Od
konca julija železniško postajo v Borovnici po več kot dveh desetletjih spet
krasi železna lepotica, ki je nekoč vlekla vlake. Gre za 86-tonsko parno
lokomotivo, izdelano leta 1922 v Berlinu, ki s svojimi velikimi
pogonskimi kolesi izdaja, da je šlo za lokomotivo, namenjeno vleki hitrih
potniških vlakov. In res je lokomotiva z oznako JŽ 01 74 vlekla brzovlake med
Zagrebom in Beogradom ter Zagrebom in Kotoribo, občasno pa tudi do Zidanega
mosta in Maribora. Lokomotiva tega tipa je leta 1937 na posebni vožnji,
namenjeni doseganju hitrostnih rekordov, vlekla kompozicijo petih potniških
vagonov s hitrostjo 122 km na uro, kar je bilo za tiste čase izredno hitro.
Njena posebnost je ta, da ima kar štiri cilindre in razmeroma lahko
konstrukcijo. Gre torej za redek in dragocen primerek lokomotive za hitro vleko
potniških vlakov.
Lokomotiva je bila dolgo časa razstavljena na ograjenem in radovednežem
nedostopnem prostoru med Kajuhovo in Letališko cesto v Ljubljani. Novi lastnik
parcele bi jo dal v razrez, če ne bi skupina železniških navdušencev v
sodelovanju z Občino Borovnica izvedla uspešne reševalne akcije. Upokojeni
direktor Muzeja Slovenskih železnic v Ljubljani prof. Mladen Bogić je,
seznanjen s tem, da v Borovnici poteka projekt Tematski park in spominska pot
Borovniškega viadukta, vodjo projekta obvestil, da bi bilo mogoče
lokomotivo JŽ 01 74 premestiti v Borovnico in ga v zvezi s tem
napotil na sedanjega upravnika omenjenega muzeja Emil Kajdiža. Po
pogovoru z njim se je Občina Borovnica letos spomladi prijavila na razpis za
donacije Slovenskih železnic s prošnjo za dostavo omenjene lokomotive na
borovniško železniško postajo, kjer bo po prenovi slednje v naslednjih dveh
letih poskrbela za obnovo, nadstrešek in ustrezno predstavitev lokomotive. V
začetku julija je bila sklenjena tristranska pogodba med SŽ d. o. o., SŽ
Tovorni promet d. o. o. in Občino Borovnica o dostavi lokomotive.
Do tega bržkone ne bi prišlo brez tihe podpore železniških entuziastov
pod vodstvom Roka Šmona. Lokomotivo so iz nekdanje razstavne lokacije najprej
prestavili na tire in odvlekli v železniški muzej, kjer so jo usposobili za
vleko do Borovnice. Konec julija je prišlo do te tehnično in logistično
zahtevne operacije, pri kateri so poleg neumornega Roka sodelovali: s strani SŽ
Tovorni promet Fikret Selimović in Alojz Želko, s strani SŽ-ViT Robert Lemut in
Marko Hvale ter inštruktorja strojevodji Simon Jug in Marko Janežič. Premik tudi ne bi bil mogoč brez sodelovanja dispečerjev - centrov za vodenje prometa v Ljubljani in Postojni. Vsem
omenjenim ter seveda že omenjenima Mladenu Bogiću in Emilu Kajdižu se najlepše
zahvaljujemo.
Lokomotiva je med občani, zlasti otroci, zbudila veliko zanimanja in veliko
vprašanj kako bo z njeno obnovo. Kar se slednje tiče moramo počakati na prenovo
borovniške železniške postaje, do katere naj bi prišlo prihodnje leto.
Veliko zanimanje za lokomotivo nas navdaja z zadovoljstvom, saj je lokomotiva
še eden od korakov v naših prizadevanjih po celoviti in sodobni predstavitvi
železniške dediščine v občini in razvoju turizma na njeni osnovi.
S strani železnice smo bili opozorjeni, da mnogo otrok hodi po strehi lokomotive, se zadržuje v okolici lokomotive in s tem zraven glavnih prevoznih tirov. Starše prosimo, da otroke podučite, da je hoja po tirih in po železniškem območju prepovedana, vzpenjanje na lokomotivo pa je lahko nevarno.
Parne lokomotive so na ogled v Železniškem muzeju Slovenskih železnic na Parmovi v Ljubljani, kjer je razstavljenih še mnogo takih lokomotiv.
Tisti, ki pa vam Zreče
niso predaleč, pa lahko obiščete pravo delujočo ozkotirno parno lokomotivo. Stran o Lokalni ozkotirni železnici Zreče lahko najdete na Facebooku, prav tako uradno stran
Železniškega muzeja Slovenskih železnic, ter na Instagramu. (railwaymuseum.slovenia).
OB, foto: Jože Pristavec