Izberi drugo občino
Nazadnje izbrane občine

Poišči občino

Registracija
Napoved za petek, 21.09.2018

jasno
Ponoči se bo povsod razjasnilo, ponekod po nižinah bo nastala megla. Najnižje jutranje temperature bodo od 10 do 15, ob morju okoli 18 °C.
15°C | 30°C
sobota, 22.09.2018
15°C | 17°C
nedelja, 23.09.2018
9°C | 22°C
ponedeljek, 24.09.2018
11°C | 23°C
Opozorila
Četrtek, 20.9.2018 ob 18h
Dodatnega opozorila ni.
15°C
30°C
jasno
Nahajaš se tukaj: Novice Občinske

Lokalni praznik regionalnega pomena


OBČINSKE

| |
18.08.2017      8:22
A A

Lokalni praznik regionalnega pomena


Borovniška občina je 160-letnico Južne železnice 27. julija letos obeležila slovesno, s prihodom muzejskega vlaka in starodobnih vozil, razstavami, glasbo in slavnostnimi govori od ministra do evropske komisarke.


5000 evrov za ureditev otroškega igrišča
5000 evrov za ureditev otroškega igrišča
Deli:

Ob vzklikih je na postajo prisopihal hlapon

»V nedeljo zvečer je bilo vse živo v Ljubljani. Prišli so, slovesno sprejeti, proti 8. uri presvitli Cesar s štirimi gg. nadvojvodi iz Dunaja, in kmalu za njimi štirje gg. ministri in mnogo druge gospode iz Dunaja, Gradca, Celovca, Zagreba itd. in tudi iz ptujih dežel. V pondeljk zjutrej je krasno okinčani hlapon »Capo d' Istria« peljal v Terst Njih Veličanstvo Cesarja in vse gori omenjeno gospodo, kteri so se pridružili tudi gospodje iz Ljubljane: radostni »Živio-klici« so doneli od vseh strani presvitlemu Veličanstvu.«

Tako in drugače so daljnega leta 1857 pisali kranjski časnikarji, ko je 27. julija s slavnostno vožnjo iz Ljubljane v Trst cesar Franc Jožef I. odprl dolgo pričakovano železniško povezavo srednje Evrope s Sredozemljem. V vzklikanju presvetlemu cesarju so se nedvomno še posebej odlikovali naši vrli coklarski predniki, ne nazadnje še danes ponosno zategnejo: »Prelepa je bruniška fara, pod cesarjem nima para!« Kako tudi ne bi, saj je Južna železnica kraju prinesla delovna mesta, razvoj, okno v svet. Rasla je industrija, ustanavljala so se nova društva, povečala se je šola, iz vasi je zrasel trg, mladi so odhajali v svet in se vračali, oboroženi z novim znanjem … in tako vse do današnjih dni, ko je ta prelomni datum postal občinski praznik, znameniti borovniški viadukt pa je našel pot v občinski grb.


Ljudstvo se je na krasno obnovljeni borovniški železniški postaji zbralo tudi to pot, da na omenjeni datum proslavi 160-letnico izgradnje Južne železnice. Iz Ljubljane je v popoldanskih urah prisopihal vsem dobro poznani hlapon 06-018, ki je vozil številne imenitne goste. Pričakala jih je številna množica, ki seveda ni skoparila z vzkliki – znanemu strojevodji, domačinu Roku Šmonu
Pred govorniškim odrom se je medtem zbrala čedna četica velmož (in žena) naše dežele: minister za infrastrukturo dr. Peter Gašperšič, evropska komisarka za promet mag. Violeta Bulc, generalni direktor Slovenskih železnic Dušan Mes, nj. eks. avstrijska veleposlanica mag. Sigrid Berka, državna sekretarka na ministrstvu za infrastrukturo Eva Štravs Podlogar, evropski poslanec Lojze Peterle, poslanca državnega zbora Bojan Krajnc in Mitja Horvat, župani Metod Ropret (Brezovica), Janko Prebil (Horjul), Berto Menard (Logatec), Robert Smrdelj (Pivka) in predstavnik občine Nabrežina Devin Walter Pertot, pa direktor SŽ Infrastruktura d.o.o. Matjaž Kranjc, pomočnik direktorja SŽ Potniški promet Miloš Rovšnik in še mnogi gostje iz Avstrije, Italije, Hrvaške in Slovenije.

