Občine: Bistrica ob Sotli, Brežice, Kostanjevica na Krki, Krško, Radeče, Sevnica Občine: Benedikt, Cerkvenjak, Cirkulane, Destrnik, Dornava, Duplek, Gorišnica, Hajdina, Hoče-Slivnica, Juršinci, Kidričevo, Kungota, Lenart, Lovrenc na Pohorju, Majšperk, Makole, Maribor, Markovci, Miklavž na Dravskem polju, Oplotnica, Ormož, Pesnica, Podlehnik, Poljčane, Ptuj, Rače-Fram, Ruše, Selnica ob Dravi, Slovenska Bistrica, Središče ob Dravi, Starše, Sveta Ana, Sveta Trojica v Slovenskih goricah, Sveti Andraž v Slovenskih goricah, Sveti Jurij v Slovenskih goricah, Sveti Tomaž, Šentilj, Trnovska vas, Videm, Zavrč, Žetale Občine: Borovnica, Brezovica, Dobrepolje, Dobrova-Polhov Gradec, Dol pri Ljubljani, Domžale, Grosuplje, Horjul, Ig, Ivančna Gorica, Kamnik, Komenda, Litija, Ljubljana, Log - Dragomer, Logatec, Lukovica, Medvode, Mengeš, Moravče, Škofljica, Šmartno pri Litiji, Trzin, Velike Lašče, Vodice, Vrhnika Občine: Bloke, Cerknica, Ilirska Bistrica, Loška dolina, Pivka, Postojna Občine: Ajdovščina, Bovec, Brda, Cerkno, Idrija, Kanal ob Soči, Kobarid, Miren-Kostanjevica, Nova Gorica, Renče-Vogrsko, Šempeter-Vrtojba, Tolmin, Vipava Občine: Apače, Beltinci, Cankova, Črenšovci, Dobrovnik, Gornja Radgona, Gornji Petrovci, Grad, Hodoš, Kobilje, Križevci, Kuzma, Lendava, Ljutomer, Moravske Toplice, Murska Sobota, Odranci, Puconci, Radenci, Razkrižje, Rogašovci, Sveti Jurij ob Ščavnici, Šalovci, Tišina, Turnišče, Velika Polana, Veržej Občine: Črnomelj, Dolenjske Toplice, Kočevje, Kostel, Loški Potok, Metlika, Mirna, Mirna Peč, Mokronog-Trebelno, Novo mesto, Osilnica, Ribnica, Semič, Sodražica, Straža, Šentjernej, Šentrupert, Škocjan, Šmarješke Toplice, Trebnje, Žužemberk Občine: Ankaran, Divača, Hrpelje-Kozina, Izola, Komen, Koper, Piran, Sežana Občine: Hrastnik, Trbovlje, Zagorje ob Savi Občine: Braslovče, Celje, Dobje, Dobrna, Gornji Grad, Kozje, Laško, Ljubno, Luče, Mozirje, Nazarje, Podčetrtek, Polzela, Prebold, Rečica ob Savinji, Rogaška Slatina, Rogatec, Slovenske Konjice, Solčava, Šentjur, Šmarje pri Jelšah, Šmartno ob Paki, Šoštanj, Štore, Tabor, Velenje, Vitanje, Vojnik, Vransko, Zreče, Žalec Občine: Črna na Koroškem, Dravograd, Mežica, Mislinja, Muta, Podvelka, Prevalje, Radlje ob Dravi, Ravne na Koroškem, Ribnica na Pohorju, Slovenj Gradec, Vuzenica Občine: Bled, Bohinj, Cerklje na Gorenjskem, Gorenja vas-Poljane, Gorje, Jesenice, Jezersko, Kranj, Kranjska Gora, Naklo, Preddvor, Radovljica, Šenčur, Škofja Loka, Tržič, Železniki, Žiri, Žirovnica
Oceni objavo

Od buč do spomina: dva obraza jesenskih praznikov

Le en dan loči razposajeno noč čarovnic od tihega dne spomina na mrtve. Dva praznika, ki na videz ne bi mogla biti bolj različna, pa v resnici govorita o istem – o meji med življenjem in smrtjo, o strahu in spoštovanju, o svetlobi in temi. V Sloveniji, kjer se tradicija in sodobnost še vedno radi srečata, ta prehod med 31. oktobrom in 1. novembrom nosi posebno simboliko.

