Področje lastništva cest v
občinah v Sloveniji je do danes še precej neurejeno. Na podlagi takega stanja
so Občine leta 2014 dobile poziv Ministrstva za infrastrukturo,kjer
se jim očita nesistematičnost urejanja cestnega lastništva, na kar je večkrat
opozorilo tudi Ustavno sodišče RS. Do leta 2022 Občina Dobrova - Polhov Gradec
še ni pristopila k sistematičnemu urejanju lastništva kategoriziranih cest,
zato smo z novim vodstvom pričeli transparentno urejati to področje. Občinski
svet je že sprejel točkovalnik za umestitev kategoriziranih cest na seznam
prenosa lastništva, saj je potrebno ceste, ki so kategorizirane oziroma
izpolnjujejo merila za kategorizacijo, obvezno prenesti v lastništvo občine.
Po podatkih je na območju
Občine Dobrova - Polhov Gradec potrebno lastniško urediti 180,19 km občinskih
cest, kar je več kot dve tretjini vseh občinskih cest! Tudi če izhajamo iz
predpostavke, da bi pri urejanju lastništva šlo za brezplačen prenos lastništva
na občino, pri čemer bi Občina nosila stroške odmere, pogodb in notarja,
govorimo o strošku med 1.260.000,00 in 2.160.000,00 EUR. V kolikor se doda še
faktor odkupa zemljišča, pa lahko ta strošek naraste večkratno. Vendar je
potrebno ugrizniti tudi v to kislo jabolko. Ker je ocena finančnega stroška
tako visoka, da presega večletne finančne zmožnosti Občine, smo sprejeli model
točkovanja kategoriziranih cest, na podlagi pomembnosti in potrebnosti. Cilj je
poskrbeti za transparenten in predvidljiv načrt prenosa lastništva za vse
kategorizirane ceste, ter za prednostno urejanje lastništva za ceste, ki so
ključne za izgradnjo ali dostop do občinske infrastrukture ter za lastništvo
cest, ki so najbolj prometno obremenjene. Obenem model točkovanja prinaša
predvidljivost za vse lastnike zemljišč, na katerih so kategorizirane ceste.
Vse kategorizirane ceste so bile točkovane po točkovalniku:
· cesta z izkazano pomembnostjo in potrebnostjo za izgraditev in dostop do občinske javne infrastrukture se točkuje s 5 točkami
· cesta, kategorizirana kot lokalna cesta (ali krajevna ali zbirna krajevna), se točkuje z 1 točko
· cesta, ki je že delno v lasti Občine (od celotnega kategoriziranega odseka), se točkuje z 1 točko
· cesta, ki je že odmerjena, se točkuje z 1 točko
· cesta, ki je že delno odmerjena (od celotnega kategoriziranega odseka), se točkuje z 0,5 točke
· cesta, ki bo brezplačno prenesena v občinsko last (celoten kategoriziran odsek), se točkuje z 1 točko
Vsota točk umesti cesto v
terminski plan prenosa lastništva. Seznam vseh kategoriziranih cest in
terminski plan prenosov, bo skupaj z obrazci, na katerih se bodo lastniki
izjasnili o želji glede prenosa, objavljen na spletni strani Občine.
V pripravi pa so tudi
merila za kategorizacijo vseh nadaljnjih cest. Zavedati se moramo, da je cestno
omrežje živa materija, ljudje se priseljujejo, gradijo se nova naselja, ponekod
pa se ljudje izseljujejo. Skladno s tem je pravilno, da za vse prihodnje ceste
(torej nikakor ne velja za ceste, ki so kategorizirane že sedaj in občina za
njih že skrbi) določimo skupaj, katere naj bodo kategorizirane in s tem v breme
upravljanja vseh nas in katere so stvar posameznika oziroma njegovega dovoza do
prebivališča. Z novimi merili bomo vse prihodnje ceste transparentno in
enakopravno obravnavali in tako skrbeli za pravičen in ekonomičen razvoj
cestnega omrežja v občini.
Če je cesta na seznamu
kategoriziranih cest, mora Občina urediti njeno lastništvo – to pomeni, da bo
pozvala lastnike k izjasnitvi o želji glede prenosa. Lastniki kategorizirane
ceste pa prometa na tej cesti ne smejo kakorkoli ovirati, tudi če lastništvo še
ni urejeno.
Prosimo za medsosedsko
strpnost in sodelovanje v vmesnem času, ko bomo zaradi do sedaj nerešenih
situacij morali urejati lastniško strukturo kategoriziranih cest.
Občina Dobrova - Polhov Gradec