Lutes, Jason: Berlin
ZRC SAZU, 2019
Jason Lutes (1967) je ameriški ustvarjalec stripov. Njegova dela so pretežno risana in pisana v stilu zgodovinske fikcije. Najbolj znano je prav obsežna trilogija Berlin, ki je nastajala celih 22 let.
Zgodba je postavljena v Berlin v čas zatona Weimarske republike in vzpona nacizma (1928-1933). Ta medvojni čas dvajsetih let je bil za Nemce krut, saj so se na grozljivih temeljih versajske pogodbe ubadali s hudimi gospodarskimi težavami, vse očitnejšo socialno neenakostjo, ideološkimi spopadi in strahovi. Nacionalsocialisti so strahove načrtno in sistematično izrabili za svoje cilje in nahujskali zagrenjeni in prestrašeni proletariat proti vsem, ki niso bili Nemci.
Berlin je bil velemesto trenj. V zgodbo je vključenih okoli 40 različnih stranskih likov različnih starosti, veroizpovedi, socialnih razredov in političnih prepričanj. Vsak lik ima svojo zgodbo, na videz nepomembno, a vsaka prispeva pomemben kamenček v mozaik velemesta. Lutes namišljene like premeša med zgodovinske osebnosti, od Josepha Gobbelsa, Adolfa Hitlerja in do Josephine Baker. Usoda glavnega urednika Die Weltbühne, Carla von Ossietzkyja, kritika nacionalsocializma in dobitnika Nobelove nagrade za mir leta 1935, je ena osrednjih izpostavljenih motivov in jo lahko primerjamo z usodo Hansa Littena. Oba sta leta 1933 takoj pristala v koncentracijskem taborišču in zaradi trpinčenja in podhranjenosti nista dočakala začetka vojne. Littnovo zgodbo si lahko preberete v knjigi Priča Hitler (Benjamin Carter Hett, 2018). Medvojno obdobje je v romanu Berlin Alexanderplatz predstavil tudi Alfred Döblin. Roman je doživel več ekranizacij, zadnjo lani. Takratni utrip mesta občutimo tudi v TV seriji Babylon Berlin.
Avtor nas skozi Berlin popelje preko glavnih likov, mlade študentke Marthe Müller, ki beži pred buržoaznim življenjem v Köelnu in si želi postati umetnica, ter družbenokritičnega novinarja Kurta Severinga. Martho mesto posrka vase, prežveči in izpljune. Vmes doživi različne spolne izkušnje in tava po mestu.
Risbe so črno-bele, detajli Berlina so izdelani do potankosti natančno in verodostojno, kar je posledica dolgotrajnega avtorjevega študija. Nekatere nas dobesedno posrkajo vase in ob njih prebijemo dlje kot ob tekstu.
Delo je izjemno in tema je v današnjem času še posebej zanimiva in aktualna. Po vsem svetu se dogaja vzpon populističnih desnih strank z avtoritarnimi voditelji in vedno širšo množico njihovih vernikov. Lutes nam je dobesedno narisal, kako pride do propada, uničenja demokracije. Pokazal nam je genezo povprečnih podpornikov diktatorjev. Ti psihopati, narcisi in megalomani nagonsko razumejo in izkoriščajo priložnosti, da iz prirojene človeške ksenofobije kujejo kapital in si utrjujejo oblast. To so na svoji koži doživljali tudi tržaški Slovenci, kar si lahko preberemo v odličnem stripu Črni plamen (2020). Pazimo, da se zgodovina ne ponovi. Pomemben je glas vsakega posameznika.
Damjan Mulej, Knjižnica Blaža Kumerdeja Bled