Občine: Bistrica ob Sotli, Brežice, Kostanjevica na Krki, Krško, Radeče, Sevnica Občine: Benedikt, Cerkvenjak, Cirkulane, Destrnik, Dornava, Duplek, Gorišnica, Hajdina, Hoče-Slivnica, Juršinci, Kidričevo, Kungota, Lenart, Lovrenc na Pohorju, Majšperk, Makole, Maribor, Markovci, Miklavž na Dravskem polju, Oplotnica, Ormož, Pesnica, Podlehnik, Poljčane, Ptuj, Rače-Fram, Ruše, Selnica ob Dravi, Slovenska Bistrica, Središče ob Dravi, Starše, Sveta Ana, Sveta Trojica v Slovenskih goricah, Sveti Andraž v Slovenskih goricah, Sveti Jurij v Slovenskih goricah, Sveti Tomaž, Šentilj, Trnovska vas, Videm, Zavrč, Žetale Občine: Borovnica, Brezovica, Dobrepolje, Dobrova-Polhov Gradec, Dol pri Ljubljani, Domžale, Grosuplje, Horjul, Ig, Ivančna Gorica, Kamnik, Komenda, Litija, Ljubljana, Log - Dragomer, Logatec, Lukovica, Medvode, Mengeš, Moravče, Škofljica, Šmartno pri Litiji, Trzin, Velike Lašče, Vodice, Vrhnika Občine: Bloke, Cerknica, Ilirska Bistrica, Loška dolina, Pivka, Postojna Občine: Ajdovščina, Bovec, Brda, Cerkno, Idrija, Kanal ob Soči, Kobarid, Miren-Kostanjevica, Nova Gorica, Renče-Vogrsko, Šempeter-Vrtojba, Tolmin, Vipava Občine: Apače, Beltinci, Cankova, Črenšovci, Dobrovnik, Gornja Radgona, Gornji Petrovci, Grad, Hodoš, Kobilje, Križevci, Kuzma, Lendava, Ljutomer, Moravske Toplice, Murska Sobota, Odranci, Puconci, Radenci, Razkrižje, Rogašovci, Sveti Jurij ob Ščavnici, Šalovci, Tišina, Turnišče, Velika Polana, Veržej Občine: Črnomelj, Dolenjske Toplice, Kočevje, Kostel, Loški Potok, Metlika, Mirna, Mirna Peč, Mokronog-Trebelno, Novo mesto, Osilnica, Ribnica, Semič, Sodražica, Straža, Šentjernej, Šentrupert, Škocjan, Šmarješke Toplice, Trebnje, Žužemberk Občine: Ankaran, Divača, Hrpelje-Kozina, Izola, Komen, Koper, Piran, Sežana Občine: Hrastnik, Trbovlje, Zagorje ob Savi Občine: Braslovče, Celje, Dobje, Dobrna, Gornji Grad, Kozje, Laško, Ljubno, Luče, Mozirje, Nazarje, Podčetrtek, Polzela, Prebold, Rečica ob Savinji, Rogaška Slatina, Rogatec, Slovenske Konjice, Solčava, Šentjur, Šmarje pri Jelšah, Šmartno ob Paki, Šoštanj, Štore, Tabor, Velenje, Vitanje, Vojnik, Vransko, Zreče, Žalec Občine: Črna na Koroškem, Dravograd, Mežica, Mislinja, Muta, Podvelka, Prevalje, Radlje ob Dravi, Ravne na Koroškem, Ribnica na Pohorju, Slovenj Gradec, Vuzenica Občine: Bled, Bohinj, Cerklje na Gorenjskem, Gorenja vas-Poljane, Gorje, Jesenice, Jezersko, Kranj, Kranjska Gora, Naklo, Preddvor, Radovljica, Šenčur, Škofja Loka, Tržič, Železniki, Žiri, Žirovnica Trebnje
JUTRI
1°C
2°C
čET.
0°C
1°C
Oceni objavo

BLIŽA SE 22. EVROPSKI TEDEN MOBILNOSTI, KI BO USMERJAL K VARČNOSTI PRI OPRAVLJANJU POTI

Evropski teden mobilnosti (ETM), katerega vodilna tema so letos »Varčne poti«, bo že tradicionalno potekal med 16. in 22. septembrom. Spodbujali bomo zmanjševanje rabe energije v prometu, na nacionalni ravni bo v ospredju tudi odstranjevanje ovir na površinah za pešce in kolesarje, v naši občini pa se bomo posvetili predvsem ozaveščanju k alternativni rabi prostora, ki je trenutno namenjen prometu, ter pozivanju k spremembam potovalnih navad skozi spodbujanje hoje in kolesarjenja za potrebe dnevne mobilnosti.

