Od
2. do 31. marca 2021 je v Občinski knjižnici Prebold v času njene odprtosti na
ogled
razstava z naslovom Obrazi. Svoje izvirne stvaritve je na ogled postavila vodja
likovne sekcije KUD Žalec, oblikovalka grafičnih tehnik in dolgoletna
ustvarjalka likovnih del Marta Vošnjak, ki je 13 let slikala v Tekstilni
tovarni Prebold, 20 let pa je imela svojo tiskarno, tiskala je na tekstil in
obenem te natiske oblikovala za veliko slovenskih in nemških podjetij.
Marta
Vošnjak se nam predstavlja s slikami, ki se motivno prevladujoče posvečajo
portretu, avtoportretu in figuri. Portretirani so večinoma ožji družinski
člani. Portret je žanr, ki je nekoč prevladoval predvsem v aristokratski
družbi. Portreti veljakov so nakazovali statusni položaj ter njihovo
povzdigovanje nad drugimi. S pojavom romantike in realizma pa portret zajame
tudi nižji in srednji sloj, ki portretirance obravnava kot objektivno
realistično podobo v vsej njegovi bedi, veselju, spontanosti, različnih
življenjskih situacijah in razpoloženju.
Marta Vošnjak v svojem slikarstvu zavestno sledi prevladujočim toplim barvam, ki so blizu jesenskemu letnemu času, npr. rumena, oranžna, rdeča ter njihove vmesne barvne mešanice s pridihom rjave in zamolkle vijoličaste. Zavestno se izogiba zeleni in črni barvi. Topli barvni odtenki se vsebinsko lepo podajajo k seriji portretov, saj z njimi poudari toplino družinskega kroga in njenih bližnjih sorodnikov. Marta Vošnjak motive tehnično obdeluje prevladujoče v mešani tehniki akrilnih in oljnih barv.
Portreti
so večinoma obravnavani s fokusom na jasen realistični motiv obraza
portretiranca, ki se počasi topi v nejasnem, zamegljenem dekorativnem ozadju.
Iskanje povezave oziroma komplementarnosti med Kofetarico Ivane Kobilce in
Kofetarico Marte Vošnjak, pri čemer je portretirana njena mati, se izkaže ravno
v razliki uporabe svetlo-temnega kontrasta izvirnika in ob uporabi toplih barv
novega poustvarjenega dela.
V
seriji slik z baletnimi plesalkami in s tihožitji Marta Vošnjak nadaljuje svojo
jasno paradigmo obravnave oblike in ozadja ter rabo toplih barv, a tokrat v
tihožitjih tudi v kombinaciji s hladnimi barvami. Izraziteje se poslužuje komplementarnega
kontrasta med oranžno in modro ter rdečo in zeleno, kar nakazuje nove
raziskovalne poti oziroma možnosti njenega dela. Kompozicija tihožitij je
uravnotežena, prevladujoča vodoravna in trikotna, kar gledalcu omogoča umirjen
pogled in osredotočenost brez vznemirjanja.
Marta Vošnjak se s predstavljenimi likovnimi deli pokaže kot verodostojna in raziskovanja željna avtorica, vedno pripravljena na nove likovne izzive. Razvoj njenih del je opazen in kontinuiran, zato lahko v prihodnosti pričakujemo še več novih kreativnih začetkov in izzivov.
Besedilo: Uroš Potočnik, akademski slikar
Fotografije: Darko Naraglav




