Čeprav je selitev najbolj množična spomladi, se dvoživke med svojimi bivališči selijo skozi vse leto. So ena najbolj ogroženih skupin živali na svetu, pri čemer največjo grožnjo predstavlja uničevanje njihovega življenjskega prostora. Zaradi posebnih življenjskih zahtev (v različnih obdobjih potrebujejo različna bivališča) so nanj še posebej občutljive. Bivališča postajajo čedalje bolj razdrobljena, selitvene poti med njimi pa otežene.
Na območju Ljubljanskega barja se v zadnjih letih vedno bolj kažejo tudi posledice podnebnih sprememb. Jarki in kanali, ki predstavljajo osrednji razmnoževalni habitat dvoživk, vse pogosteje presahnejo še pred zaključkom njihovega razmnoževalnega kroga, kar dodatno prispeva k upadu njihovih populacij.
Pomemben
dejavnik smrtnosti ostaja tudi promet. To težavo lahko naslovimo z
izgradnjo trajnih ukrepov za varstvo dvoživk na cestah. Ti
vključujejo podhode ter enako pomembne usmerjevalne ograje, ki
živalim preprečujejo dostop do cestišča in jih vodijo proti
podhodom. Ograja je ključni del ureditve, saj bi brez nje živali
cesto še vedno prečkale po običajni poti. Zato mora biti dovolj
visoka, da je ne morejo preskočiti, in oblikovana tako, da je ni
mogoče preplezati. Pogosto so razlike med učinkovitimi in
neučinkovitimi rešitvami na videz popolnoma zanemarljive in
predstavljajo minimalen strošek glede na vrednost tovrstne
investicije. Zato je bistveno, da pri načrtovanju sodelujejo
različni strokovnjaki, ki upoštevajo tudi izkušnje iz tujine, kjer
je tovrstna infrastruktura že desetletja obvezni del cestnih
ureditev.
Umeščanja
takšnih ukrepov se nikoli ne lotevamo na pamet. Načrtovanje temelji
na temeljitem terenskem delu, s katerim ugotavljamo številčnost,
gostoto in vrstno sestavo dvoživk na določenem cestnem odseku.
Pomembno je tudi, da vemo, iz katerih območij in kam se selijo.
Podhodi morajo biti dovolj široki in visoki, da jih dvoživke med
selitvijo dejansko uporabljajo. Pri umeščanju je treba upoštevati
tudi značilnosti prisotnih vrst. Če podhode gradimo za večje in
bolj mobilne vrste (npr. krastače, rjave žabe), lahko podhodi
stojijo nekoliko bolj narazen. Kadar prevladujejo manjše in slabše
mobilne vrste (npr. pupki), pa morajo biti podhodi postavljeni
gosteje.
Pomembno
je, da ukrepi ne predstavljajo dodatne prostorske prepreke in s tem
ne ogrožajo populacij dvoživk. Umeščanje pa pogosto zahteva tudi
številne kompromise – od zagotavljanja ustreznih zemljišč do
prilagoditev naravnim razmeram, kot so kraški izviri, posedanje tal
ali omejitve zaradi obstoječe pozidave.
Za
ocenjevanje uspešnosti ukrepov uporabljamo kombinacijo različnih
metod. Med njimi so nočni pregledi usmerjevalnih ograj in podhodov,
ki omogočajo vpogled v številčnost živali na selitvi. Ob tem
natančno pregledamo tudi cestišče, kjer beležimo povožene osebke
in s tem preverjamo učinkovitost usmerjevalnih ograj. V nekatere
podhode smo namestili tudi posebne pasti, s katerimi spremljamo
njihovo uporabo.
Selitve
spremljamo na treh cestnih odsekih (v Bistri, na Pakem in pri
Podkraju), kjer je Direkcija RS za infrastrukturo ukrepe izvedla v
okviru evropskega projekta LIFE AMPHICON.
Prvi
rezultati kažejo, da so ukrepi zelo uspešni. Čeprav ukrepi ne
morejo popolnoma preprečiti smrtnosti dvoživk na cestah, jo
bistveno zmanjšajo, kar pomembno prispeva k ohranjanju njihovih
populacij. Podhode pa poleg dvoživk uporabljajo tudi številne druge
živali – hrošči, kače, podlasice in ježi. V enem od podhodov v
Bistri je bila zabeležena celo vidra.
Za
dolgoročno učinkovitost ukrepov je ključno tudi ustrezno
vzdrževanje posameznih elementov. Vhodi v podhode morajo biti redno
košeni, usmerjevalne ograje pa očiščene plezajoče vegetacije.
Ograje je treba redno pregledovati in odstranjevati vejevje ali
rastlinje, ki bi živalim omogočilo, da jih preplezajo. Izkušnje iz
tujine kažejo, da lahko tudi manjši premiki ograjnih elementov
(npr. stik med betonskimi segmenti) postanejo “lestve” za
dvoživke, kar močno zmanjša učinkovitost celotnega sistema.
Jasna Tarman
Javni zavod Krajinski park Ljubljansko barje
Projekt LIFE AMPHICON