Za Svetovni dan spomina na žrtve prometnih nesreč je Svetovna zdravstvena organizacija, na podlagi Resolucije ZN leta 2007, določila kot tretjo nedeljo v novembru. Podporo predmetnim aktivnostim, pa je leta 2011 podal tudi Evropski parlament. Na osnovi mednarodno določenega dne, smo Slovenci ta dan prvič obeležili leta 2007.
Po uvodnem pozdravu predsednika ZŠAM Tržič Miklavža Boleta, je pristopil k nagovoru župan Občine Tržič, gospod Peter Miklič in izpostavil problematiko prometne varnosti na splošno, prometnih nesreč, ter glede na lastno izkušnjo, tudi travm ob izgubi najbližjih. Izrazil je tudi zahvalo članom in prostovoljcem ZŠAM za ves trud, ki ga vlagajo v izboljšanje prometne varnosti.
V nadaljevanju je predsednik ZŠAM nanizal nekaj dejstev o številu smrtnih žrtev in težko poškodovanih tako na svetovni ravni, kot tudi v državah Evropske unije in Slovenije. Izpostavil je nesprejemljivost vsake žrtve prometnih nesreč, namena spominjanja vseh umrlih in poškodovanih v prometnih nesrečah, skupaj z njihovimi bližnjimi, prijatelji, sodelavci in znanci. S spominjanjem in javnim pogovorom o žrtvah prometnih nesreč ustvarjamo skupno preventivo na tem področju in opozarjamo na ravnodušnost, ker je molčanje del kolektivnega zatiskanja oči pred resnico. Izpostavil je še na tragično nesrečo zakoncev Hlebš iz leta 2022, ki jo je povzročil vinjeni voznik z vožnjo po nasprotnem voznem pasu.
Skrb vzbujajoče pa je dejstvo, da je kljub ukrepom tako zakonodajalcev kot policije in vladnih ter številnih nevladnih organizacij s področja prometa, ki sledijo dikciji Resolucije o varnosti v cestnem prometu za obdobje 2023-2030, število prometnih nesreč s smrtnim izidom, do vključno 9.novemra 2025, za 16 umrlih preseglo celoletno število umrlih (68) v letu 2024. Se pa je letos število prometnih nesreč zmanjšalo v primerjavi s predhodnim letom. Kot glavna vzroka za najtežje nesreče, pa sta še vedno alkohol in hitrost oziroma kombinacija obojega.
Hladen tuš za vse, ki se že leta trudimo prepričati, da bi kdorkoli pod vplivom alkohola sedel za volan, pa je odločitev ustavnega sodišča, da rezultat alkotesta ni več zadosten dokaz alkoholiziranosti. Prav tako pa je problematično morebitno sprejetje zakona o konoplji za omejeno osebno uporabo, saj izkušnje iz tujine kažejo, da se je v državah, kjer so to dovolili, število nesreč zaradi vožnje pod vplivom THC znatno povečalo.
Ob zaključku smo se, v spomin in opomin vsem žrtvam prometnih nesreč, oddolžili s polaganjem cvetja in prižigom sveče.
Hvala, ker skupaj z nami soustvarjate sporočilo spoštovanja, spomina in odgovornosti v cestnem prometu.
Zapisal: Miklavž BOLE





