Kako je nastala ideja za omaro Hangy?
Ideja za Hangy se je razvila precej organsko. Začela se je še na fakulteti s
prijavo na italijanski natečaj oblikovanja pohištva WunderWood
(tisto leto z naslovom “Incognito Furniture”). Idejo
sem razvil iz koncepta “skritega obešalnika”, ki sem ga videl v lokalu, kjer
sem delal kot študent. Tam so se posamezni obešalniki z rotacijo odprli ali
zaprli in tako skrili svojo funkcijo, na tak princip pa sem želel ustvariti
nekaj več kot le obešalnik ter izdelku dodati več funkcij.
Hangy
je poskus ustvariti pohištveni element, ki omogoča spontan red. Ne sili v
zlaganje, temveč ponuja odprto strukturo, ki spodbuja urejenost brez napora.
Želel sem združiti estetiko s funkcionalnostjo – izdelek, ki hkrati deluje kot
uporaben kos pohištva in kot okrasni element v prostoru. Ideja je izhajala tudi
iz želje po reševanju realnih vsakdanjih problemov, predvsem pomanjkanja
prostora in svobodni prilagoditvi vsakemu posamezniku.
S kakšnimi izzivi ste se spopadali pri izdelavi in načrtovanju izdelka?
Največji izziv je
bil poiskati ravnovesje med preprostostjo in trdnostjo konstrukcije ter
zagotoviti nosilnost brez žrtvovanja estetike. Hangy mora delovati lahkotno in
elegantno, a hkrati nositi težo ne le oblačil, plaščev in torb, temveč tudi
ljudi, saj je bila ena od želenih funkcij tudi sedalna površina. Zelo veliko
časa smo namenili iskanju in testiranju pravilnih spojnih rešitev, danes pa
lahko ponosno povemo, da vsaka posamezna palica zdrži vsaj 80 kilogramov, kar
potrjuje tudi pridobljen certifikat evropskih standardov.
Hangy je na videz zelo
enostaven izdelek, a prav v tej navidezni enostavnosti se skriva največ dela in
kompleksnosti. Sama natančnost izdelave je še danes velik izziv. Vsak milimeter
šteje, saj se sicer izgubi estetika, ki jo želimo doseči, vsaka nepravilnost pa
lahko vpliva tudi na funkcionalnost izdelka.
Kaj za vas pomeni biti finalist natečaja DesignEuropa 2025?
Biti finalist takšnega natečaja je izjemno priznanje, predvsem zato, ker se
ocenjuje ne le oblikovna podoba, temveč tudi inovativnost, uporabnost, vpliv na
okolje ter širše razumevanje dizajna. Za nas je to potrditev, da razmišljamo v
pravo smer — da preprostost, iskrenost materiala in funkcionalnost še vedno
predstavljajo temeljne vrednote kakovostnega oblikovanja.
Poleg
osebnega ponosa je ta dosežek zelo pomemben tudi za širšo prepoznavnost slovenskega
oblikovanja, saj dokazuje, da lahko majhno družinsko podjetje iz Slovenije
ustvari izdelek, ki se enakovredno kosa z največjimi evropskimi blagovnimi
znamkami.
Zakaj ste se
prijavili na natečaj? Ste pričakovali tak izid?
Prijavili smo se precej
spontano, s pomočjo in pobudo urada EUIPO, kjer smo opravili
izobraževanje o intelektualni lastnini in prek katerega smo izdelek tudi
zaščitili kot registriran dizajn.
Natečaj DesignEuropa združuje številna
uveljavljena podjetja in priznane oblikovalce, zato iskreno nismo imeli visokih
pričakovanj, a smo ves čas verjeli, da je Hangy nekaj
posebnega. Ko smo izvedeli, da smo med finalisti, je bil to resnično prijeten
šok in predvsem občutek potrditve, da se trud in predanost majhne ekipe lahko
prepoznata tudi na evropski ravni.
