In kaj sploh je prevozna revščina?
Nezmožnost ali težava posameznika in gospodinjstva, da si privošči stroške osebnega ali javnega prevoza, ali njihovo nedostopnost ali slabo dostopnost do prevoza, potrebnega za njihovo dostopanje do osnovnih družbeno-ekonomskih storitev in dejavnosti, z upoštevanjem državnega in prostorskega konteksta.
Na posvetu smo tako raziskali možnosti za zmanjšanje prevozne revščine na regijski in lokalni ravni ter prediskutirali ukrepe, ki jih MOPE načrtuje v letih 2026-32 z namenom porabe sredstev iz socialnega sklada za podnebje, kjer bo za Slovenijo na voljo 357 mio evrov za ukrepe prevozne in energetske revščine. Ukrepe socialnega načrta za podnebje je predstavil Jošt Šmajdek iz MOPE.
Za omilitve prevozne revščine je bilo v ciljnem raziskovalnem projektu prepoznanih deset možnih ukrepov, in sicer:
- Izboljšanje prostorsko-časovne dostopnosti JPP,
- Integracija in prilagoditev šolskih prevozov v sistem JPP,
- Prevozi na klic in njihova integracija v JPP,
- Ureditev infrastrukture in integracija storitev mobilnosti v prvem/zadnjem kilometru,
- Cenovna dostopnost JPP za prevozno ranljive skupine,
- Prilagoditev JPP osebam z oviranostmi,
- Prevozi »od vrat do vrat« za osebe z oviranostmi, ki ne morejo uporabljati JPP,
- Mobilnostno svetovanje,
- Finančne subvencije prevozno revnim in
- Spodbujanje lokalnega sopotništva.
Navedene ukrepe se je vključilo v nabor treh predvidenih ukrepov za omilitev prevozne revščine, ki naj bi jih v okviru porabe sredstev socialnega sklada za podnebje zasledoval MOPE, in sicer:
- Prevozi na klic in njihova integracija v JPP,
- Socialni e-leasing osebnih vozil in
- Vavčerji za odpravo prevozne in energetske revščine.
Marjeta Benčina iz Focusa – društvo za sonaraven razvoj je predstavila potrebe po mobilnosti različnih ranljivih skupin, ki se pri vsakodnevnih potovanjih soočajo z različnimi ovirami. Zbrani so se seznanili tudi z ugotovitvami dosedanje raziskave ranljivih skupin in načini, kako jih vključiti v prometno načrtovanje ter s katerimi ukrepi najlažje naslovimo njihovo pomanjkljivo mobilnost.
Drugi del srečanja je bil zastavljen v obliki delavnice, kjer so udeleženci predstavili svoje poglede na ukrepe, ki jih bo MOPE uvrstil v socialni načrt za podnebje (prevozi na klic, socialni e-leasing in podnebni vavčerji), o njih strokovno razpravljali in oblikovali niz predlogov za lažjo ter učinkovito implementacijo napovedanih omilitvenih ukrepov prevozne revščine.




