V nedeljo, 14. julija, je bila v
Borovnici na prostoru pred cerkvijo spominska
slovesnost za pobite žrtve medvojnega in povojnega komunističnega nasilja v
Borovnici. Po uvodni molitvi se je pred
spomenikom odvil kratek spominski program, v katerem sta se prepletali poezija
in pesem, osrednji del Spominske slovesnosti pa je bil govor, s katerim je vse
zbrane nagovorila Romana Bider, snovalka spravne pobude Vseposvojitev.
Takole je zapisala oz. povedala:
Lepo pozdravljeni vsi, ki ste na to sončno nedeljo
namesto počitniške brezskrbnosti izbrali težjo pot – sveto mašo in spominsko
srečanje, kjer srčni ljudje leto za letom zvesto obujate spomine na strašne
dogodke izpred več kot osemdesetih let. Na misel prihajajo Prešernove besede: »Kdo zna noč temno razjasnit, ki tare duha! Kdo ve kragulja odgnati, ki kljuje
srce od zore do mraka, od mraka do dne!« Slovenci še nismo razjasnili temne
noči, ki se je zgrnila na naš narod v času revolucije. In po osmih desetletjih
še ne vemo, kako odgnati kljuvajočega kragulja strašnega bratomornega greha.
Spominjanje in molitev sta dobra načina, da zmoremo izbrati resnico, tudi ko je
to težko.
Danes se spominjamo peklenskih časov, ko se je pod
krinko osvobodilnega boja na naših tleh razdivjal organiziran revolucionarni
teror. Pred natanko 82 leti je na parah v borovniški mrtvašnici skupaj ležalo
šest civilnih oseb, ki so umrle nasilne smrti. 12. julija so neznanci udarili
pri Minčetovih na Dražici. Ubili so 45-letnega Emila Vičiča, očeta petih otrok
in njegovo 15-letno hčerko Ivko. Nekaj ur kasneje so ubijalci napadli družino
Lončarjevih ob Belem potoku, kjer so pokončali očeta Franca, mamo Frančiško,
21-letnega sina Franca in 18-letno hčerko Maro. Baje so morilci ponoči
proslavili uspešno opravljen podvig.
Že prej, sredi aprila, so na Zabočevem vpričo sedmih
majhnih otrok ubili podobarja Jožeta Mihelčiča in njegovo ženo Ivano. Maja so
na Padežu ubili oglarja Rafaela Hvalo in njegovo ženo Jožefo. Prestrašeni
ljudje niso razumeli, zakaj partizani, med katerimi so bili tudi domačini, brez
vzroka pobijajo domače ljudi. Italijani so na partizanske akcije odgovarjali s
pobijanjem, požiganjem vasi in z množičnim odvažanjem Borovničanov v
internacijo. Ljudje kar niso vedeli, koga naj se bolj bojijo, Italijanov ali partizanov.
Najmanj deset ljudi so ubili komunisti, preden so septembra leta 1942 v
Borovnici nastale vaške straže. Borovniški farni križ je posvečen 122 žrtvam.
Največ med njimi je domobrancev, ki so jih leta 1945 Angleži vrnili domačim
zmagovalcem.
Bog postavlja človeku dve vprašanji: Kje si in kje je
tvoj brat? Komunisti odgovarjajo tako kot Kajn po uboju brata Abela: »Ne vem.
Sem mar jaz varuh svojega brata?« Tam, kjer človek noče ali ne zna biti brat
svojemu bližnjemu, tam nastane pekel. Pekel je tam, kjer ljudje izgubijo
sposobnost, da bi drug drugega spoštovali, da bi drug drugemu pomagali, da bi
drug drugega imeli radi. Če enega rešiš, so to nebesa. Če enega ubiješ, je to
pekel. Izbiraš sam. Vzemi stran ljubezen in dobil boš pekel. Dodaj ljubezen in
dobil boš tisto, kar ni pekel. Če se rodiš v peklu, moraš imeti srečo, da nekje
vidiš vsaj delček nečesa, kar ni pekel, da sploh veš, da obstaja še kaj
drugega.
Komunisti so ustvarili pekel na zemlji. V imenu svoje
ideologije, ki ni spoštovala življenja, so pobili na milijone ljudi. Vzeli so
jim vse – življenje, identiteto, človeško dostojanstvo, dobro ime, celo pravico
do groba in spomina. Peklenski zločini niso bili pomota ali napaka, ampak
odločitev. Množični poboji, mučenja nedolžnih ljudi, kraje, ropanja in
nezakonitosti so bili revolucionarna strategija na poti do oblasti. Nasilje so
sistematično uporabljali kot glavno politično sredstvo za množično zastraševanje
in obvladovanje nasprotnikov.
