Logo MojaObčina.si
DANES
9°C
4°C
JUTRI
16°C
-1°C
Oceni objavo

Počitnice, ah, te počitnice!

Počitnice so priložnost za povezovanje in grajenje ljubezni v družini! Na počitnicah oziroma na dopustu imamo starši priložnost za skupno preživljanje časa s svojim otrokom. Medtem ga učimo, smo mu zgled, se z njim nemoteno igramo, mu beremo, pletemo navezanost in gradimo psihično strukturo otroka bolj nadzorovano kot med letom, ko hitimo, delamo, smo utrujeni. Vendar se moramo na ta čas pripraviti! Kako?
Načrti, pričakovanja, razočaranja ... Moja sestra, ki ima tudi tri že večje otroke, pravi: "Neja, hujše od vikendov so samo še počitnice!« Res je lahko tako, ali pa tudi ne. Združila sem izkušnje obeh, tiste težje in tiste prijetne.

 

Želim si preživeti čas s svojimi otroki in s svojim partnerjem. Prepričana sem, da bomo na tem dopustu uspeli in imeli čas za vse pravljice, igre, nasmehe in nežnosti, za katere v delovnih dneh zmanjka časa.

Dobro je, da se na dopust pripravimo. Ne samo kovčke in denar, ampak da do neke mere načrtujemo tudi dejavnosti. Čudno se sliši, vendar se predvsem otroci hvaležno odzovejo na prilagojen urnik tudi med počitnicami. Mlajši kot so otroci in več kot jih je v družini, bolj prav pride določen dnevni urnik.

 

Strukturiranje počitnic


Če želimo otrokom omogočiti sproščene in dejavne počitnice, jih strukturirajmo. Otroci se bodo v pričakovanem dnevnem razporedu bolje počutili in bodo tudi oni bolj predvidljivi. Razmišljanje, da jim z razpuščenim dnem brez obveznosti delamo uslugo, se pogosto izkaže za zmotno. Morda nam kakšen dan ali dva uspe, nato pa običajno sledi razpad sistema.

 

Kaj se dogaja: otroci jedo, kar jim 'paše', dobijo tako veliko sladoleda in čokolade, kot si želijo, pijejo veliko sokov in sladkih pijač. Vendar pa velika količina sladkorja slabo vpliva na razpoloženje, povzroči nemir, razburjenost, zmanjšuje tek. Tako ne jedo ob istem času kot v vrtcu oziroma med letom. Otroci ne počivajo dovolj oziroma ne gredo spat ob uri, ki bi jim zagotovila potrebno število ur spanca, igrajo se bolj razpuščeno kot v vrtcu.

 

Otroci stres in sprostitev doživljajo drugače kot odrasli. Odrasli sprostitev načrtujemo, o tem razmišljamo in stres prenesemo lažje, ker vemo, da bo po opravljenem delu minil. Imamo določene časovne okvirje, sprostitev si razporejamo glede na obremenitev: »Samo še tole stisnem, potem imam pa en teden prosto. In bom samo ležal, bral, 'surfal' …«

 

Otrok za razbremenitev potrebuje mirno, sproščeno, predvidljivo dejavnost. Ne glede na obremenitev med tednom (vrtec, dejavnosti, aktivnosti, obiski otrok, rojstni dnevi, divje risanke, noči pri babici in dedku, neredna prehrana itd.) jim ne koristi takojšen 'razpust' in divjanje. Potrebujejo postopno sproščanje in umiritev.

 

Pri načrtovanju dejavnosti skušajmo upoštevati tudi značaj otroka. Če je impulziven, zagnan in se hitro razburi, mu bo koristila zmerna, usmerjena in nenasilno vodena aktivnost z enim od staršev. Taka, kjer bo prišla do izraza njegova domišljija, energija, spontanost. Obenem pa se ne bo po nepotrebnem razburjal in ga ne bodo zapeljevali starejši, agresivnejši otroci.

 

Če pa je otrok bolj mirne narave, zadržan ali plašen, imamo na dopustu čudovito priložnost, da se mu posvetimo, ga učimo, blago vpeljujemo v potrebna znanja in opogumljamo v dejavnostih, ki ga plašijo.

