Društvo Mah Teater je na oder postavilo novo predstavo. Tokrat je luč sveta
ugledala lutkovna predstava, ki je v prvi vrsti namenjena otrokom. Z izborom
igre in prevodom v slovenski jezik so v društvu začeli že leta 2021. »Gre za
izredno aktualno pravljico, ki je nastala pod peresom plodovitega pisca del za
otroke - Sergeja V. Mihaljkova, že davnega leta 1953 in je bila prevedena v 16
jezikov ter odigrana na vseh celinah sveta, kot nam je povedal predsednik Mah
Teatra - Miran Setnikar. Dodal je, da so bili v društvu po dogodkih, ki so
zaznamovali in razdelili celoten svet v dilemi, kako naprej, a so se po skrbnem
premisleku odločili, da bodo nadaljevali. »Umetnost ne pozna meja, ki nam jih
narekujejo politika, religija in ideološke opredelitve. Izraža svetle strani
človeškega bita in življenja nasploh, zato smo se odločili, da s projektom
nadaljujemo. Uspešno smo
izvedli zapleten mednarodni protokol nakupa avtorskih pravic. V začetku leta
2023 smo podpisali pogodbo z režiserjem predstave, Matijo Milčinskim, Nevena
Kralj je ob pomoči Vesne Kučan začela z izdelavo simpatičnih lutk. Maša
Milčinski je še pred začetkom poletja lektorirala prevod in začelo se je branje
besedila, kot je običaj pri vsaki igri,« je dodal naš sogovornik ter
povedal, da se je režiser odločil za avtorsko glasbo, ki jo je napisal Lado
Jakša. Ob pomoči
JSKD Vrhnika je bila izvedena tudi animacija lutkovnega izražanja. »Matjaž
Loboda, priznan režiser, lutkovni ustvarjalec in dramaturg je preko
animacijskega tečaja prenesel detajle pri izvajanju lutkovne igre, ki je bila
za vse igralce zelo dobrodošla, koristna in v smislu izražanja prepotrebna,« je
razložil Setnikar. Izvedeli smo, da je zaradi vsega naštetega, predstava Zajček
Domišljavček doslej produkcijsko najbolj zahtevna predstava, ki so se je lotili v
društvu.
Premierno bi jo morali predstaviti že pred nekaj
meseci, a jim je ponagajala bolezen v ansamblu. »Dolgo je bila odsotna tudi naša najmlajša igralka Julija. Vztrajnost in trud sta bila
poplačana s premiero v nabito polni dvorani PGD LOG,« še dodaja predsednik Mah
Teatra. Pritrdila mu je tudi lutkarica Vesna Kučan, ki je povedala, da so
imeli ob pričetku igranja z lutkami kar nekaj izzivov in težav. »Gibanje ročnih in namiznih lutk je ključni element, ki lutki
vdahne življenje in osebnost. S premišljenim upravljanjem lahko ustvarjalci
lutk simulirajo naravne gibe, kot so hoja, obračanje glave ali gestikulacija,
ki so osnova za verodostojno komunikacijo z gledalcem in med samimi lutkami. Komunikacija
med lutkami se odvija prek telesne govorice in interaktivnih scenarijev, kjer
lutkarji skozi premišljene gibe in postavitve lutk ustvarjajo dinamične dialoge
in čustvene izraze. Razumevanje in uporaba prostora sta prav tako vitalnega
pomena, saj pravilna postavitev in orientacija lutk omogočata učinkovito
pripovedovanje zgodb in interakcijo z gledalci. Pri tem sta nam bila v pomoč in
podporo Matija Miličinski in Matjaž Loboda, katera sta nam vse tudi
predstavila. » Majcnova dodaja, da te komponente skupaj prispevajo k celoviti
lutkovni izkušnji, ki fascinira in vključuje publiko.
Svoje vtise z ustvarjanja lutkovne predstave je
z nami delila tudi Barbara Majcen, ki je poudarila, da se ji je zdelo, da bo
sodelovanje v lutkovni igri nekaj posebnega. »Še kako res! Že na bralnih vajah
se je pokazalo, kako drugačno je besedilo in kako se vloge prepletajo čisto
drugače. Ko smo začeli še z vajami animacije, se je odprl čisto drug svet,
tak, ki je učil, kako nek predmet, se pravi lutko, spremeniti v osebo, ki nagovarja
gledalce. Pomembno se je zavedati sebe, okolice, izpeljati interakcije z
drugimi lutkami in igralci, da lutka res oživi. Skrajno težka naloga.« Dodala je, da so
pridno vadili, se spodbujali in razmišljali, kako pravilno izpeljati napotke režiserja ter svetovalca za lutke. »Kar
naenkrat je lutka postala del nas in mi del nje. Predstava se je začela
odvijati v nekem smiselnem redu. Trud je bil poplačan. Predstava se je
sestavila v celoto.«
Prostovoljne prispevke, ki so jih darovali
obiskovalci, so v Mah Tetru v celoti namenili za nakup stopniščnega vzpenjalnika
za 17-letnega Dragomerčana Kristjana Pečana.
V. L., foto: Mah Teater




