Kdaj ste prvič prišli na OŠ Dobrova in kakšne so bile takrat razmere v šolstvu?
Na Dobrovi sem prevzel vodenje šole
v letu 1961, ko se je tedanji upravitelj upokojil. Pred tem sem nekaj let
poučeval na nižji gimnaziji v Stopičah pod Gorjanci. Šolanje naše generacije je
bilo nekoliko krajše kot kasneje, saj je nižja gimnazija trajala tri leta,
učiteljišče pa štiri leta. Tako sem še ne čisto polnoleten bil kot vsi
učiteljiščniki po končanem šolanju z dekretom sekretariata za šolstvo poslan
učit na Dolenjsko. S tem so šolske oblasti zagotavljale učitelje tudi najbolj
odročnim hribovskim vasem. Potreba po kadrih je bila zelo velika, v manjših
šolah so marsikje združevali učence iz več razredov in imeli kombiniran pouk.
Imel sem srečo, da so me po
odsluženi vojaščini usmerili v študij na Pedagoški akademiji v Ljubljani, kjer
sem diplomiral iz geografije. Ko sem se javil na razpis in bil sprejet na
Dobrovi, nisem poznal ne kraja, ne ljudi, vendar sem bil prijetno presenečen,
saj me je šolski odbor takoj vključil v krajevne inštitucije in društva in mi
dal vedeti, da računajo na moje aktivno sodelovanje ne le v šoli, temveč tudi v
krajevnem življenju. To me ni prestrašilo, saj so nas že na učiteljišču
vzgajali, da mora biti učitelj gonilna sila v napredku kraja, tako rekoč
»deklica za vse«.
Kako
se spominjate svojih prvih učiteljskih let?
Dobrova je imela popolno osnovno
šolo s po enim oddelkom v vsakem razredu. V šoli se nas je vseh devet učiteljev
odgovorno lotilo dela. Pouk je bil zahteven, saj so bili razredi veliki s po 36
učencev, kar je zahtevalo temeljito pripravo učitelja na pouk in iskanje vedno
novih metod in sredstev, da je obvladoval razred. Na srečo so bili takrat
učenci še zelo disciplinirani, učitelj pa je imel avtoriteto, ki so jo
podpirali tudi starši.
Za boljše delo smo se nenehno
izpopolnjevali na seminarjih, na medseboojnih hospitacijah in posvetovanjih ter
študiju ob delu na višjih in visokih šolah. Tudi sam sem kasneje diplomiral iz
pedagogike na Filozofski fakulteti v Ljubljani. Organizirali smo tudi
predavanja za starše ter se vključevali v krajevne dejavnosti.
Poleg izvajanja predpisanega učnega
programa smo izvajali še mnoge druge dejavnosti, ki so bogatile razvoj učencev.
Postopno smo uvajali nove aktivnosti, kot na primer fotokrožek, mladi tehniki,
folklora, taborniki, dramski in lutkovni krožek, šah, modelarstvo, vrtnarjenje,
zlasti pa športne dejavnosti. Za folkloro smo kupili narodne noše za gorenjske,
belokranjske in prekmurske plese. Pripravili smo proslave in druge svečanosti
ob državnih praznikih in spominskih dnevih za vse krajane in skupaj z njimi.
Kaj
se vam je najbolj vtisnilo v spomin iz časa ravnateljevanja na OŠ Dobrova?
Veseli me ves napredek v šolstvu,
tako vsebinski kot materialni. Ko sem prišel na Dobrovo, so krajani v svojih
hišah že imeli vodovod, le šola je zajemala vodo iz vodnjaka na šolskem
dvorišču. Ena prvih nalog je bila zato napeljava vodovoda in s tem ureditev
sanitarij na splakovanje. Stavba je bila potrebna obnove in skrbnega vzdrževanja,
zato smo postopno zamenjali staro opremo, peči, tlake in drugo. Za potrebe
pouka smo uvajali nove učne pripomočke, opremili majhno telovadnico, delavnico,
kuhinjo in igrišče za košarko. Za poseben uspeh štejem leta 1974 zgrajeno novo
šolo nad vasjo, ki jo je investirala občina Vič s samoprispevkom. Pri tem je
sodelovalo tudi vse prebivalstvo šolskega okoliša s prostovoljnim delom pri
urejanju okolice. Posebej so se izkazali starši, učenci od prvega do osmega
razreda, kmetje, prevozniki in delovne organizacije v občini. Pred nekaj leti
je bila ta šola obnovljena in dograjena z veliko športno dvorano.
Katere
spremembe v šolstvu so vam najbolj ostale v spominu?
V osemnajstih letih mojega ravnateljevanja
na Dobrovi se je v šolstvu marsikaj spremenilo. Tako je zakonodaja uvedla nove
normative za delo. Namesto 36 učencev v razredu jih je bilo kasneje 28. S tem
je bilo veliko lažje pomagati učencem, ki so se težje učili. Financiranje so
razširili še na programe male šole, podaljšanega bivanja, šole v naravi,
plavalne in smučarske tečaje, športna tekmovanja, izpite za vožnjo s kolesom in
druge. Veliko več je bilo pomoči socialno šibkim učencem, od prehrane do
letovanja.
Kolektiv OŠ Dobrova se je v času
mojega ravnateljevanja povečal od začetnih 10 na 50 članov. Vsi skupaj od
učiteljev, svetovalnih delavcev, kuharjev, hišnika in snažilk smo se trudili
kar najbolje opravljati svoje naloge. Gotovo nismo v vsem in vedno najbolje
uspeli, vendar smo bili predani svoji šoli, kraju in ljudem.