Starši smo namreč za otroka tisti, ki lahko najbolje predvidimo in uvidimo učni proces. Ne v smislu osvajanja branja, matematike in podobnega, temveč v smislu vzgoje, vsakdanjih potrebnih znanj in obvladovanja raznih situacij. To je bodisi učenje vožnje kolesa, skakanja v vodo, pozdravljanje mimoidočega, vključevanje v skupino nepoznanih otrok. Starši bodimo mentorji svojih otrok: za razliko od učenja v razredu se jim lahko posvetimo individualno.

 

Učni trenutki


Učne trenutke načrtujmo. Če imamo več otrok, si vsak dan vzemimo nekaj časa za vsakega posebej. Načrtujmo tudi skupno igro. Da se otroci naučijo delati stvari v skupini: da se skupaj igrajo, se skupaj učijo reševati težave in konflikte. Ko bodo starejši, bodo imeli znanja za delo v skupini že v malem prstu, kar jim bo znatno povečalo uspešnost pri vključevanju v družbo in kasneje v službo.

 

Za tako učenje je družina odličen prostor. V družini smo sicer vsi enakopravni, nismo pa vsi enaki. Nekdo je močnejši, drugi pametnejši, tretji bolj izkušen. In kar naprej se je potrebno prilagajati, tako kot se bodo morali kasneje v življenju. Čudovito pa je to, da se tega lahko naučimo v družini, v okolju, kjer velja geslo mušketirjev: vsi za enega, eden za vse.

 

Kako si lahko polepšamo počitnice?


Najprej – ne pričakujte preveč! Pripravimo se tudi na morebitne neprijetnosti. Tako nas ne bodo tako prizadele in jih bomo lepše speljali.

 

Ali pričakujemo, da se bodo otroci neizmerno zabavali, ko bomo jadrali, kolesarili, se potapljali, šli na potovanje? Pričakujmo, da bodo otroci, predvsem med enim in četrtim letom lahko zaradi sprememb zelo utrujeni, razdražljivi in nespečni.

 

Pričakujmo, da ne bodo navdušeni nad dejavnostmi, ki smo jih dali v program. »Tako lepo kolo smo ti kupili prav za te počitnice, ti bi pa samo risanke gledal. Pa ne moreš biti noter, ko pa je zunaj takšno lepo vreme. Pa zakaj se prepiraš s sosedovim Tončkom, če smo se pa z mamico zmenili, da bomo skupaj na morju …« Zveni znano?

 

Seveda se ne moremo popolnoma prilagoditi otrokovim željam, saj so to tudi naše počitnice! Zato je dobro, da se pred počitnicami glede na otrokovo starost in razumevanje z njim pogovorimo. Razložimo mu, kje bomo, kaj bomo delali in tudi kaj si želite vi.

 

Vsak dan mu lahko pojasnite kakšen načrt imate oziroma dan načrtujete skupaj. Skupaj načrtujte tudi možne spremembe ali plan B. Upoštevajte mnenja vseh, kolikor se da enakopravno. Ne popuščajte pri svojih odločitvah in ne imejte slabe vesti, če si tudi vi vzamete čas za sprostitev in počitek. Če boste popuščali pri dogovorih, otroku ne boste naredili usluge, ampak ga boste samo zmedli. Tako pa bo hitro razumel, kakšen je red, kdaj se mu kdo posveča in kako. V tem redu se bo sprostil ter užival. Vedel bo, kdaj se mu boste posvetili, in v teh okvirih se bo počutil varno. Tudi o morebitnih spremembah načrtov se z otrokom pogovorite.

Nekaj idej za lažje počitnikovanje: pripravljeni kovček z zdravili in potrebščinami, vse nujno za zaščito pred soncem, žuželkami, alergijami itd., kuhana, zamrznjena hrana za enostavna kosila. Glede na možnosti gremo kdaj tudi v restavracijo, raje organizirajmo manj aktivnosti in te bolj doživete, na dopust raje odpotujmo bliže kot daleč.

 

Veliko sreče in uspeha pri načrtovanju in uživanju v počitnicah! Naj bodo to najlepše, najtoplejše, najbolj srečne, najbolj mirne, najbolj zaljubljene počitnice do sedaj!

 

 

mag. Neja Samar Brenčič, Zavod IZRIIS

Oglejte si tudi