Za komuniste je greh tudi vera. Zanikajo Boga, duha,
dušo, norme, vrednote. Po njihovo je treba vse sile usmeriti v osvoboditev
delavskega razreda trpljenja in v ustvarjanje razmer za srečno življenje na
zemlji. S temi lepo zvenečimi, a utopičnimi cilji hočejo še danes preimenovati
zlo v dobro in zatajiti katastrofalno zgrešenost revolucionarne ideologije.
Človeška skupnost, ki je utemeljena na hudodelstvih in zlorabah, ki je
brezobzirna, nemoralna in ravnodušna do trpljenja, takšna skupnost je
okvarjena. Profesor Justin Stanovnik je temu rekel totalitarna poškodovanost.
Sestavni del poškodovanosti več generacij ljudi po
surovi vojni danes srečujemo v pojavih neorientiranosti, plahosti,
klečeplaznosti in pretirane spoštljivosti do tistih, ki si posebnega spoštovanja
ne zaslužijo. Psihologi govorijo o stockholmskem sindromu, preživetvenem
mehanizmu, ko se ljudje iz strahu pred zatiralci prilagodijo, priučijo
pritrjevanja in klanjanja, da ohranijo vsaj golo življenje.
»Spominjati se preteklosti, pomeni živeti za
prihodnost,« je misel Janeza Pavla II. Spomini na pomorjene žrtve revolucije
nam odpirajo nove perspektive. Umrli so kot dobri angeli, ki nam kažejo stvari,
ki bi jih sicer prezrli. S svojim življenjem in smrtjo puščajo v nas globoko
sled, ki živi naprej. Po nas neko kratko življenje še naprej izžareva v ta
svet. Bolj kot vezi s pomorjenimi poglabljamo, bolj se tragičnost njihovih smrti
spreminja v nekaj živega in rodovitnega. Verjamemo, da zdaj pri Bogu prosijo za
naše potrebe. Narod, ki ima toliko mučencev v nebesih, lahko premaga vsakršno
sovraštvo in iz »razvalin preteklih rodov« (Iz 51,4) zgradi nekaj dobrega.
Morda so borovniške žrtve, ki živijo v spominu,
izprosile enega najpomembnejših dogodkov v času vojne za Slovenijo, ko so
pripadniki brigade Moris v izjemni akciji v Podstrmcu pri Borovnici zavzeli
skladišče orožja JLA in s tem bistveno spremenili razmerje sil? Bog ve.
Ko čakamo na pokop ostankov 3450-ih žrtev iz Macesnove
Gorice, lahko prosimo tudi za pogumnega predsednika ali predsednico, ki se bo
zapisal v slovensko zgodovino kot se je v nemško kancler Willy Brandt, ko je
pred spomenikom žrtvam in herojem varšavskega geta padel na kolena.
Da se zoperstavimo peklu v vseh oblikah, ki pritiska
na vse povojne generacije, bo še treba potrpežljivo popravljati, povezovati,
odpuščati, obnavljati, začeti znova, se priporočati svetnikom. In moliti s
svetim Frančiškom: »Naj bom orodje tvojega miru …«
Naj bo govor oz. zapis gospe Romane
Bider spodbuda in povabilo k razmišljanju, da smo ljudje samo ljudje. Nismo vsi
samo dobri in nismo vsi samo slabi. Vsakdo
ima pravico živeti in razmišljati
po svoje, toda vsakdo ima tudi dolžnost in odgovornost živeti tako, da ne
prizadene, rani ali ogroža drugih ljudi, da ne posega v njihovo svobodo. Da se ne postavlja nad
druge.
Resnica je samo ena – prav je prav in
narobe je narobe. Narobe je, da ljudje še vedno ležijo vse naokrog po
Sloveniji, zagrebeni kot živali. Niso bili živali, bili so ljudje! Ali ni že
čas, da dobijo svoj grob? Prostor, kjer bodo sorodniki lahko prižgali svečo in
se spominjali svojih dragih … Zato se moramo spominjati, zato se
udeležujemo spominske slovesnosti, ki se
zadnjih nekaj let odvija v Borovnici, pred spominskim obeležjem, na katerem so
zapisana imena tistih, ki jih je ali jih še vedno želi uradna zgodovina
izbrisati, kot bi nikoli ne živeli. Pa so živeli! Bili so tukaj, so del
korenin, iz katerih rastejo novi rodovi!
Na svetu nismo zato, da bi obsojali in
sovražili! Tukaj smo zato, da bi povezovali in ljubili ter gradili skupno dobro!
Da bi delali prav (četudi smo zaradi tega kdaj deležni zavrnitve in
neodobravanja)!
Slavi Košir





