Čeprav se morda zdi, da igrajo v državi pomembno vlogo le odločitve vlade, tudi lokalna samouprava bistveno vpliva na naša vsakdanja življenja. Ker mora biti zato njihovo delovanje odprto in vključujoče, so na inštitutu Danes je nov dan v sodelovanju z Organizacijo za participatorno družbo ter PIC – Pravni center za varstvo človekovih pravic in okolja pripravili raziskavo transparentnosti in odprtosti slovenskih občin. V njej so z 80 kazalniki ocenili vseh 212 slovenskih občin, pri čemer so pregledovali vsebine in podatke za leto 2020. Občina Borovnica se je pri tem uvrstila med prvo četrtino slovenskih občin oz. na 52. mesto.
Raziskava je zaobjela 5 vsebinskih sklopov, v katerih so z 80 indikatorji ocenjevali:
· Transparentnost delovanja občinskega sveta, kar vključuje zagotavljanje pravočasnih in ustreznih informacij ter javne narave lokalnih procesov odločanja.
· Preglednost spletnega mesta in dostop do informacij, kjer smo se osredotočili predvsem na enostavno in uporabniku prijazno prikazovanje javnih občinskih podatkov.
· Transparentnost in vključenost v postopek sprejemanja občinskega proračuna, kjer so preverjali prizadevanja občine, da ta sicer tehnično in vsebinsko zapleten postopek poenostavi in približa občanom ter jim s tem omogoči participacijo.
· Dostopnost občinskega spletnega mesta, s čimer so preverjali, ali občina zagotavlja enostaven dostop do informacij in funkcij spletnega mesta čim večjemu številu oseb, ki imajo zelo različne sposobnosti.
· Vključenost javnosti v delovanje občine in ustrezno obveščanje, kjer so preverjali, v kolikšnem obsegu in kako občina o svojem delovanju obvešča javnost ter katerih procesov vključevanja javnosti se poslužuje.
Kaj so ugotovili v raziskavi?
Pridobljeni podatki so pokazali
signifikantno korelacijo med številom doseženih točk in populacijo ter tudi med
številom doseženih točk in višino proračuna. To pomeni, da so občine z večjim
številom prebivalcev in višjim proračunom praviloma bolj odprte in
transparentne ter obratno – manjše občine so v večini primerov manj transparentne
in odprte. Pri tem predvidevamo, da je v manjših in bolj ruralnih občinah za
razliko od urbanih središč spletno mesto manj prepoznan kanal obveščanja, nizko
število točk pa je lahko tudi posledica nezadostnih kadrovskih kapacitet in
finančnih sredstev. Upoštevaje ta dejstva
52. mesto, ki ga zaseda Občina Borovnica, ni slab rezultat, saj spadamo
med manjše in kadrovsko slabše zasedena občine. Če se primerjamo s primerljivo
velikimi občinami oz. občinami, ki imajo podoben proračun, smo nekje v »zlati
sredini«. Seveda pa to ni razlog za »spanje na lovorikah«, temveč spodbuda, da
se glede transparentnosti še izboljšamo in povzpnemo vsaj med prvih dvajset
občin v državi oz. med najboljše, ki imajo primerljivo število prebivalcev in
proračun.
Zaključki sicer kažejo zaskrbljujočo sliko. Večina občin pri odpiranju svojega
delovanja ni proaktivna, temveč zgolj sledi zastarelim praksam in nizkim
zakonskim standardom. Tudi kadar so podatki na spletnih mestih objavljeni, so
pogosto skriti v zapletene labirinte hiperpovezav ali pa na voljo le v več sto
strani dolgih in zapletenih dokumentih. Kar 95 % občin pri pregledu vsebin ni
doseglo niti polovice od 100 možnih točk, tudi najvišje ocenjena občina pa je
dosegla le 67,2 točke. Občine tako v veliki meri ne omogočajo ustrezne
participacije ali informiranja občank in občanov.
V povprečju so slovenske občine v
pričujoči raziskavi odprtosti in transparentnosti njihovega delovanja dosegle
34,9 od 100 točk (Občina Borovnica 39,5 točk). To pomeni, da je povprečna občina
dosegla le tretjino vseh kazalnikov, tudi najbolje uvrščena občina pa je
dosegla le približno dve tretjini točk. Iz tega lahko sklepamo, da imajo prav
vse slovenske občine v odnosu do občank in občanov še precej možnosti za
izboljšanje svojega delovanja. Najbolje se je sicer odrezala Mestna občina
Ljubljana, ki je dosegla 69,2 točke, najslabše pa Občina Velika Polana, ki je
dosegla zgolj 13,5 točke.
Priporočila za občino borovnica za izboljšanje transparentnosti poslovanja?
Glede na rezultate, ki jih je v raziskavi dosegla Občina Borovnica, so podali pet predlogov, ki jih lahko upošteva za bolj odprto in transparentno delovanje.
1. Občina naj preneha objavljati skenirane datoteke v formatu pdf in prične objavljati podatke o delu občinskega sveta v strojno berljivih formatih.
Podatke, objavljene v skeniranih datotekah PDF, je težje najti in analizirati.
2. Občina naj zagotovi, da je do vseh vsebin na spletnem mestu možno dostopati s tipkovnico in pomožnimi tehnologijami, vključno z lupami, bralniki zaslona in orodji za prepoznavanje govora.
Na ta način lahko občina dostop do vsebin zagotovi tudi osebam z oviranostmi.
3. Občina naj zagotovi večjo transparentnost dela delovnih teles občinskega sveta.
Delovna telesa so sestavni deli lokalne samouprave in pogosto močno vplivajo na odločitve, ki jih svetniki sprejemajo na sejah občinskega sveta.
4. Občina naj pripravi in objavi izjavo o dostopnosti spletnega mesta.
Občine z izjavo, ki so jo dolžne objaviti po zakonu, pojasnijo, katere vsebine niso dostopne osebam z oviranostmi, razloge za takšno nedostopnost ter navedbe nadomestnih možnosti dostopa.
5. Občina naj uvede participativni proračun.
Participativni proračun je eden najbolj naprednih mehanizmov vključevanja občanov v odločanje o porabi javnih sredstev, hkrati pa bistveno dviguje nivo njihove aktivacije.
Podrobneje si lahko rezultate raziskave ogledate na spletni strani: Lestvica transparentnosti (danesjenovdan.si)