Metzingerjeve slike predstavlja najkvalitetnejšo opremo oltarnega nastavka šest svetniških kipov naravne velikosti (v. od 151 do 165 cm), ki obdajajo tron po trije na vsaki strani. V današnji postavitvi si od gledalčeve leve sledijo: Andrej, Janez Evangelist, Peter, Pavel, Anton Padovanski ter neznan svetnik, najverjetneje apostol. Drží namreč knjigo, kar ga načeloma določa za Kristusovega učenca, tako kot še pri treh drugih. Peter in Pavel držita tudi svoja individualna atributa, torej ključa oz. meč, pero evangelista Janeza pa je izgubljeno. Starejši Petrov brat in prav tako apostol Andrej se naslanja na poševni križ oz. ga objema, torej atribut, na katerem je dočakal mučeniško smrt. Z izjemo svetnika v frančiškanskem habitu, ki edini ni apostol in je najverjetneje sv. Anton Padovanski, nosijo vsi antikizirajoča oblačila.  

Posebej je treba izpostaviti prefinjenost kipov, ki odražajo poznavanje anatomije, kar je še posebej opazno na odkritih delih telesa, npr. prsih, rokah, stopalih, občudujemo pa lahko tudi izraznost obrazov. 

Apostol Pavel, detajl roke (foto: Simona Kermavnar)

Zelo verjetno je isti umetnik izdelal tudi kipe v atiki, in sicer kralja Davida z liro in sulico ter (neidentificiranega) preroka, dva angela (Mojca Jenko ju označi kot »precej razgaljena mladeniča«) ter reliefno upodobljenega Boga Očeta, obdanega s krilatimi angelskimi glavicami.

Kipi so bili nazadnje obnovljeni leta 1997 za časa župnika Stanislava Škufce. Delo je izvršil Marko Kavčič iz Šentjošta.[5] Zavod za varstvo kulturne dediščine v Novi Gorici o postopku ni bil obveščen in zato tudi ne hrani nobene s tem povezane dokumentacije.[6]

Žal si je restavrator – kot lahko vidimo v primerjavi s fotografijami,[7] posnetimi nekaj let pred posegi – svoje delo predstavljal zelo po svoje. Kipi so bili namreč na oltarju samovoljno zamenjani, ne upoštevaje pravilo, da se spremljevalci titularnega svetnika v tronu razvrščajo v parih (v vsaki etaži posebej) tako, da stoji višje rangirani na odličnejši evangeljski, nižje rangirani pa na podrejeni listni strani. Pri tem ne gre za individualno odločitev o prednosti enega pred drugim, temveč za splošno uveljavljeno hierarhično lestvico, kot se je skozi čas izoblikovala v litanijah vseh svetnikov in v himnah oficija za praznik vseh svetih.[8]

Véliki oltar v romarski cerkvi na Planinski gori, izrez (foto: Simona Kermavnar)


Sprememba postavitve kipov je privedla tudi do tako očitnega nesmisla, da sedaj prerok na skrajnem koncu preklade ki je s kraljem Davidom zamenjal postavitev namesto proti Bogu Očetu v središču atike s kazalcem desnice kaže  proti steni prezbiterija. Poleg tega so bili svetniki (npr. njihovi lasje, brade, draperija itd.) modificirani do te mere, da jih v primerjavi s tistimi na starih fotografijah le s težavo prepoznamo, brez občutka nanesena kričeča, groba polihromacija pa jim je odvzela vso vzvišeno lepoto in eleganco.

Véliki oltar v romarski cerkvi na Planinski gori, ok. 1995 (foto: Jože Hanc; repr. po: Tanja Žigon, Planinska gora…, Logatec 1995, sl. 4)

Nekateri zelo nebogljeni »popravki« so očitno starejši. Tu imamo v mislih zlasti določene detajle, kot so stopala sv. Petra in roka sv. Antona. Jerneju Ternovcu (Trnovca; †1933) iz Polhovega Gradca, ki je véliki oltar obnavljal leta 1873,[9] jih vsekakor ne moremo pripisati.

Kolikor mi je znano, svetniške kipe nastavka in tiste v atiki vélikega oltarja na Planinski gori omenja med umetnostnimi zgodovinarji le Mojca Jenko, in sicer v zborniku Planinska dolina iz leta 2009: »…večina plastik oltarnega nastavka izdaja precejšnjo kvaliteto in glede na modelacijo obrazov in rok ter način obdelave draperije spominja na stvaritve polhograjske družinske rezbarske delavnice Facia ali celo na stvaritve Michaela Löhra[10] (Razlog za umanjkanje pozornosti stroke je bržkone povsem banalen, namreč, vozna makadamska cesta je bila na Planinsko goro narejena šele leta 1987[11]). Jenkova se je oprla na opis dr. Antona Strleta, ki je bil med 1953 in 1958 v Planini župnijski upravitelj. V tipkopisu Popis cerkva je leta 1954 zapisal: »Kipi v glavnem oltarju (6) so razgibano baročni, ca 1,50 m visoki, leseni. Verjetno so bili postavljeni semkaj, ko je bil zadnjič (1873) prenovljen veliki oltar«.[12]

