Tretji
koncert letošnje Glasbene
fabr’ke je postregel z
estetsko zaokroženim in premišljeno zasnovanim sporedom, ki je v
ambientu cerkve sv. Marjete v Borovnici zaživel z izrazito zvočno
prisotnostjo in notranjo dramaturško logiko. Komorni godalni
orkester Akademije za glasbo Univerze v Ljubljani pod vodstvom Janeza
Podleska je s solistoma Urošem Pavlovićem in Gregorjem Turkom
oblikoval večer, ki ni zgolj predstavil raznolikega slogovnega razpona zahodnoevropske glasbene tradicije, temveč tudi zgovorno prepletal
koncerte za godala in trobente, ljudsko in salonsko, mladostno
lahkotnost in zrelo introspekcijo.
Koncert
se je odprl z Divertimentom
v D-duru, K. 136
Wolfganga Amadeusa Mozarta – skladbo, ki jo je šestnajstletni
skladatelj napisal v Salzburgu leta 1772. Kljub temu da gre za
»divertimento«, žanr z osnovno funkcijo zabave, Mozartovo delo že
odraža formalno kompaktnost in razvidno ambicijo po tehtnejši
glasbeni govorici. Orkester je poudaril kontrapunktično živahnost
notranjih glasov ter uravnotežil pregleden klasicistični stavek z
občuteno agogično elastičnostjo.
Sledil
je Menuet iz Godalnega
kvinteta v E-duru, op. 11, št. 5
Luigija Boccherinija,
poznana in čudovita skladba,
ki je v
cerkvi sv. Marjete zaživela
kot aristokratska miniatura, polna lahkotnega duha in salonske
prefinjenosti.
V
središču večera je zablestel Koncert
za dve trobenti v C-duru
Antonia Vivaldija, edini tovrstni v skladateljevem opusu. Solista
Pavlović in Turk sta s tehnično zanesljivostjo in uigrano fraznim
ravnotežjem podala vse registrske in artikulacijske barve trobent,
ki so v dialogu in kanonu izrisale baročno slavnost z impresivno
briljanco. Orkester je v obeh živahnih stavkih (Allegro, Allegro)
poskrbel za čvrsto ritmično oporo, medtem ko je v osrednjem Largo
izstopal kot kontrastno občuteni zvočni trenutek tišine, skoraj
kot liturgična kontemplacija, značilna za cerkveno okolje.
Po
baročnem razkošju je sledila intimna liričnost Elgarjeve skladbe
Salut d’amour,
v kateri je orkester s subtilno dinamiko in homogeno zvočnostjo
poustvaril avtorjev izvirni sentiment ljubezenske izjave, sprva
namenjene violini in klavirju. V orkestralni priredbi delo pridobi na
zvočni širini, a ohrani tisto, kar Elgar odlikuje v drobni formi –
izjemno lirično ekonomijo glasbenega jezika.
Posebno
mesto na sporedu je zasedla Istrska
suita skladatelja Alda
Kumarja, sodoben
glasbeni poklon ljudski dediščini in njeni umetniški
transformaciji. Kumarjeva obdelava petih ljudskih napevov ne izhaja
iz preproste harmonizacije, temveč gradi kompleksne teksture,
dramatične napetosti in zvočne kulise, ki v cerkvenem prostoru
dobijo skoraj ritualni značaj. Orkester je v posameznih stavkih –
posebej v dramatičnem Na
tri, na dva, na štiri
– pokazal obvladovanje sodobnejših zvočnih jezikov, od
disonančnih zgoščevanj do subtilnih heterofoničnih prepletanj.
Tretji
koncert cikla Glasbena
fabr’ka je nedvomno
potrdil umetniško zrelost in tehnično pripravljenost mladih
glasbenikov Akademije za glasbo, ki pod vodstvom Janeza Podleska ne
nastopajo le kot študentje, temveč kot celovit umetniški kolektiv.
Programska premišljenost, stilska raznolikost in interpretativna
suverenost so večer dvignile onkraj učnega konteksta – k
doživetju, ki resno nagovarja tako poslušalca kot prostor, v
katerem zazveni.
Tina Klokočovnik