Lahko kaj več
poveste o samem odhodu na Dansko?
Na Dansko sva se odpravila
bratranca in solastnika podjetja, Žan in Valentin Kavčič, z velikim navdušenjem
in brez prevelikih pričakovanj. Celotno vzdušje dogodka je bilo zelo
organizirano, profesionalno, vendar vseeno sproščeno in pozitivno. Srečala sva
in spoznala ljudi z različnih koncev Evrope, ki razmišljajo in se ukvarjajo s
podobnimi izzivi.
V spominu nama je ostal trenutek razglasitve, ko so Hangy po pomoti razglasili za zmagovalca med tremi
finalisti. Takrat sva zares doživela vrtinec čustev, vendar se zdaj z nasmeškom
ozirava nazaj in sva hvaležna, da sva bila med več kot 1250 prijavami izbrana
med najboljše tri. Po podelitvi sva se povezala z nekaj drugimi oblikovalci ter
s slovenskimi in tujimi novinarji, ki so o nama napisali čudovite članke.
Kakšen pomen
ima za vas to priznanje in kako pomemben se vam zdi dosežek za slovensko
oblikovanje in pohištveno industrijo?
To priznanje razumem predvsem
kot sporočilo, da se lahko tudi iz manjšega podjetja in umaknjenega okolja rodi
ideja ter izdelek z mednarodnim dometom.
Za slovensko oblikovanje je to dokaz, da se lahko enakovredno postavi ob bok
večjim in bolj znanim podjetjem. Menim, da bi morali v Sloveniji več vlagati v
prepoznavnost in skupno promocijo oblikovanja, saj imamo ogromno znanja,
kakovostnih mojstrov in proizvodnih zmogljivosti. Hangy je morda majhen izdelek, a je dokaz, da se z jasnim
konceptom in doslednostjo lahko doseže mednarodna raven.
Kako vaše
podjetje vključuje trajnostne prakse pri proizvodnji pohištva?
Trajnost pri nas ni zgolj
modna beseda, ki se je v zadnjem času pogosto uporablja v vsakem kontekstu,
zgolj zato, da bi nečemu dodali vrednost ali kredibilnost. Za nas je to način
razmišljanja.
Izdelki so zasnovani tako, da trajajo generacije – ne da bi jih po nekaj
sezonah zavrgli – tako z vidika kakovostne izdelave kot tudi brezčasnega dizajna.
V današnjem hitrem potrošništvu se izdelki hitro pokvarijo ali »gredo iz mode«,
mi pa se oddaljujemo od tega trenda konzumizma. Poskušamo uporabljati lokalni
les in s tem zmanjševati transport, hkrati pa naša proizvodnja deluje po
principu »brez odpadka«. Vse ostanke in odrezke porabimo za manjše izdelke (na
primer Hangy Pocket), na koncu pa zberemo tudi vso žagovino in jo stisnemo v
pelete za kurjavo – tako da praktično nič ne ostane neizkoriščeno.
Katere
materiale uporabljate in zakaj ste se odločili za njih?
Kot mizarstvo uporabljamo več vrst masivnega lesa, raznih prefabrikatov se izogibamo, za Hangy pa vedno izberemo le prvovrstni hrast, saj je zelo trpežen, topel in tradicionalno prisoten v našem okolju. Hrast s svojo trdnostjo tudi zagotovi končno kvaliteto izdelka. Za spajanje uporabljamo lesene možnike in se skušamo izogibati žebljem in vijakom. V naši liniji Hangy veliko uporabljamo tudi magnete, vendar le za reševanje detajlov in premium zapiranja.
Kako poteka
proces oblikovanja – od ideje do končnega izdelka?