 

Od Samhaina do Halloweena

Izvor noči čarovnic sega daleč nazaj v keltski praznik Samhain, ko so ljudje verjeli, da naj bi bil ob koncu žetvene sezone in prehoda v zimo svet duhov in mrtvih najbližje svetu živih. Danes je to postal predvsem potrošniški običaj, ki vključuje strašljive kostume, okraševanje domov z bolj temačno dekoracijo ter lov za sladkarijami. Kljub temu pa je ohranil svoj prvotni pomen – soočanje z neznanim.

Tudi pri nas se je noč čarovnic v zadnjih letih precej udomačila. V vrtcih otroci izrezljajo buče, posamezniki se našemijo, trgovine pa tekmujejo, kdo bo prej razprodal kostume vampirjev in čarovnic. A čeprav gre za tujo tradicijo, so jo Slovenci sprejeli na svoj način – pogosto z nasmehom, a tudi s kančkom zadržanosti.

»Zakaj bi praznovali tuj praznik, če imamo svojega?« se pogosto sliši. Morda pa odgovor ni v izbiri enega ali drugega, temveč v razumevanju, da oba govorita o istem strahu – o minljivosti.


Dan spomina na mrtve

Ko po noči kostumov in buč pride jutro 1. novembra, se Slovenija umiri. Pokopališča se napolnijo s svečami in vonjem krizantem. To je dan, ko se družine zberejo, obiščejo grobove, prižgejo luč in se za hip ustavijo ob tistih, ki jih ni več.

Slovenci smo s tem praznikom globoko povezani. Mnogi se še vedno odpravijo na “romanje” po družinskih grobovih – iz enega pokopališča na drugega, iz vasi v mesto. Čeprav so se v preteklosti na ta dan grobovi bohotili s svečami, rožami in drugo dekoracijo, se je ta tradicija v zadnjih letih precej spremenila, zahvaljujoč predvsem vse večji ozaveščenosti o okoljski problematiki. Zadnja leta se opazi manj sveč in več naravnih aranžmajev, več tihega razmisleka in manj zunanjega blišča. Mlajše generacije spomin pogosto ohranjajo drugače – z deljenjem starih fotografij, spominskih zapisov ali zgodb na družbenih omrežjih. Spomin se seli iz pokopališč v digitalni prostor, a namen ostaja isti: ne pozabiti.


 Meja med strahom in spoštovanjem

Noč čarovnic in dan spomina na mrtve nista nasprotnika, temveč dva načina soočanja s končnostjo. Prva nas uči, da se s strahom lahko poigramo, da ga lahko spremenimo v zabavo in ustvarjalnost. Druga nas opominja, da strah pred smrtjo izgubi moč, ko jo sprejmemo kot del življenja.

V Sloveniji, kjer še vedno radi prižgemo sveče, a tudi izrezljamo buče, se ta dva svetova prepletata bolj naravno, kot se zdi. Morda prav zato noč čarovnic ne odnaša pomena dneva spomina – le dodaja mu igriv uvod.


Tema in svetloba se dopolnjujeta

Med bučami in krizantemami, med smehom in tišino, med maskami in spomini – povsod se skriva ista misel: življenje je dragoceno, ker je minljivo.

Ko se 31. oktober prevesi v 1. november, se tema ne konča, ampak le spremeni svoj obraz. Buče ugasnejo, a sveče zasvetijo. In morda prav v tem prehodu tiči bistvo – da se tema in svetloba nikoli zares ne izključujeta, temveč dopolnjujeta.

Oglejte si tudi