 

Vsi za »drugi tir«

Župan Bojan Čebela je že uvodoma pokazal lepe borovniške manire z obdarovanjem avstrijske veleposlanice, ki ravno na ta zgodovinski dan praznuje svoj rojstni dan, v nagovoru pa spregovoril o skupnih načrtih občine in Slovenskih železnic, ki da »so v zadnjem času zelo prijazne do lokalne uprave v Borovnici v smislu, da smo pristopili h kar nekaj projektom, ki bodo uresničeni na tem mestu. Prvič, posodobitev postaje in vlaganje v večjo varnost. Potem parkirišče, za kar se obvezuje občina, seveda z veliko spodbudo evropskih sredstev. Skratka, pričakovanja so velika. Ko smo pred tem, da prestavimo in prenesemo tudi obremenitev drugega tira, jaz pričakujem, da bomo z razumom in resnostjo prišli do kompromisa. Drugi tir je namreč stvarnost, kot je bila ta pravljica, uresničena pred 160 leti ravno tu, na obrobju borovniškega barja.«

Minister za infrastrukturo dr. Peter Gašperšič je skupne trenutke z borovniškimi občani izkoristil za slavospev največji krajevni znamenitosti: »Južna železnica je bila največji infrastrukturni projekt avstrijskega cesarstva v 19. stoletju. Prav tu, v Borovnici, je bil zgrajen najveličastnejši objekt na celotni progi, to je borovniški viadukt, ki je zaradi mogočnosti tudi simbol občine. Kot je razvidno iz zgodovinskih zabeležk, je progo gradilo več tisoč domačih in tujih delavcev osem let. Poleg impozantnega 561 metrov dolgega in 38 metrov visokega borovniškega mostu so morali zgraditi še šest krajših in daljših predorov na območju Krasa. Borovniški most so s takratnim znanjem in tehniko zgradili iz petih milijonov posebej oblikovanih žganih opek. Kljub poškodbam v drugi svetovni vojni so ga vsakič uspeli obnoviti, žal pa so ga morali pozneje podreti zaradi strohnelih lesenih pilotov.« Po njegovih besedah je »posodobitev železniškega omrežja eden najpomembnejših nacionalnih projektov. V gradnjo in obnovo železniške infrastrukture smo v pretekli finančni perspektivi že vložili preko 900 milijonov evrov. V tekoči perspektivi pa načrtujemo še za dve milijardi evrov projektov. Glavni del pri tem seveda predstavlja naš najpomembnejši infrastrukturni projekt, to je izgradnja drugega tira med Divačo in Koprom, h kateri se je z gradnjo izvlečnega tira naredil prvi korak, nadaljevali pa bomo tudi z nadgradnjo železniške infrastrukture na vseh koridorskih povezavah, kjer ta še ne izpolnjuje vseh standardov.«

Evropska komisarka za promet mag. Violeta Bulc je pritrdila, da tudi Evropska komisija prioritetno podpira razvoj železniške infrastrukture: »Več kot 90 % vseh sredstev trenutno namenjamo posodobitvi evropskih železnic iz zelo človeku prijaznih razlogov. Prvič, da umaknemo tovornjake s cest in zmanjšamo število nesreč in težkih poškodb, ki se zgodijo v avtomobilskih nesrečah. Vsak dan namreč 70 ljudi izgubi življenje na evropskih cestah, na leto je 130.000 resno poškodovanih.« Drugič, »da razbremenimo ceste z vidika onesnaževanja,« saj da so »železnice tiste, ki nam pomagajo razogljičiti promet«. In tretjič, ker »v cestnih zamaških v EU izgubimo milijardo evrov na dan«.

