Logo MojaObčina.si
DANES
23°C
5°C
JUTRI
27°C
5°C
Oceni objavo

Kdaj si moramo urediti stalno prebivališče?

Odkar obstaja človeštvo, se ljudje selimo iz različnih vzrokov, največkrat zaradi želje po boljšem življenju. Selimo se lahko dnevno, le za nekaj ur, ker odhajamo v drug kraj, npr. na delo, v šolo, po opravkih, lahko pa se selimo oz. naselimo za daljši čas ali za vedno. V Zakonu o prijavi prebivališča je zapisano, da je stalno prebivališče naselje, kjer se posameznik naseli z namenom, da v njem stalno prebiva, ker je to naselje središče njegovih življenjskih interesov.


Stalno prebivališče smo po zakonu dolžni prijaviti, kadar se v nekem naselju stalno naselimo ali spremenimo naslov stanovanja. Da to storimo, imamo časa 8 dni po naselitvi, tujci pa od vročitve dovoljenja za stalno prebivanje. Posameznik si prijavo stalnega prebivališče lahko uredi sam na kateri koli upravni enoti ali krajevnem uradu na območju RS ali preko enotnega državnega portala e-uprave s kvalificiranim digitalnim potrdilom. Prijavo prebivališča posameznika lahko s pooblastilom opravi tudi tretja oseba.


Za posameznika, mlajšega od 18 let, ali posameznika, ki ni poslovno sposoben, prijavo prebivališča opravijo starši ali skrbniki oziroma tisti, pri katerih tak posameznik stalno prebiva. Roditelj prijavi stalno prebivališče novorojenčka z izpolnitvijo obrazca za prijavo stalnega prebivališča v porodnišnici. Porodnišnica posreduje obrazec upravni enoti, ki uredi prijavo stalnega prebivališča. Prijava stalnega prebivališča velja od datuma rojstva novorojenčka. Prijava prebivališča namreč omogoča državi in njenim organom, da prek tega naslova z vami vzdržujemo komunikacijo in zagotavljamo izvrševanje vaših dolžnosti, vi pa lahko iz tega naslova uresničujete določene pravice (volilna pravica, pravice iz socialnega varstva,  povračilo stroškov prevoza …).

 

Kdor prijavlja stalno prebivališče osebno na upravni enoti ali krajevnem uradu, mora priložiti veljaven osebni dokument, opremljen s fotografijo, in dokazilo, da ima pravico do prebivanja na naslovu, ki ga prijavlja. Kot dokazilo, da ima pravico do prebivanja na naslovu, se šteje dokazilo o lastništvu, najemna ali podnajemna pogodba ali pisno soglasje lastnika oziroma enega od solastnikov stanovanja oziroma upravljavca nastanitvenega objekta, pri čemer soglasja lastnika ni potrebno overiti. Če je nepremičnina, na naslovu katere želi stranka prijaviti prebivališče, vpisana v register prostorskih enot, ni treba dokazovati lastništva te nepremičnine, saj te podatke pridobi upravna enota po uradni dolžnosti. Če pa v registru prostorskih enot ni naslova stavbe, na katerega se posameznik prijavlja, mora ta ob prijavi poleg naslova stavbe navesti tudi številko stavbe iz katastra stavb.

 

V primeru tako imenovane e-prijave stalnega prebivališča mora posameznik po elektronski pošti poslati elektronsko podpisan in izpolnjen obrazec za prijavo in skenirano dokazilo o pravici do prebivanja na naslovu. Upravna enota preveri identiteto posameznika na podlagi uradnih evidenc, pravilnost naslova in ustreznost dokazil o pravici do prebivanja na prijavljajočem naslovu. Po evidentiranju prijave prebivališča upravna enota izda posamezniku potrdilo o prijavi stalnega prebivališča ali ga pošlje po redni pošti.

 

Urejanje prebivališča je brezplačno, je pa po spremembi stalnega prebivališča potrebno menjati  identifikacijske dokumente, s čimer pa so povezani stroški. Novo osebno izkaznico, potni list in vozniško dovoljenje si morate urediti v roku 30 dni od nastale spremembe, novo prometno dovoljenje pa v roku 15 dni od spremembe. Sprememb stalnega prebivališča vam ni potrebno javiti na Zavod za zdravstveno zavarovanje, Finančni upravi RS, saj so spremembe evidentirane v Centralnem registru prebivalstva, do katerega dostopajo navedeni organi, morate pa spremembo sporočiti npr. banki, zavarovalnici.  

 

V tej zvezi velja omeniti tudi obveznost posameznika, ki namerava odpotovati z območja Republike Slovenije za več kot tri mesece. Ta mora svoj odhod prijaviti pristojni upravni enoti, preden odpotuje. Svojo vrnitev v Republiko Slovenijo prijavi v osmih dneh po prihodu. Posameznik se ob prijavi odhoda v tujino lahko odloči, ali bo obdržal naslov stalnega prebivališča v Republiki Sloveniji ali pa se bo za stalno odselil v tujino. Če ste davčni zavezanec, pa ste dolžni navedeno spremembo sporočiti tudi Finančni upravi Republike Slovenije. Navedene spremenjene okoliščine namreč lahko vplivajo na rezidentski status posameznika za davčne namene. Za več informacij vam svetujemo, da  vzpostavite stik s Finančno upravo Republike Slovenije.

 

Naslov stalnega prebivališča je vezan na gospodinjstvo. To je skupnost posameznikov, ki izjavijo, da stalno prebivajo skupaj in skupaj porabljajo dohodke za zagotavljanje osnovnih življenjskih potreb. Za gospodinjstvo se šteje tudi posameznik, ki izjavi, da prebiva sam v ločeni stanovanjski enoti ali kot podnajemnik v delu te enote in sam porablja odhodke za zagotavljanje osnovnih življenjskih potreb. Zahtevo za izdajo tovrstnega potrdila lahko upravičenec vloži na kateri koli upravni enoti.

 

Na koncu, a ne nazadnje, želimo izpostaviti življenjske situacije, povezane s stalnim prebivališčem, v kateri se znajdejo lastniki nepremičnin. Kaj storiti, ko želijo osebo odjaviti z naslova stalnega prebivališča, ker le-ta dejansko ne živi več na tem naslovu, stalnega prebivališča pa ni spremenila? V tovrstnih primerih lastnikom nepremičnine svetujemo, da podajo na upravno enoto,  kjer ima oseba prijavljeno stalno prebivališče, predlog za ugotavljanje dejanskega stalnega prebivališča (vlogo najdete na spletni strani UE Žalec pod zavihkom obrazci). Nakar upravna enota v postopku pozove posameznika, da izpolni obveznost glede prijave stalnega prebivališča. V primeru, da  tega ne stori, upravna enota pa ugotovi, da se je oseba preselila, ga na podlagi dokončne odločbe prijavi na naslov, kjer oseba  dejansko živi.

 

Da se izognete morebitnim težavam, predlagamo, da upoštevate določbe, ki vam jih v zvezi s prijavno odjavno obveznostjo nalaga Zakon o prijavi prebivališča. Za dodatne informacije smo na Upravni enoti Žalec dosegljivi na tel. št. (03) 713 51 25 ali na e-naslovu ue.zalec@gov.si.

 

Simona Stanter, načelnica

Oglejte si tudi