Zavod za šolstvo RS je leta 1975 eksperimentalno
uvedel nov program z naslovom »celodnevna šola«. Glede na to, da smo imeli zelo
dobre materialne in kadrovske pogoje, smo bili izbrani med prvimi štirimi
šolami v Sloveniji za poskusno izvajanje programa. Ta je bil pripravljen
tako, da so se od 8.–16. ure prepletali pouk, samostojno učenje, kosilo,
odmor in interesne dejavnosti. Za učence je bil uveden šolski prevoz. Starši so
bili s takšno organizacijo zelo zadovoljni, saj so učenci prihajali domov
skupaj z njimi, vse šolske obveznosti pa so opravili v šoli v okviru
samostojega učenja pod vodstvom učiteljev. Žal je bila celodnevna šola, ko je
vključevala že 10 % vseh šol v Sloveniji, leta 1990 ukinjena.
Dogodek
ali anekdota iz tistih let?
Kot posebnost naj omenim letovanje
v Pacugu. Med počitnicami leta 1964 je šola organizirala štirinajstdnevno
letovanje za 100 učencev s celotnim osebjem šole. Izvedli smo plavalni tečaj,
imeli dopolnilni pouk z manj uspešnimi učenci, spoznavali pa so tudi posebnosti
morja in življenja ob njem. Takrat je mnogo staršev obiskalo otroke ravno dan
po hudem neurju, ko so bili podrti vsi šotori. Starši so nam pomagali pri
postavljanju tabora in kasneje radi prispevali za obnovo letovišča, ko smo v
okviru Zveze prijateljev mladine Vič zbirali sredstva.
Odnosi
med učitelji, učenci in starši takrat v primerjavi z današnjimi časi?
Odnos med učitelji in starši je bil
vedno spoštljiv. Zaupali smo si in skušali z medsebojnim sodelovanjem
prispevati k istemu cilju – čim bolje usposobiti mlade za nadaljnje življenje.
Učitelji in učenci smo imeli morda malo bolj formalen odnos, kot ga imajo
danes, vendar smo tudi takrat bili osebno zelo vključeni v reševanje problemov
vsakega posameznika.
Kaj
bi svetovali današnjim učiteljem in ravnateljem?
Pedagoška teorija in praksa sta v
nenehnem razvoju. Težko bi karkoli svetoval današnji generaciji učiteljev, saj
so razmere bistevno drugačne. Ob razmišljanju kaj bi lahko spremenil, bi se
predvsem usmeril v odnos do učencev. Spoštovati in upoštevati je treba vsakega
otroka posebej in prilagoditi izobraževalni sistem tako, da bi bilo vsem
učencem omogočeno napredovanje.
Osnovna šola je obvezna za vse,
učenci in starši morajo to upoštevati. Upoštevati pa mora tudi šola in
prilagoditi izvajanje programa tako, da lahko čimbolj napredujejo tako učenci,
ki se težje učijo, kot nadarjeni učenci. Z diferenciranim poukom ni treba,
da učenci ponavljajo razred, saj na ta način nekaterim nikoli ni omogočeno, da
bi se seznanili z vsebinami predmetov v višjih razredih.
Kolektivu OŠ Dobrova želim tudi v
prihodnje naj bodo skupaj s starši uspešni pri vzgoji in izobraževanju novih
generacij in najdejo tudi osebno izpolnitev pri delu.
Bi
ponovno izbrali učiteljski poklic?
V pedagoškem poklicu sem našel
veliko zadovoljstva in ponovno bi ga izbral. Rad sem delal z mladino v
prepričanju, da lahko z učitelji mlajši generaciji nudim ustrezno izobrazbo za
nadaljnjo osebnostno in strokovno rast. Smisel sem našel tudi v tem, da s svojim
delom lahko kar največ prispevam k družbenemu razvoju. Znanje je moč in pogoj
za napredek.
Veliko se družimo z upokojenimi
ravnatelji osnovnih šol v okviru Ljubljane. Ponosni smo na pomemben prispevek naše
generacije na pedagoškem področju.
Kako
danes preživljate svoj čas, kaj vas veseli, s čim se radi ukvarjate?
Leta 1995 sem se upokojil na OŠ
Vič, eni večjih šol v Ljubljani, ki je vključevala 1200 učencev in 100
zaposlenih. Kmalu po upokojitvi sem se vključil v Društvo upokojencev Dobrova,
kjer sem v okviru pohodniške skupine doživel veliko lepega. Prehodili smo vso
Slovenijo podolgem in počez od najvišjih vrhov pa do najzanimivejših kotičkov
naše prelepe domovine. S člani smo stkali pristna prijateljstva in z gibanjem
na zraku v prijetnem vzdušju krepili svoje zdravje.
Veliko sva prehodila tudi z ženo in
ožjimi prijatelji. Bila sva kar 20-krat na Triglavu in tudi na nekaterih
gorah, kamor pohodnikov nisva upala peljati, saj je odgovornost prevelika. Do
nedavnega sem rad smučal, sedaj veliko berem, rešujem križanke. Z ženo Mileno
rada vrtnariva, hodiva v naravo in dneve preživljava v krogu svoje družine in
prijateljev.
M. D., M. Č., F. M., J. D.
Foto: M. Č.