 

5000 evrov za ureditev borovniškega otroškega igrišča

Generalni direktor Slovenskih železnic Dušan Mes je prišel z jasnim namenom poravnati »moralni dolg« železnic do prebivalcev borovniške doline: »Vsem prebivalcem Borovnice se zelo lepo zahvaljujem za čas od konca januarja 2014 pa do oktobra 2015, ko, kot veste, je bilo zaradi žleda na tej progi vsak dan več kot 120 oziroma 130 dizelskih lokomotiv in ravno Borovnica je bila v tistem času najbolj prizadeto območje. Tukaj se je menjavalo lokomotive. Moram reči, da marsikdo, ki je prišel sem na obisk, ni prav dolgo zdržal. Moram reči, da se težko primerno zahvalimo, ker beseda v tem trenutku ne pomeni veliko. A kljub temu iskreno, v imenu vseh železničarjev, še enkrat hvala, da ste potrpeli. Tudi danes je stanje takšno, kot je. Vlakov bo tu vedno več in železnica in prebivalci bomo morali sobivati tudi v prihodnosti. Železnica bo naredila vse, da bo promet čim bolj ekološki, da bo čim manj hrupa. V ta namen se kupuje večje število novih vlakov, tako potniških kot tovornih, a zadeve ne gredo čez noč. V naslednjem letu bodo rezultati že vidni.« Svoje besede je podkrepil s 5000-evrskim čekom za ureditev otroškega igrišča, ki ga je ob gromkem aplavzu izročil borovniškemu županu: »Kot ste vi pomagali nam v tistem času, bodo tudi železnice stale kraju ob strani.«

 

Dobra glasba in zanimive razstave

Prisotni so nato med okušanjem slavnostne zakuske lahko uživali ob zvokih vrhniškega big banda in skupine Sax Ladies. Člana KD Borovnica Lara Ofentavšek in Tomo Garin sta na odru odigrala priložnosti primerno Železno cesto. Otroci so medtem hodili občudovat hlapona in starodobno gasilsko črpalko, ki so jo v bližini razstavljali starodobno opravljeni brežanski gasilci in domači konjeniki. Vzdolž postajnega poslopja je bila postavljena razstava Varonijevih litografij in Boschevih fotografij Južne železnice, skupen projekt Mestnega muzeja Ljubljana in HUD Karel Barjanski. Moč je bilo dobiti tudi novo borovniško knjigo Pogledi dveh stoletij ali pogledati v preteklo stoletje z obiskom železniške čuvajnice št. 666. Tik preden je »lukamatija« odsopihala nazaj proti beli Ljubljani, pa sta minister in evropska komisarka še uradno odprla razstavo študentov Fakultete za arhitekturo Univerze v Ljubljani, ki so pod vodstvom arhitekta Roka Žnidaršiča in ob sodelovanju višjega svetovalca za razvoj in razvojne projekte občine Borovnica Andreja Klemenca pripravili predloge za rekreacijsko in turistično oživitev opuščene trase proge med Borovnico in Preserjem.

 

Damjan Debevec, fotografije: DD




0 (Bodi prvi!)
Oceni članek

Povezani članki
NE ZAMUDI VEČ NOBENE POMEMBNE NOVICE ALI DOGODKA IZ TVOJEGA KRAJA! x
Naroči se na brezplačno tedensko e-izdajo in bodi na tekočem o dogajanju v tvoji občini Borovnica!

100 % skrbno bomo varovali vašo zasebnost in odjavili se boste lahko kadarkoli!
Komentiraj novico

Za komentiranje morate biti prijavljeni. Še nimate uporabniškega imena in gesla? Registrirajte se!
Komentarji 0 komentarjev
Za ta prispevek še ni dodanih komentarjev. Bodi prvi!


Naš časopis
Številka: 462
Izšla: 27.08.2018
Poglej Pdf
Koledar dogodkov Preglej vse
September 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
20.09.2018
Danes ni dogodkov.
22.09.201 | Kultura
Delavnica rezbarstva
23.09.2018 | Kultura
Voden ogled muzejskih zbirk
25.09.201 | Kultura
Dnevi strojništva
22.09.201 | Kultura
Delavnica rezbarstva
23.09.2018 | Kultura
Voden ogled muzejskih zbirk
25.09.201 | Kultura
Dnevi strojništva
28.09.2018 | Kultura
Noč ima svojo moč v Tehniškem muzeju Slovenije

Bodite prvi pri oddaji mnenja.