Festival
Glasbena Fabr’ka, ki se vsako leto odvija v Borovnici, je v zadnjih
letih postal pomembno stičišče različnih glasbenih žanrov,
umetniških praks in ustvarjalcev iz Slovenije in tujine. V
sproščenem, a umetniško zahtevnem vzdušju ponuja prostor za
dialog med tradicijo in sodobnostjo, med glasbo in občinstvom.
V
letošnji sezoni so
organizatorji ponudil
raznolik niz koncertov – od nastopov vrhunskih pevcev v
skupini Trio Vivere in
spremljevalcev, otroške
strip opere slovenske skladateljice Aleksandre Naumovski Potisk »Trije
psi«, Komornega
godalnega
orkestra Akademije za glasbo, Univerze v Ljubljani, pod vodstvom
koncertnega mojstra Janeza Podleska. Umanjkali niso izvrstni solisti: prva
trobentača orkestra SNG Opera in balet Ljubljana Uroš Pavlović in
Gregor Turk, kitarist Izidor
Erazem Grafenauer ter
Duo
Gradišnik, ki
ga sestavljata harfistka Marie Gamboz Gradišnik ter trobentač Jure
Gradišnik.
Cikel je
sklenil nastop Zagrebaškega tamburaškega kvarteta, vse
ob podpori
generalnega sponzorja Fenolita,d.d,
Občine Borovnica in župnika Janeza Šilarja, ki je znova odprl
vrata cerkvenega prostora glasbenemu utripu.
Festivalu je poseben pečat letos pustil nastop Zagrebaškega kvarteta tambur,
ki je v Borovnici prvič gostoval in navdušil s prefinjenim,
slogovno raznolikim programom.
Skupino, ki deluje že štiri leta, sestavljajo akademsko
izobraženi glasbeniki Marko Blašković (bisernica), Martin Durbek
(A-brač), Franjo Pećarić (E-brač) in Ivan Koprić (čelo). Člane
povezuje skupna želja po raziskovanju izraznih možnosti tamburice
ter prenašanju bogate tamburaške dediščine v sodobni glasbeni
prostor. Njihov nastop v Borovnici je izstopal po tehnični
dovršenosti, umetniški zrelosti in izjemni medsebojni uigranosti.
Po koncertu so člani kvarteta spregovorili o svojem delu, glasbeni
viziji in prihodnjih načrtih.
Zagrebaški tamburaški kvartet deluje že štiri leta.
Kako se je oblikovala ideja o ustanovitvi ansambla in kakšno
umetniško vizijo ste si zadali na začetku delovanja?
Na instrumentalnem študiju tamburice smo imeli predmet komorne
glasbe, kjer smo igrali v kvartetu, vendar v nekoliko drugačni
zasedbi. Skupno muziciranje nam je bilo zelo všeč in takrat se je,
po vzoru profesionalnih godalnih kvartetov, porodila ideja, da
ustanovimo tudi tamburaški kvartet. Začetki niso bili preprosti,
predvsem zaradi pomanjkanja izvirne literature in aranžmajev, a od
samega začetka smo si zadali cilj spodbuditi skladatelje k
ustvarjanju novih, izvirnih del za našo zasedbo. Danes lahko s
ponosom rečemo, da imamo v repertoarju veliko število izvirnih
kompozicij, pa tudi raznovrstnih aranžmajev, ki bogatijo naš
glasbeni izraz.
V relativno kratkem času ste razvili prepoznaven slog in
repertoar, ki povezuje tradicijo in sodobnost. Kako bi opisali razvoj
kvarteta skozi ta štiri leta – tako v interpretativnem kot tudi
umetniškem smislu?
Če primerjamo kvartet pred štirimi leti in danes, je jasno
razvidno, koliko smo napredovali. Repertoar se je iz leta v leto
spreminjal – cilj nam je bil vsako sezono pripraviti povsem nov
program in tako postopoma zgraditi čim širši repertoar. Nedavno
smo znova izvedli en godalni kvartet, ki smo ga igrali čisto na
začetku, in smo spoznali, kako je naš glasbeni izraz dozorel. Nekoč
smo izbirali preprostejšo literaturo, danes pa posegamo po
zahtevnejših delih in kompleksnejših priredbah. Kvartet je, drznem
si reči, v relativno kratkem času naredil velik preskok v vsakem
pogledu – interpretativno, tehnično in umetniško.
Na Festivalu Glasbena Fabr’ka v Borovnici ste prvič nastopili v Sloveniji. Kako ste doživeli slovensko publiko in festivalsko vzdušje?
V Sloveniji nam je bilo zares čudovito. Dolgotrajen aplavz občinstva nam je pokazal, da smo bili odlično sprejeti, čudovita akustika cerkve (sv. Marjete v Borovnici, op. a.) pa je še dodatno prispevala k prijetnemu vzdušju med nastopom. Res bi bilo lepo, če bi bilo več tako kakovostno organiziranih festivalov in toliko zavzete publike na koncertih klasične glasbe.
Tamburica je instrument z izrazitim zgodovinskim in
kulturnim pomenom. Kako v svojem umetniškem delu iščete ravnotežje
med spoštovanjem tradicije in raziskovanjem sodobnejših zvočnih
izrazov?
Pred tradicijo, kot člani kvarteta, ne bežimo – zavedamo se,
da je tamburica predvsem instrument globoko zakoreninjen v folklorno
tradicijo. Vseeno pa jo želimo skozi naš umetniški izraz
predstaviti v drugačnem, koncertnem in sodobnejšem kontekstu.
Ravnotežje med tradicijo in novim zvokom najdemo prav v sodelovanju
s skladatelji, ki za nas pišejo izvirna dela, pogosto navdihnjena s
folklornimi motivi, a oblikovana v sodobnem glasbenem jeziku.
Katere so vaše začrtane smernice za prihodnje obdobje?
Pripravljate nove projekte, posnetke ali morda širitev koncertne
dejavnosti na mednarodno raven?
Trenutno smo v zaključni fazi snemanja zgoščenke, ki naj bi
izšla do konca novembra. Na njej bo sedem skladb, ki smo jih krstno
izvedli in so napisane prav za naš kvartet. V prihodnji sezoni
načrtujemo kar tri krstne izvedbe, ki bodo del našega programa.
Posebej nas veseli, da nam brazilski skladatelj Richard Boukas piše
suito, temelječo na brazilskih folklornih motivih, ki bo našemu
repertoarju dala povsem novo glasbeno vzdušje. Naš cilj je še
naprej širiti dejavnost na mednarodni ravni, in upamo, da nam bo
uspelo korak za korakom.
Nastop Zagrebškega kvarteta tambur na Festivalu Glasbena Fabr’ka je pokazal, da tamburica v rokah vrhunskih glasbenikov presega okvire ljudske tradicije in postaja izrazno bogat instrument komorne glasbe. Njihova tehnična dovršenost, globoko poznavanje tradicije ter odprtost za nove umetniške pristope so navdušili borovniško občinstvo, ki je z velikim navdušenjem pozdravilo njihov prvi nastop v Sloveniji. Koncert je tako prerasel okvir enkratnega dogodka in bi lahko postal začetek obetavnega glasbenega dialoga med slovensko in hrvaško tamburaško kulturo.




