Trije mentorji in trije študentje DVIG-a smo sodelovali na nacionalni
prireditvi 15. maja 2025. Posvečena je bila 30-letnici delovanja TVU v
Sloveniji. Program je bil ne le poučen in zanimiv, ampak se je močno dotaknil
tudi naših src, še posebej, ko je dvorano preplavila slovenska himna, simbol
naše pripadnosti in kolektivnega ponosa, ki jo je z vzvišeno interpretacijo
zapela Tinkara Kovač. Celodnevna osrednja prireditev ob 30-letnici TVU je pokrivala tri vidike:
predstavitev treh desetletij TVU, andragoški kolokvij na temo Izobraževanje
odraslih za mir in predstavitev prejemnikov priznanj ACS.
V tem prispevku sem se omejila na andragoški kolokvij, poimenovan Živeti mirovništvo – izobraževanje odraslih za
mir. V času, ko svet pretresajo številni konflikti, nasilje in hitre spremembe,
postaja vprašanje miru bolj aktualno kot kdaj koli prej. V filozofsko in etično
obarvanem prispevku Vzgoja za miroljubnost v luči odnosne etike je
prof. dr. Bojan Žalec s
Teološke fakultete Univerze v Ljubljani izpostavil, da so resonančnost, empatija
in nasilje ključni elementi za medčloveške odnose. Resonančnost pomeni, da se »uglasimo« drug z drugim – podobno kot glasbena struna,
ki začne vibrirati, ko zazna enak ton:
čustveno »zazvenimo« drug ob drugem,
občutki in energije ljudi se ujamejo, da nastane občutek povezanosti,
varnosti in medsebojnega razumevanja. Empatija pomeni, da čutimo čustva
drugega, razumemo, kaj nekdo drug misli ali čuti, tudi če sami tega ne občutimo.
Nasilje pa je prof. dr. Žalec opredelil
kot sestavni del kulture, ki je rezervirana za odnose med ljudmi, ne pa narave – velja v živalskem svetu: če
volk poje divjad, to ni nasilje. O nasilju govorimo takrat, ko človek uporabi
silo ali grožnjo s silo, da bi druge prisilil k določenemu ravnanju, preprečil
dejanja ali povzročil škodo v lastno korist ali zadovoljstvo. Nasilje je lahko
upravičeno – če policija, sodstvo in tudi nekateri drugi uporabijo silo ali
prisilo za preprečevanje ali kaznovanje vedenja, ki velja za kaznivo. Konkretna
razlika med upravičenim in neupravičenim nasiljem je lahko zapletena in
kompleksna.
Profesor Žalec je poudaril, kako pomembno je, da se zavedamo tragične
narave nasilja, ki krši temeljna etična načela, kot so zapovedi: »Ne laži!«, »Ne
kradi!« in »Ne ubijaj!«. Te zapovedi predavatelj poimenuje načela svetosti.
Tragedija kršenja načela svetosti je v tem, da je, tudi če je upravičeno, tudi
če nimamo druge izbire, to vedno nekaj slabega. Naš položaj je tragičen, ker pogosto
nimamo druge »etične« možnosti, kot da kršimo ta načela in smo »obsojeni« na
njihove kršitve. Etika tragične narave kršenja svetosti tako nasprotuje vsakemu
triumfalizmu zmagovalcev kot tudi demonizaciji storilcev in še uvajanju nepravičnih
povračilnih ukrepov. Oboje se je vedno znova izkazalo za izvor grozljivega
nasilja in nespoštovanja dostojanstva vsakega človeka.
Predavanje je sklenil s sporočilom: »Resonanca, empatija in zavedanje o
tragediji vsake kršitve načel svetosti so v odnosu medsebojnega prepletanja,
odvisnosti in krepitve. Zato vzgoja za mir vključuje vse troje kot svoje sredstvo,
metodo in cilj. Pomanjkanje katerega koli od njih bistveno omejuje vzgojo za
mir. Hkrati nespoštovanje ali celo nasprotovanje kateremu koli od njih
izkrivlja, onemogoča in se v skrajnih primerih celo spreminja v njegovo
nasprotje, kljub formalni ali navidezni zavezanosti miru ter izobraževanju zanj.«
Rekla bi, da nam zavedanje o tragičnosti nasilja lahko odpira tudi nove
poglede na vojne in nasilje v naši bližini ter v svetu.
Olga Drofenik, DVIG





