Podjetje Schwarzmann, ki je bilo ustanovljeno leta 1993, se
ukvarja s projektiranjem, proizvodnjo in izvedbo montažnih poslovnih objektov z
jekleno konstrukcijo. Za rastoča podjetja razvijajo objekte po meri, ki jih
prilagodijo potrebam naročnikov in specifičnemu namenu, npr. regalna skladišča,
logistične ali proizvodne hale, kompostarne, prodajno-razstavne salone ali celo
letalske hangarje.
Konec maja je na območju podjetja Schwarzmann v Polhovem Gradcu
potekala testna montaža največjega strešnega nosilca v zgodovini podjetja. Za kakšen projekt gre, je pojasnil Jernej Nučič, vodja projekta: »Gre za del konstrukcije za
letalski hangar na Brniku, ki bo v prvi fazi meril v širino 47,7 m in v dolžino
69 m, v drugi fazi pa naročnik načrtuje povečanje širine na kar 72 m, zato je
bila konstrukcija že od začetka projektirana na večji razpon, da bo omogočala
predelavo. Ob povečanju bo tako lahko naročnik podjetje Solinair, ki se ukvarja
tako z letalskimi prevozi kot servisiranjem letal, v hangarju izvajal servis
letal Airbus A330. Naročniki so prišli na ogled proizvodnih obratov v Polhovem
Gradcu ter po pregledu že opravljenega dela, kontrole kvalitete, organizacije
in tehnologije v podjetju izrazili zadovoljstvo.«
Projekt je Schwarzmann pridobil zaradi izkušenj pri projektiranju
in izdelavi hangarjev, zato so sodelovali pri pripravi projekta že v samem
začetku. Tak projekt se pripravlja več let ob sodelovanju strokovnjakov z
različnih področjih, od kontrole letenja do izvedbe inštalacij. To bo že sedmi
letalski hangar za podjetje, v njih servisirajo ali garažirajo letala na
letališčih v Ljubljani, na Dunaju, v avstrijskem Gradcu,
Berlinu, Zagrebu in Banjaluki.
Trenutno že potekajo pripravljalna dela na gradbišču pred
postavitvijo letalskega hangarja. Zaradi zahtevnih pogojev na gradbišču
letališča je ekipa projektantov in monterjev Schwarzmann izvedla testni dvig
jeklene konstrukcije, s katerim so simulirali pogoje končne montaže. Namen
testa je bil preveriti mehansko obnašanje nosilca med dvigovanjem, natančnost
izvedbe ter ugotoviti, ali se izračunani poves ujema z dejanskim. Dvig na
letališču bo zahteven – prostora bo zelo malo, časovnica pa strogo določena.
Letališče ima tudi stroge varnostne zahteve glede del v bližini
pristajalne steze in kontrolnega stolpa. Poseben premislek je treba nameniti
načinu dvigovanja konstrukcije in dvižne mehanizacije zaradi omejitve del na
višino 34 m. Na končni lokaciji bo konstrukcija dvignjena na višino 24 metrov.
Marko Cilenšek in David Premože, konstrukterja, sta pojasnila, da so uporabili dve dvigali, vsako z nosilnostjo 100 ton in največjo višino dviga 75 metrov. »Vsi vijaki morajo biti zategnjeni na točno določen moment, da se zagotovi
izračunana nosilnost. Nosilec je sestavljen iz 33 sestavnih elementov z
natančnostjo do 1 mm. Nosilec meri 47,58 metra v širino in 4,9 metra v
višino. Skupna teža dela konstrukcije znaša 19.837 kg, od tega 585 kg
predstavljajo vijaki. Najtežji vijak, M48 x 160, tehta kar 5,2 kg.«
Kot so pojasnili v družbi Schwarzmann, je test uspešno potrdil pripravljenost tako konstrukcije kot
monterske ekipe. Tej dela ne manjka, kajti v poletnih mesecih je dela na gradbiščih največ. Poleg
letalskega hangarja je trenutno aktivnih še 5 gradbišč. Letno realizirajo
med 40 in 50 objektov.
NČ, foto: Schwarzmann