Občine: Bistrica ob Sotli, Brežice, Kostanjevica na Krki, Krško, Radeče, Sevnica Občine: Benedikt, Cerkvenjak, Cirkulane, Destrnik, Dornava, Duplek, Gorišnica, Hajdina, Hoče-Slivnica, Juršinci, Kidričevo, Kungota, Lenart, Lovrenc na Pohorju, Majšperk, Makole, Maribor, Markovci, Miklavž na Dravskem polju, Oplotnica, Ormož, Pesnica, Podlehnik, Poljčane, Ptuj, Rače-Fram, Ruše, Selnica ob Dravi, Slovenska Bistrica, Središče ob Dravi, Starše, Sveta Ana, Sveta Trojica v Slovenskih goricah, Sveti Andraž v Slovenskih goricah, Sveti Jurij v Slovenskih goricah, Sveti Tomaž, Šentilj, Trnovska vas, Videm, Zavrč, Žetale Občine: Borovnica, Brezovica, Dobrepolje, Dobrova-Polhov Gradec, Dol pri Ljubljani, Domžale, Grosuplje, Horjul, Ig, Ivančna Gorica, Kamnik, Komenda, Litija, Ljubljana, Log - Dragomer, Logatec, Lukovica, Medvode, Mengeš, Moravče, Škofljica, Šmartno pri Litiji, Trzin, Velike Lašče, Vodice, Vrhnika Občine: Bloke, Cerknica, Ilirska Bistrica, Loška dolina, Pivka, Postojna Občine: Ajdovščina, Bovec, Brda, Cerkno, Idrija, Kanal ob Soči, Kobarid, Miren-Kostanjevica, Nova Gorica, Renče-Vogrsko, Šempeter-Vrtojba, Tolmin, Vipava Občine: Apače, Beltinci, Cankova, Črenšovci, Dobrovnik, Gornja Radgona, Gornji Petrovci, Grad, Hodoš, Kobilje, Križevci, Kuzma, Lendava, Ljutomer, Moravske Toplice, Murska Sobota, Odranci, Puconci, Radenci, Razkrižje, Rogašovci, Sveti Jurij ob Ščavnici, Šalovci, Tišina, Turnišče, Velika Polana, Veržej Občine: Črnomelj, Dolenjske Toplice, Kočevje, Kostel, Loški Potok, Metlika, Mirna, Mirna Peč, Mokronog-Trebelno, Novo mesto, Osilnica, Ribnica, Semič, Sodražica, Straža, Šentjernej, Šentrupert, Škocjan, Šmarješke Toplice, Trebnje, Žužemberk Občine: Ankaran, Divača, Hrpelje-Kozina, Izola, Komen, Koper, Piran, Sežana Občine: Hrastnik, Trbovlje, Zagorje ob Savi Občine: Braslovče, Celje, Dobje, Dobrna, Gornji Grad, Kozje, Laško, Ljubno, Luče, Mozirje, Nazarje, Podčetrtek, Polzela, Prebold, Rečica ob Savinji, Rogaška Slatina, Rogatec, Slovenske Konjice, Solčava, Šentjur, Šmarje pri Jelšah, Šmartno ob Paki, Šoštanj, Štore, Tabor, Velenje, Vitanje, Vojnik, Vransko, Zreče, Žalec Občine: Črna na Koroškem, Dravograd, Mežica, Mislinja, Muta, Podvelka, Prevalje, Radlje ob Dravi, Ravne na Koroškem, Ribnica na Pohorju, Slovenj Gradec, Vuzenica Občine: Bled, Bohinj, Cerklje na Gorenjskem, Gorenja vas-Poljane, Gorje, Jesenice, Jezersko, Kranj, Kranjska Gora, Naklo, Preddvor, Radovljica, Šenčur, Škofja Loka, Tržič, Železniki, Žiri, Žirovnica Ajdovščina
DANES
13°C
8°C
JUTRI
15°C
5°C
Oceni objavo

Trajnostna mobilnost na osnovni šoli Šturje Ajdovščina

V okviru dejavnosti povezanih z Ekošolo, smo v šolskem letu 2013/14 sodelovali na razpisu z naslovom Trajnostna mobilnost. Odločili smo se preučiti delovanje električnih vozil in sončnih elektrarn. Kot je bilo v projektu načrtovano, smo postavili sončno elektrarno in glavnino postavili v učilnico tehnike in tehnologije.

Pripomoček nam služi kot učilo, saj merimo količino električne energije, ki jo elektrarna proizvede, del električne energije napaja direktno šolsko omrežje, del pa shranjujemo s pomočjo akumulatorja in uporabljamo za napajanje luči v učilnici ter za poskuse z enosmerno električno energijo. Prototip električnega vozila nam služi kot prikaz delovanja električnih avtomobilov, učenci lahko vozijo avtomobil po šolski telovadnici in na šolskem igrišču in s tem pridobivajo izkušnje.

Pri projektu je sodelovalo večje število podjetij in posameznikov, ki so vsak v svojem segmentu prispevali pri izdelavi. Elektrarno so nam glede na zahteve prilagodili in konfigurirali pri podjetju Kontiki Solar Kamnik. Skupna moč elektrarne je 500 W. Od začetka marca smo tako proizvedli že okrog 200 kWh električne energije. Skupaj s konstruktorjem Davidom Jamškom iz Šentjerneja smo zasnovali unikatno vozilo, ki je v celoti izdelano v domači delavnici, saj posameznih komponent nismo kupovali namensko.Vsi sestavni deli (okvir, sedež, volan) so unikatni. Vozilo je zasnovano kot učilo in ga je možno razstaviti in ponovno sestaviti, kar bomo izvedli v prihodnjem šolskem letu. Celoten okvir je izdelan iz aluminija in vijačen skupaj. Električni regulator, ki pulzno krmili elektromotor moči 500 W, je dodatno hlajen, da ne pride do pregrevanja. Precej poudarka smo posvetili varnosti, saj smo ocenili, da vozilo ne sme prekoračiti hitrosti 25km/h. Hitrost smo nato omejili mehansko z nizkim prestavnim razmerjem. Posledično pa je pospeševanje kar občutno tudi za izkušene voznike. Predvideli smo situacije, ko se elektronika sama izklopi, če voznik hkrati zavira in pospešuje (v paniki); brez varnostnega pasa seveda en gre. V prihodnje pa razmišljamo še o varnostnem loku, v primeru prevračanja

S tem projektom smo želeli smo spodbuditi uporabo električnih vozil in proizvodnjo električne energije iz obnovljivih virov. Opozoriti smo hoteli na veliko razliko v izkoristkih vozil z motorji z notranjim izgorevanjem in elektromotorji. Ker je v javnosti pred novostmi prisoten strah, smo želeli spodbuditi razmišljanje o rabi alternativnih virov energije. Ugotovili in predstavili smo alternative v obliki električnih in hibridnih vozil.

Največ so s tem projektom pridobili učenci, saj lahko nove ideje preizkušajo in preverijo v živo v šoli. Glavnina dela nas čaka v prihajajočem šolskem letu, ko bomo izpopolnili metodologijo merjenja vremena in računanje izkoristkov ter opravili preizkuse vzdržljivosti električnega pogona ter predvsem avtonomije baterij. Podrobno bomo spremljali odvisnost proizvedene električne energije - glede na razmere in mikrolokacijo. Poskušali bomo dimenzionirati elektrarno, ki bi zadoščala šoli za avtonomno delovanje in ocenili smotrnost take investicije.

Erik Černigoj, mentor

Oglejte si tudi