Senčenja na delovnem mestu (job shadowinga) smo se udeležile tri zaposlene iz CIRIUS Vipava. Potekalo je od 13. do 17. oktobra v okviru programa Erasmus+. Obiskale smo šolo Éltes Mátyás EGYMI v madžarskem mestu Pécs, kjer so nas gostitelji prijazno sprejeli in popeljali po ustanovi.
Spoznale smo njihovo direktorico ter šest pomočnic oziroma vodij posameznih oddelkov, ki so nam podrobneje predstavile, kako deluje njihov šolski sistem na Madžarskem. Predstavili so nam organizacijo dela, programe in načine vključevanja otrok s posebnimi potrebami.
Ogledale smo si vrtec in posebni program vzgoje in izobraževanja, namenjen otrokom z različnimi oblikami motenj. Pokazali so nam tudi dom, kjer učenci bivajo čez teden, ter predstavili dejavnosti, ki jih tam izvajajo. Posebej zanimiv je bil ogled delavnic, kjer učenci ustvarjajo različne izdelke. Obiskale smo likovni pouk, kjer so ravno ustvarjali glinene izdelke, nato pa še delavnico, kjer so iz starih majic izdelovali viseče okraske in preoblikovali tekstil v uporabne predmete.
Drugi dan smo bile prisotne pri terapiji z živalmi. Spoznale smo njihova terapevtska psa, Blanko in Mošnija. Gostitelji so nam razložili, kako poteka izobraževanje in usposabljanje terapevtskih psov ter kakšne koristi prinaša tovrstna terapija učencem.
V sredo smo hospitirale pri pouku v oddelku za otroke z avtističnimi motnjami. Prav posebej za nas je pouk tisti dan potekal v angleščini, saj učenci zelo dobro obvladajo jezik. Poleg razredničarke je bila pri pouku prisotna tudi učiteljica iz redne osnovne šole. Povedali so nam, da imajo na Madžarskem sistem, po katerem so otroci z avtističnimi motnjami eno leto vključeni v posebni oddelek, nato pa jih postopoma vključijo v redno osnovno šolo.
V četrtek smo spoznavale zanimiv pristop k poučevanju – učenje s pomočjo robotkov – malih čebel. Vsak otrok je moral s tipkami na hrbtu čebelice vnesti zaporedje ukazov, s katerimi se je ta premaknila po igralni podlagi do pravilnega odgovora. Na primer pri uri geografije so bile na plakat postavljene madžarske pokrajine, učiteljica pa je zastavila vprašanje. Učenec je moral pravilno izbrati odgovor in s premišljenim nizanjem ukazov usmeriti čebelico po poti do pravega kraja. Tako so otroci skozi igro razvijali logično mišljenje, orientacijo in digitalno pismenost, hkrati pa se zabavali.
V petek smo obiskale še drugo stavbo šole, kjer se izobražujejo otroci s težjo in težko motnjo v duševnem razvoju. Tam poteka pouk po posebej prilagojenih programih, veliko pozornosti pa namenjajo praktičnim dejavnostim in senzoričnemu učenju.
Med bivanjem v Pécsu smo imele priložnost spoznati tudi lokalno kulturo in kulinariko. Poskusile smo tradicionalne jedi, med katerimi je bil tudi značilni madžarski golaž. Ogledale smo si staro mestno jedro, živalski vrt, TV-stolp, ki je tudi najvišja stavba na Madžarskem, katedralo sv. Petra, mošejo paše Gazi Kasima ter Zsolnayjev kulturni center, ki združuje umetnost, zgodovino in sodobno ustvarjalnost. Pred odhodom domov pa je sledil še obisk ene najlepših pokritih tržnic v Evropi ter nakup dobrot, ki jih tržnica ponuja. Mesto nas je navdušilo s svojo arhitekturo, prijetnimi kavarnami in sproščenim utripom.
Katarina, Janja in Nataša