Pretekli Evropski teden mobilnosti je ponovno postavil rekord v številu sodelujočih občin. V projektu je namreč sodelovala že skoraj polovica (96) od skupno 212 slovenskih občin. Izvedbi aktivnosti se je tako pridružilo kar dvanajst novih občin, sedem pa jih sodeluje vsa leta od začetka pobude. Občina Trebnje se v ETM letos vključuje 9. zapovrstjo.

Polona Demšar Mitrovič, nacionalna koordinatorka Evropskega tedna mobilnosti z Ministrstva za okolje, podnebje in energijo je povedala, da se ETM letos osredotoča na varčne poti, pri katerih porabimo čim manj energije in ki morajo biti hkrati varne in udobne. Ob tem ugotavlja, da je aktivna mobilnost v slovenskih naseljih ena od najustreznejših za premikanje po vsakodnevnih opravilih, saj so razdalje kratke. Iz tega razloga se ji zdi smiselno čim bolj spodbujati hojo in kolesarjenje za potrebe dnevne mobilnosti. Vendar pa kljub temu, da je infrastruktura za pešce in kolesarje marsikdaj primerna, pa so na njej vse prevečkrat številne ovire, kot na primer nepravilno parkirani avtomobili in druga vozila, zabojniki za smeti, nevzdrževane žive meje in druge rastline, ki ovirajo prehod in podobno. Zato bo ETM letos na nacionalni ravni izvajal aktivnost odpravljanja ovir na površinah za pešce in kolesarje, ki bo potekala pod geslom »Pospravimo ulice.«

Minister Bojan Kumer z novega Ministrstva za okolje, podnebje in energijo je na 7. nacionalni konferenci o celostnem prometnem načrtovanju, ki je bila 1. marca 2023 v Laškem, dejal, da je bilo ministrstvo ustanovljeno z namenom, da se področje prometne politike in konkretno celostnega prometnega načrtovanja bolj poveže s podnebno politiko. Aktivnost »Pospravimo ulice« pa jasno nakazuje, da sta tudi pojma parkirna politika in podnebna politika vse bolj neločljivo povezana, saj na primer nepravilno parkirana vozila na pločnikih, slabšajo prometno varnost najranljivejših prometnih udeležencev, zato je torej nujno upoštevati "pospravljenost" naših ulic in prioriteto pešcev in kolesarjev, s čimer bomo zagotovili možnosti za uresničevanje varne aktivne mobilnosti.

Kaj pomeni sporočilo »Varčne poti«?
Slovenska gospodinjstva za pokrivanje stroškov prevoza porabijo vse več denarja. Čeprav je ugotovitev skrb vzbujajoča, pa še zdaleč ne vključuje vseh stroškov motoriziranega prometa – na primer od stroška gradnje prostorsko potratne infrastrukture do stroškov nesreč, onesnaževanja in podnebnih sprememb.

Zaradi vseh teh razlogov Evropski teden mobilnosti letos v ospredje postavlja odločitev za racionalnejše načine potovanj. To so vsi tisti načini, ki sicer na prvi pogled ponujajo manj prestiža in udobja, a obenem zagotavljajo svetlejšo prihodnost. Izberimo torej varčnejše poti in razmišljajmo in se pogovarjajmo o tem, kakšna bi bila naša družba, če bi večino poti opravili z javnim prevozom ali se odločili za eno od oblik aktivne mobilnosti.

Kako varčne poti vplivajo na višjo kakovost življenja?

