Samo knjigo in knjižno zbirko je predstavila urednica dr. Helena Seražin. Knjižna zbirka Umetnostna topografija Slovenije prinaša temeljne inventarne popise naše umetnostne dediščine in sicer arhitekturne, torej stavbne dediščine, pa tudi slikarske in kiparske. S strokovno besedo in sliko predstavlja vse, kar se je po slovenskih krajih umetnostno zanimivega in pomenljivega ohranilo, opominja na izgubljeno, opozarja pa tudi na tisto, kar bo dediščina (morda) še postalo. Predstavljena knjiga zajema dediščino Zgornje Vipavske doline, kjer so zaradi svoje lege med Mediteranom, Notranjsko in Goriško že vse od antike naprej nastajali dragoceni umetnostni spomeniki, ki so vredni, da jih (pre)poznamo, cenimo, ohranimo in da smo nanje ponosni. Zaradi gostejše naseljenosti in posledično tudi večjega obsega in bogastva umetnostne dediščine Zgornje Vipavske doline je knjiga razdeljena v dva zvezka, vendar je vsebinsko organizirana tako, kot da bi šlo za fizično enotno publikacijo.
Prvi popise umetnostne dediščine je za naše kraje pred prvo svetovno vojno opravila že Avstroogrska, v dvajsetih in tridesetih letih prejšnjega stoletja tudi Italija, v osemdesetih letih pa velja omeniti zgledno topografsko dokumentacijo takratnega Zavoda za varstvo naravne in kulturne dediščine iz Nove Gorice (1987), ki jo hranita v vezani obliki Zavod za varstvo kulturne dediščine v Novi Gorici in občina Ajdovščina in del tudi občina Vipava.
Knjigo odlikuje bogat slikovni material, izrisani tlorisi predvsem cerkva, osebno in krajevno kazalo, ki omogočata hitro iskanje želenih podatkov, za tiste, ki bi radi izvedeli kaj več, pa obsežen seznam virov in literature, kamor lahko še pogledajo.
Knjiga je izšla pri Umetnostnozgodovinskem inštitutu Franceta Steleta ZRC SAZU, sofinancirali pa sta jo tudi Javna agencija za knjigo Republike Slovenije in Slovenska akademija znanosti in umetnosti.
Drugi del predstavitve pa je bilo predavanje o vili Belvedere na Zemonu. Predavateljica dr. Helena Seražin se je pri svojem delu in raziskovanju večkrat srečala s to znamenito arhitekturo in podrobno preučila njen razvoj. Raziskala je italijanske vile, ki so bile nekakšen zgled za postavitev Zemona, proučila zgodovinske momente, ki so privedli do zidave in poiskala podobne poslikave, da bi lahko ugotovili, kdo je vilo Belvedere na Zemonu poslikal.
Knjiga Umetnostna topografija občin Ajdovščina in Vipava je odličen priročnik za šolske, turistične in podobne potrebe, namenjena pa je tudi obujanju zavesti o bogastvu in nacionalnem pomenu enkratne kulturne dediščine, da smo nanjo ponosni in jo ohranjamo zanamcem. Prav zato sodi knjiga v vsako hišo saj ima vsak kraj svoj delček umetnostne dediščine, ki ga dela tako drugačnega, posebnega in enkratnega.
Pred predstavitvijo je gospod Franko Beltram knjižnici v Vipavi podaril portret pesnika Cirila Zlobca, ki ga je upodobil med knjižnimi policami. Sliko je prevzel direktor knjižnice Artur Lipovž in obljubil, da bomo kljub knjižnim policam prav gotovo našli kakšno mesto zanjo.
Zdenka Žigon




