V ponedeljek, 29. septembra 2025, je v dvorani Janka Kersnika v Lukovici potekala predstavitev z okroglo mizo »Izzivi zagotavljanja pomoči starejšim v lokalnem okolju«, ki jo je Razvojni center Srca Slovenije organiziral v sodelovanju z Zavodom Oreli, Občino Lukovica in Društvom upokojencev Lukovica. Dogodek, ki se ga je udeležilo 40 občank in občanov, je bil namenjen razpravi o uvajanju pravic in storitev dolgotrajne oskrbe v prakso, pa tudi iskanju odgovorov, kako zagotoviti, da bo nov sistem resnično zaživel na terenu.
Zbrane je najprej nagovorila županja Občine Lukovica mag. Olga Vrankar in poudarila, da je skrb za starejše ena od prioritet občine, saj si prizadevajo zagotoviti kakovostne storitve in podporo za samostojno ter dostojno življenje starejših občanov. V postopku je tudi podelitev koncesije za izvajanje dolgotrajne oskrbe na domu, kjer je bil izbran ponudnik Deos, d. o. o.
Anita Molka iz Razvojnega centra Srca Slovenije je predstavila evropski projekt ELEVATE, v okviru katerega skupaj s 16 partnerji iz držav Podonavja razvijajo rešitve za bolj vključujoče skupnosti. Poseben poudarek je na vključevanju starejših in oseb z invalidnostjo pri oblikovanju storitev po načelu »nič o nas brez nas«. Pojasnila je, da bo v Srcu Slovenije projekt usmerjen v nadgradnjo Točk za starejše v Litiji, Lukovici in Šmartnem pri Litiji, kjer prostovoljci nudijo pomoč starejšim pri vsakdanjih opravilih, pravnem svetovanju, dostavi hrane, spremstvu k zdravniku ali v trgovino, pa tudi pri učenju uporabe pametnih telefonov. Gre za prenos dobre prakse Zavoda Oreli iz Kamnika na območje treh občin Srca Slovenije. Od leta 2023 so prostovoljci opravili skupaj več kot 1200 ur prostovoljskega dela in rešili prek 800 prošenj za pomoč. V prihodnje bo poudarek na vključevanju več mladih prostovoljcev ter spodbujanju medgeneracijskega sodelovanja.
Predstavitev dolgotrajne oskrbe
Maja Šturbej z Ministrstva za solidarno prihodnost je predstavila temeljna izhodišča dolgotrajne oskrbe in pojasnila postopke, ki jih bodo morali upravičenci opraviti, da pridobijo pravico do storitev. Gre za sistem pomoči za osebe, ki zaradi starosti, bolezni, poškodb ali invalidnosti dolgotrajno ne morejo samostojno opravljati osnovnih ali podpornih dnevnih opravil. Izvaja se na domu ali v instituciji in združuje pomoč pri osnovnih življenjskih opravilih (hranjenje, gibanje, osebna higiena) ter podpornih dnevnih opravilih (gospodinjska opravila, spremstvo, dostava hrane). Uvaja se postopoma, zato bo nekaj časa veljal dvotirni sistem, kar pomeni, da bosta hkrati delovala stari in novi način oskrbe. Pravice do dolgotrajne oskrbe se uveljavljajo z vložitvijo vloge na vstopno točko. Svetovalci preverijo pogoje, pripravijo oceno upravičenosti in priporočijo storitve. Upravičenec izbere obliko in izvajalca oskrbe ter sklene osebni načrt. Če storitev trenutno ni na voljo, se lahko vpiše na čakalni seznam ali prejema denarni prejemek.
Šturbejeva je poudarila, da ni razloga za paniko: »Sistem je nov, a v prehodnem obdobju bo mogoče koristiti tako star kot nov način, zato je pomembno, da ljudje pravočasno vložijo vlogo in se pozanimajo o svojih pravicah.«
Razprava na okrogli mizi
Osrednji del dogodka je bila okrogla miza, ki jo je povezoval mag. Roman Rener iz Zavoda Oreli. V razpravi so sodelovali predstavniki različnih ustanov, ki se vsakodnevno srečujejo z izzivi dolgotrajne oskrbe.
Martin Kopatin, direktor Zavoda Pristan, je opozoril na pomanjkanje kadra. Kot rešitev vidi tudi možnost vključevanja aktivnih upokojencev v delovne procese, saj bi tako lahko prispevali dragocene izkušnje, ne da bi pri tem izgubili celotno pokojnino. Hkrati je poudaril, da bo treba realno računati tudi na vključevanje tuje delovne sile.
Majda Podkrižnik, direktorica DSO Kamnik, je izrazila skrb zaradi primanjkljaja srednjih medicinskih sester in izpostavila, da zaradi pomanjkanja časa pogosto trpi pogovor in druženje s stanovalci. Prostovoljce zato vidi kot nepogrešljivo podporo. Opozorila je tudi, da je nujno pravočasno vlagati vloge na Center za socialno delo za izdelavo ocen upravičenosti.
Maja Šturbej je poudarila, da si prizadevajo, da bo sistem dolgotrajne oskrbe čim bolj prijazen do uporabnikov. Izpostavila je, da bodo postopki postopno izpopolnjeni, saj gre za nov in kompleksen sistem.
Jana Knific, prostovoljka Zavoda Oreli, je orisala svoje delo in opozorila, da ljudje pogosto sploh ne vedo, da se lahko vključijo kot prostovoljci. »Največ, kar lahko damo starejšim, je čas za pogovor in poslušanje,« je dejala.
V razpravi je bilo izpostavljeno še več pomembnih tem: od vprašanj glede dolgotrajne oskrbe v institucijah in na domu, do vlog občin, ki morajo zagotoviti izvajalce storitev. Strinjali so se, da je za uspešno uvedbo nujno tesno sodelovanje med ministrstvom, občinami, izvajalci in civilno družbo.
Zaključek: dolgotrajna oskrba kot skupna naloga
Dogodek se je zaključil z zavedanjem, da bo sistem dolgotrajne oskrbe lahko uspešno zaživel le, če bomo vsi – država, občine, izvajalci, nevladne organizacije in prostovoljci – sodelovali in prevzeli svoj del odgovornosti.
V sklepnem delu je županja Olga Vrankar poudarila, da Občina Lukovica ne bo pustila svojih občanov samih: »Ljudem moramo pomagati, da pravočasno pridejo do informacij in papirjev. V občini bomo poskrbeli za obveščanje v lokalnih medijih, poiskali ljudi, ki bodo pomagali pri izpolnjevanju vlog, in po potrebi vključili tudi študente in prostovoljce. Dolgotrajna oskrba je nova zgodba in lahko bo zaživela le, če si bomo pomagali in sodelovali.«
Dogodek v Lukovici je pokazal, da je dolgotrajna oskrba velik izziv, a hkrati priložnost za razvoj bolj solidarne, povezane in vključujoče skupnosti, kjer bo starejšim omogočeno dostojno in varno življenje v domačem okolju. Poudarjena je bila potreba po poenostavljenih in sprotnih informacijah, izvedbi izobraževanj ter nadgradnji obstoječih Točk za starejše v okviru projekta ELEVATE, kjer bi se ena ali dve osebi usposobili za nudenje podpore pri postopkih uveljavljanja pravic dolgotrajne oskrbe.
Več informacij o projektu ELEVATE lahko najdete na uradni spletni strani. Za dodatne informacije smo vam na voljo tudi na e-naslovu anita.molka@razvoj.si ali po telefonu na 01 8962 710.
Avtorica: Anita Molka, Razvojni center Srca Slovenije




