Kako dojemati kulturno dediščino v 21. stoletju, ko se soočamo s hitrim tehnološkimi spremembami, hudimi naravnimi nesrečami, vojnami, migracijami, porastom revščine, neenakostjo in nepremišljenim tržnim razvojem? Ali danes sploh potrebujemo dediščino? Ali rabimo korenine, ki nam predstavljajo temelj, na katerem lahko gradimo svojo kulturno edinstvenost, identiteto, trajnostni razvoj?
V okviru 33. Dnevov evropske kulturne dediščine in tedna kulturne dediščine, ki so bili v letošnjem letu namenjeni redkim in dragocenim znanjem, spretnostim in poklicem, smo se o izpostavljenih vprašanjih pogovarjali tudi v GARAŽI. Skupaj z otroci, člani in članicami MOSTA - Univerze za tretje življenjsko obdobje, raziskovalci in migrantkami smo obujali, vrednotili in preizkusili stara tradicionalna znanja, značilna za Vipavsko dolino. Otroci so se od izkušenih mojstric in mojstrov učili kamnoseških veščin, kvačkanja in klekljanja. S skupnimi rokami, iskrenimi pogledi, medsebojnim deljenjem znanja, opogumljanjem, nasmehi in zabavo smo spoznali, da je dediščina več kot so tradicionalna znanja, spretnosti in poklici ali stavba, material, predmet, pesem, narečje, šega, tradicionalna kulinarika. Prepoznali smo, da je dediščina odnos, ki se vzpostavi med ljudmi in materialnim svetom, med nosilci znanj in njihovimi sprejemniki, med starejšimi in mlajšimi, med disciplinami, med sektorji. Strinjali smo se, da nam dediščina ponuja varnost, spomin na brezskrbno mladost, topel dom. Ponuja nam priložnosti za preprečevanje osamljenosti, urjenje ročnih spretnosti, reševanje zasvojenost s sodobno digitalno tehnologijo.
Ker so naši predniki morali živeti s posebnostmi naravnega okolja in vzdržno uporabljati naravne danosti, nam lahko kaže smernice za iskanje rešitev za zeleno preobrazbo. Dogodek je pokazal, da znamo sodelovati in združiti moči, zato bomo v GARAŽI še naprej stremeli k temu, da bomo spodbujali medsebojno povezovanje mojstrov in mojstric različnih znanj ter nadobudnih otrok in mladih. V starih znanjih bomo še naprej iskali rešitve za spodbujanje medsebojne empatije, spoštovanje različnosti, doseganje večkulturnosti. Zato vabljeni, da spremljate naše programe, projekte, delavnice in izobraževalna gradiva, ki jih najdete na naših spletnih straneh, pod mapo retroveščine.