Proces je precej odprt in ne sledi vedno isti poti. Običajno se začne z neko težavo, ki jo opazimo v vsakdanjem prostoru. Nekaj, kar “ne deluje” idealno. Sledi veliko skiciranja in razmišljanja o tem, kako bi se dalo stvar poenostaviti. Nato izdelamo fizični prototip in rešujemo realno izvedbo. Tu se pokažejo novi problemi in spet se vračamo k načrtovanju in skiciranju, ter tako naprej v krogu do vedno boljših rešitev. Lahko bi lahko rekli, da na ta način igramo ping pong med načrtovanjem in izvedbo. Celoten proces od prve ideje do končnega izdelka traja lahko tudi več mesecev.
Kakšni so vaši
načrti za prihodnost – tako glede novih izdelkov kot širjenja podjetja?
V prihodnosti
si želimo nadaljevati v enaki smeri, a postopoma širiti kolekcijo izdelkov.
Eden prvih ciljev je segmentirati in tehnološko nadgraditi Hangy ter mu tako
dodati še večjo modularnost in več funkcij (led osvetlitev, pametno ogledalo,
brezžično polnenje, itd.), kasneje pa z enako logiko multifunkcionalnosti in
trajnosti, razvijati še druge izdelke. Želimo se tudi bolj povezati z arhitekti,
in oblikovalci, s katerimi bi ustvarjali večje projekte (npr. Hotele in druge
nastanitve).
Na mednarodni ravni želimo utrditi prisotnost v tako v Evropi kot tudi svetu,
predvsem preko sejmov in sodelovanj s trgovci, ki razumejo vrednost kvalitetne izdelave
in višjega standarda.
Ali načrtujete sodelovanja z drugimi oblikovalci ali mednarodne projekte?
Da, vsekakor.
V preteklosti smo že sodelovali z slovenskimi arhitekti, v prihodnosti pa si
želimo več povezovanja tudi z oblikovalci iz tujine, predvsem glede na to, da
večino izdelkov izvažamo v tujino. Takšna sodelovanja vedno prinesejo nove
poglede, ideje in izkušnje.
Dizajn ni tekmovanje, ampak dialog. In ta dialog je lažje vzpostaviti, ko
pridejo skupaj ljudje z različnih okolij in znanj.
Imate v načrtu še kdaj sodelovati na kakšnem natečaju?
Da, mislim, da
so natečaji pomemben del razvoja, ne le zaradi nagrad, ampak ker te prisilijo,
da svoje delo strukturiraš, premisliš in predstaviš navzven. Tudi če rezultat
ni nagrada, je proces vedno koristen.
Poleg tega pa smo že sodelovali na drugih natečajih in tekmovanjih in tudi tam
bili uspešni. Bili smo finalisti tekmovanja WIPO Global Awards, ta vikend smo
prejeli nagrado BIG SEE – Product design award, izvedeli da smo zmagovalci
prestižne nagrade German Design Award ter že drugič zapored bili izbrani za
predstavitev na SaloneSatellite za najbolj perspektivne mlade oblikovalce v
sklopu največjega pohištvenega sejma Salone del Mobile v Milanu.
Kako vidite vlogo slovenskega pohištvenega oblikovanja v evropskem kontekstu v prihodnjih letih?
Menim, da ima
slovensko oblikovanje ogromno skritega potenciala, saj imamo kakovostno obrtno
znanje. Slovenski oblikovalci imamo to prednost, da delamo v tesnem stiku z
materiali in proizvajalci ter pogosto poznamo vsak korak izdelave, kar daje
našim izdelkom pristnost in toplino, ki je v večjih sistemih pogosto
izgubljena.
V prihodnjih letih bo pomembno, da se povežemo in stopimo bolj samozavestno v
evropski prostor. Ne kot posnemovalci trendov, ampak kot ustvarjalci s svojim
izrazom.
Kar se tiče samega lesnega sektorja, lahko rečem enako: imamo ogromno
potenciala in vrhunskih obrtnikov, moramo se le opogumiti in kot ena najbolj
gozdnatih držav iz lesa ustvariti še kaj več kot ga le izvažati in uporabljati
za kurjavo.
Manca Dolinar, Žan Kavčič
Foto: Ž. K.