Različne oblike aktivne mobilnosti (na primer hoja ali kolesarjenje), uporaba javnega prevoza kot tudi sopotništvo in souporaba avtomobila pomenijo nižje stroške za posameznika, povzročajo pa tudi manj okoljske škode in prinašajo manj negativnih učinkov na zdravje. Večja uporaba varčnih načinov mobilnosti pomeni tudi številne pozitivne posledice – na primer manjše javnozdravstvene stroške zaradi manjšega števila nesreč in bolezni, več javnega prostora, namenjenega premikanju in druženju (avtomobil je najboljpotraten »uporabnik« prostora), kot tudi bolj zadovoljno skupnost.

Kako potratne so naše poti danes?

Za stroške prevozov je še leta 2000 slovensko gospodinjstvo v povprečju namenilo 16 % proračuna. Do leta 2015 se je ta odstotek povečal na 18,5 %, leta 2018 (najnovejši podatek) pa je narasel že na slabo petino proračuna gospodinjstva (19,6 %). Zanimivo je, da se je medtem odstotek sredstev, ki ga v povprečju namenimo hrani, zmanjšal (s 16,3 na 12 %).

Povezava med načinom opravljanja dnevnih poti in zadovoljstvom.

V današnjem vse bolj sedečem življenjskem slogu smo vse manj aktivni in posledično vse težje dosegamo zdrav obseg telesne dejavnosti. Eden ključnih razlogov za to je pretirana uporaba avtomobila, zaradi katere veliko časa preživimo sede, kar je prav tako skrb vzbujajoče. Pomanjkanje telesne dejavnosti vpliva na razvoj nenalezljivih bolezni (na primer bolezni srca in ožilja, sladkorna bolezen ali rakava obolenja). Pojav teh bolezni nam skrajšuje življenje, znižuje kakovost življenja, zmanjšuje produktivnost, obenem pa tudi povečuje javnozdravstvene stroške.

Varčne poti kot sredstvo za boj proti podnebnim spremembam.

Povečevanje obsega človeku, družbi in okolju prijaznih načinov potovanj je eden ključnih korakov na dolgi in zahtevni poti v bolj trajnostno prihodnost. Zato po vsem svetu sprejemajo proaktivne ukrepe za zmanjšanje negativnih vplivov opravljanja dnevnih poti z osebnim avtomobilom in za razvoj alternativ. S tega vidika je postalo zelo pomembno predvsem ozaveščanje ljudi o nujni in hkrati zavestni odločitvi za spremembo potovalnih navad.

Evropska unija načrtuje podnebno nevtralnost do leta 2050. Da bi nam to uspelo, bomo morali – med drugim – tudi popolnoma transformirati področje prometa. Naloga ne bo lahka, saj bomo morali doseči 90-odstotno zmanjšanje emisij toplogrednih plinov, obenem pa zagotoviti tudi cenovno dostopne rešitve za opravljanje dnevnih poti. Kot ena od rešitev se nam ponuja na primer prevoz z vlakom, ki je dokazano najbolj trajnosten potovalni način za daljše razdalje, medtem ko sta na krajših razdaljah do pet kilometrov, torej znotraj naselij, to hoja in kolesarjenje.


Ob tej priložnosti zato tudi vas, spoštovane občanke in občani, pozivamo, da so vaše poti v tem septembru in tudi v prihodnje čimbolj varčne, saj boste s tem ne le naredili nekaj za okolje, temveč tudi za svoje zdravje.

Podrobnejši program Evropskega tedna mobilnosti v občini Trebnje bo na spletni strani Občine Trebnje objavljen prihodnji teden.


Več informacij:
Lokalna koordinatorka ETM
Mateja Zupančič
mateja.zupancic@trebnje.si 
041272027

 

Povzeto po gradivih na Slovenski platformi za trajnostno mobilnost sptm.si in spletni strani tedenmobilnosti.si.

 

 

Aktivnosti se izvajajo v okviru projekta LIFE IP CARE4CLIMATE, ki je sofinanciran s sredstvi evropskega programa LIFE, sredstvi  Ministrstva za okolje, podnebje in energijo - Sklada za podnebne spremembe in sredstvi partnerjev projekta.

Oglejte si tudi