V petek, 27. junija, so v cerkvi sv. Jošta v
Šentjoštu odprli razstavo in predstavili monografijo o umetniku slovenskega
rodu Marjanu Grumu, ki že več desetletij živi in ustvarja v Argentini. Dogodek
je bil del širšega spominskega dogajanja ob prazniku sv. Petra in Pavla in ob
30. obletnici postavitve Kapele mučencev v Šentjoštu.
Na večeru so
sodelovali sourednica monografije Mirjam Oblak, avtor biografskega uvoda Gregor
Batagelj, poznavalka Grumovega opusa Darja P. Cerar ter urednik in ravnatelj
Rafaelove družbe Lenart Rihar. Dogodek je povezovala Klara Marija Keršič,
glasbeno pa so ga obogatili pianistka Katarina Tominec in domači ustvarjalci.
Ob predstavitvi knjige so si obiskovalci lahko ogledali tudi kratek film o
umetniku ter spremljevalno fotografsko razstavo njegovih del.
Predstavitev
umetnika Marjana Gruma je razkrila izjemno življenjsko zgodbo. Rodil se je leta
1939 v Podkraju pri Igu. Ob koncu druge svetovne vojne je moral zaradi
komunističnega nasilja z materjo in tremi sorojenci zbežati čez Ljubelj. Oče
Jožef Grum je bil med tisoči domobrancev, ki so jih britanske sile izročile
jugoslovanskim oblastem. Pred smrtjo so ga mučili in nato obesili. Družina je prek
begunskih taborišč leta 1949 prišla v Argentino, kjer so začeli znova, v težkih
pogojih revščine in izseljenstva. Marjan je že kot mladostnik opravljal
različna dela, prelomno pa je bilo delo v trgovini z umetniškimi barvami, kjer
ga je za ustvarjanje navdušil mehiški profesor. Umetniško pot je resneje začel
šele pri 37 letih kot samouk. Umetnost ga je v celoti prevzela, še posebej
kiparstvo in slikarstvo, pri čemer se je specializiral za varjenje železa in
delo z drugimi kovinami.
Grumova umetnost
združuje vsakdanje prizore argentinskega življenja in hkrati močno reflektira
tragično slovensko polpreteklo zgodovino. Pogosto upodablja glasbenike,
plesalce tanga in gavče, obenem pa tudi ekspresivne prizore trpljenja, vojne in
upora. Njegova dela nosijo izrazito sporočilnost, predvsem o človeškem
dostojanstvu, trpljenju in spominu. Posebej je izstopal tudi s slikarskimi
deli, kjer prevladujejo obrazi z intenzivnimi barvami in pogledi, ki gledalca
silijo v razmislek.
Z ženo Noemí
Beatriz Corvalán, prav tako slikarko, Grum živi in ustvarja v umetniški četrti
La Boca v Buenos Airesu, kjer vodita Kulturni center Museo Conventillo Marjan
Grum. Ta prostor deluje kot bivališče, delavnica, atelje, galerija in kulturno
prizorišče, v katerem se zvrstijo številne kulturne prireditve. Leta 2003 je
mestna oblast center razglasila za kulturni spomenik in prostor posebnega
pomena. Grum je svoje umetnine predstavil že po vsem svetu – razstavljal je v
Evropi, Južni Ameriki, ZDA in na Japonskem.
Na nedeljski
spominski slovesnosti 29. junija pri Kapeli mučencev v Šentjoštu, so Marjanu
Grumu v odsotnosti podelili Ehrlichovo priznanje z medaljo. Priznanje je v
njegovem imenu prevzela Miriam Oblak, njegova sorodnica iz Argentine.
Otvoritev razstave in predstavitev Grumovega dela v cerkvi
sv. Jošta sta bila pomemben kulturni in spominski dogodek, ki je ne le počastil
umetnika, ampak tudi utrdil zavest o dediščini, ki jo ohranjajo slovenski
rojaki po svetu. Marjan Grum, ki je skozi umetnost ohranil glas spomina,
resnice in pokončne drže, ostaja eden najprepoznavnejših slovenskih umetnikov v
izseljenstvu.
Manca Dolinar



