Logo MojaObčina.si
JUTRI
16°C
2°C
SOB.
12°C
4°C
Oceni objavo

Borovniško železniško postajo spet krasi parna lokomotiva

Od konca julija železniško postajo v Borovnici po več kot dveh desetletjih spet krasi železna lepotica, ki je nekoč vlekla vlake. Gre za 86-tonsko parno lokomotivo, izdelano leta 1922  v Berlinu, ki s svojimi velikimi pogonskimi kolesi izdaja, da je šlo za lokomotivo, namenjeno vleki hitrih potniških vlakov. In res je lokomotiva z oznako JŽ 01 74 vlekla brzovlake med Zagrebom in Beogradom ter Zagrebom in Kotoribo, občasno pa tudi do Zidanega mosta in Maribora. Lokomotiva tega tipa je leta 1937 na posebni vožnji, namenjeni doseganju hitrostnih rekordov, vlekla kompozicijo petih potniških vagonov s hitrostjo 122 km na uro, kar je bilo za tiste čase izredno hitro. Njena posebnost je ta, da ima kar štiri cilindre in razmeroma lahko konstrukcijo. Gre torej za redek in dragocen primerek lokomotive za hitro vleko potniških vlakov. 
 Lokomotiva je bila dolgo časa razstavljena na ograjenem in radovednežem nedostopnem prostoru med Kajuhovo in Letališko cesto v Ljubljani. Novi lastnik parcele bi jo dal v razrez, če ne bi skupina železniških navdušencev v sodelovanju z Občino Borovnica izvedla uspešne reševalne akcije. Upokojeni direktor Muzeja Slovenskih železnic v Ljubljani prof. Mladen Bogić je, seznanjen s tem, da v Borovnici poteka projekt Tematski park in spominska pot Borovniškega viadukta, vodjo projekta obvestil, da bi bilo mogoče lokomotivo  JŽ 01 74 premestiti v Borovnico in ga v zvezi s tem  napotil na sedanjega upravnika omenjenega muzeja Emil Kajdiža.  Po pogovoru z njim se je Občina Borovnica letos spomladi prijavila na razpis za donacije Slovenskih železnic s prošnjo za dostavo omenjene lokomotive na borovniško železniško postajo, kjer bo po prenovi slednje v naslednjih dveh letih poskrbela za obnovo, nadstrešek in ustrezno predstavitev lokomotive. V začetku julija je bila sklenjena tristranska pogodba med  SŽ d. o. o., SŽ Tovorni promet d. o. o. in Občino Borovnica o dostavi lokomotive. 
 Do tega bržkone ne bi prišlo brez tihe podpore železniških entuziastov pod vodstvom Roka Šmona. Lokomotivo so iz nekdanje razstavne lokacije najprej prestavili na tire in odvlekli v železniški muzej, kjer so jo usposobili za vleko do Borovnice. Konec julija je prišlo do te tehnično in logistično zahtevne operacije, pri kateri so poleg neumornega Roka sodelovali: s strani SŽ Tovorni promet Fikret Selimović in Alojz Želko, s strani SŽ-ViT Robert Lemut in Marko Hvale ter inštruktorja strojevodji  Simon Jug in Marko Janežič. Premik tudi ne bi bil mogoč brez sodelovanja dispečerjev - centrov za vodenje prometa v Ljubljani in Postojni. Vsem omenjenim ter seveda že omenjenima Mladenu Bogiću in Emilu Kajdižu se najlepše zahvaljujemo.
Lokomotiva je med občani, zlasti otroci, zbudila veliko zanimanja in veliko vprašanj kako bo z njeno obnovo. Kar se slednje tiče moramo počakati na prenovo borovniške železniške postaje, do katere naj bi prišlo prihodnje leto.  
Veliko zanimanje za lokomotivo nas navdaja z zadovoljstvom, saj je lokomotiva še eden od korakov v naših prizadevanjih po celoviti in sodobni predstavitvi železniške dediščine v občini in razvoju turizma na njeni osnovi.

S  strani železnice smo bili opozorjeni, da mnogo otrok hodi po strehi lokomotive, se zadržuje v okolici lokomotive in s tem zraven glavnih prevoznih tirov. Starše  prosimo, da otroke podučite, da je hoja po tirih in po železniškem območju prepovedana, vzpenjanje na lokomotivo pa je lahko nevarno.

Parne lokomotive so na ogled v Železniškem muzeju Slovenskih železnic na Parmovi v Ljubljani, kjer je razstavljenih še mnogo takih lokomotiv.

Tisti, ki pa vam Zreče niso predaleč, pa lahko obiščete pravo delujočo ozkotirno parno lokomotivo. Stran o Lokalni ozkotirni železnici Zreče lahko najdete na Facebooku, prav tako uradno stran Železniškega muzeja Slovenskih železnic, ter na Instagramu. (railwaymuseum.slovenia).


OB, foto: Jože Pristavec


Oglejte si tudi