Ljubljanskega kiparja Henrika Michaela Löhra (*ok. 1700 † po 1761) gre kot potencialnega avtorja pač izključiti, saj so zanj značilne izrazito čokate figure (Sergej Vrišer je recimo izpostavil »izrazito kratka, stisnjenega telesa..«[13]), planinskogorski svetniki pa so vse prej kot taki. Glede na tukaj v grobem predstavljene okoliščine in stanje je konkretnejšo oceno seveda težko podati. Vsekakor so očitne paralele s krogom polhograjske družinske delavnice Facia (v poštev bi prišla predvsem brata Anton *1706 † 1750 in Gregor *1710 †1741)[14], plastike bi lahko datirali malo pred sredino 18. stoletja, najverjetneje istočasno ali le malo kasneje kot Metzingerjevo sliko.



[1] Johann Weichard Valvasor, Die Ehre deß Herzogtums Crain, Laybach–Nürnberg 1689, 2, 8. knjiga, str. 716–717.

[2] Gl. Anica Cevc, Valentin Metzinger 1699–1759. Življenje in delo baročnega slikarja (katalog razstave), Ljubljana 2000, str. 369–370: 369.

[3] Ana Lavrič, Bratovščine na Slovenskem pod zavetniškim plaščem Marije in svetnikov, v: Patriae et Orbi. Jubilejni zbornik za Damjana Prelovška…(ur. Ana Lavrič, Franci Lazarini, Barbara Murovec), Ljubljana 2015, str. 475–527: 509.

[4] Simona Kermavnar, Luka Čeferin. Slikar, kipar, podobar, Ljubljana 2022, str. 74, 91.

[5] Franci Kadunc, Župnija Planina nekoč in danes, v: Planinska dolina. Ljudje in kraji ob Unici (ur. Primož Jakopin), Planina pri Rakeku 2009, str. 105113:112.

[6] Elektronska pošta konservatorke Minke Osojnik (ZVKD OE Nova Gorica), 12. 10. 2025.

[7] Objavljene v: Tanja Žigon, Planinska gora s prevodom v italijanski jezik/ Planinska gora con traduzione in lingua italiana, Logatec 1995, sl. 4, 7.

[8] Gl. Ana Lavrič, O hierarhiji svetnikov na oltarnih nastavkih. Iz vizitacijskih zapisnikov ljubljanskega škofa Otona Friderika Buchheima (1641–1664), RIHA Journal, September 2011 (povezava:  

http://www.riha-journal.org/articles/2011/2011-jul-sep/lavric-o-hierarhiji-svetnikov-na-oltarnih-nastavkih).

[9] NAŠL, Župnijski arhiv Planina pri Rakeku, Župnijska kronika Planina, 18591899, [str. 79]. Za Trnovca gl. Sonja Žitko, Historizem v kiparstvu 19. stoletja na Slovenskem, Ljubljana 1989, str. 7273; Baloh, Vera: Ternovec, Jernej (1846–1933)Slovenska biografija. Slovenska akademija znanosti in umetnosti, Znanstvenoraziskovalni center SAZU, 2013. http://www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi692897/#slovenski-biografski-leksikon (18. oktober 2025).

10 Mojca Jenko, Sakralna dediščina župnije Planina pri Rakeku, v: Planinska dolina. Ljudje in kraji ob Unici (ur. Primož Jakopin), Planina pri Rakeku 2009, str. 115–133: 130.

[11] Kadunc 2009, n. d., str. 112.

[12] Anton Strle, Popis cerkva. Planina pri Rakeku (tipkopis), 11. 10. 1954 (NŠAL 19), str. [7]; (povzeto v Tanja Žigon, Zgodba romarske cerkvice na Planinski gori (La storia del santuario sul Planinska gora), Planina pri Rakeku 2013, str. 23, 39). Kipi so na kratko omenjeni (datirani v drugo polovico 18. stoletja) tudi v knjigi Francija Petriča, Slovenske božje poti. Romanje – popotovanje v veri. Božje poti pripovedujejo, Ljubljana 2010, str. 

[13] Sergej Vrišer, Baročno kiparstvo v osrednji Sloveniji, Ljubljana 1976, str. 100.

[14] Prim. Emilijan Cevc, Slovenska umetnost, Ljubljana 1966, str. 129130; Vrišer 1976, n. d., str. 100104, 203204; Kristina Rihtar, Delavnica družine Facia – njihova dela na Polhograjskem in drugod, v: Gospod z rožo. Polhograjci grofu Blagaju in Blagajevemu volčinu. Zbornik s simpozija Rihard Ursini Blagaj v slovenski kulturi (ur. Milka Bokal), Polhov Gradec-Ljubljana 2009, str. 313328.










Oglejte si tudi