Upravne enote opravljajo naloge, ki jih je država zaradi številnih potreb po urejanju javnih zadev in življenjskih situacij prenesla v lokalno okolje, da bi tako ljudem približala in olajšala uresničevanje njihovih pravic, obveznosti in zakonitih interesov.
S tem namenom smo v letu 2019 na Upravni enoti Žalec obravnavali in rešili 19.001 upravno zadevo. Pri tem nam je v posebno zadovoljstvo, da smo ves čas vzdrževali visoko raven profesionalnosti tudi v odnosu do naših strank, saj smo kljub tako velikemu številu primerov imeli le 14 pritožb na naše delo. Od tega jih je bilo devet s področja gradenj. Značilnost tega področja so namreč zahtevni in zapleteni postopki, v katerih običajno sodeluje več zunanjih udeležencev z različnimi interesi. V večini primerov so tako tudi pritožbeni razlogi zunanjega izvora, npr. pritožniki so stranski udeleženci - mejaši, ki jim pritožbe v postopku za izdajo gradbenega dovoljenja niso uspele. Upravna enota v takih primerih nima prav veliko odprtih možnosti za prilagajanje posameznim interesom, saj smo v naši vlogi pristojni le za odločanje v skladu s predpisi. Interesni vplivi pa so bolj stvar demokratičnega procesa in odločanja političnih organov države ali lokalne samouprave oziroma občin. Če predpis ali splošni akt s preširokimi pojmi predstavlja problem pri razlagi in uporabi v praksi, upravna enota na rešitev nima neposrednega vpliva. S pobudo ali zaprosilom za razlago se lahko kvečjemu obrne na organ, pristojen za odločanje na drugi stopnji. Na njegovo delo pa seveda upravna enota ne more vplivati.
V skladu z veljavnim gradbenim zakonom smo v preteklem letu izdali 476 rednih gradbenih in uporabnih dovoljenj. Glede na to, da zakon ponuja več možnosti tudi za legalizacijo nelegalnih, neskladnih objektov ali t. i. črnih gradenj, smo legalizirali 201 objekt. Tudi v tem letu pričakujemo veliko število vlog za legalizacijo objektov. Zato vlagateljem svetujemo, naj si pred oddajo vloge zagotovijo ustrezno gradivo in strokovno podporo.
Na področju vojne zakonodaje smo v letu 2019 največ odločali o veteranskih dodatkih (243 zadev) in zdravstvenem varstvu vojnih veteranov (61 zadev). Ob tej priložnosti vabimo vse vojne veterane, da nam pravočasno sporočijo spremembe, ki bi lahko vplivale na uresničevanje njihovih pravic, npr. menjavo zavarovalnice za zdravstveno varstvo, spremembo transakcijskega računa, spremembo v dohodkih zase in za družinske člane.
Pri izenačevanju možnosti invalidov je država od leta 2014 sprejela več različnih ukrepov, ki osebam s posebnimi potrebami omogočajo večjo kakovost življenja in samostojnost. S tem se preprečuje in odpravlja tveganje diskriminacije invalidov. Na razpolago imajo več pravic, ki jih lahko uveljavljajo na upravni enoti, na primer uveljavljanje tehničnega pripomočka, prilagoditev vozila, pridobitev psa pomočnika in pridobitev EU-kartice ugodnosti za invalide. V letu 2019 smo tako odobrili nakup 38 tehničnih pripomočkov in prilagoditev vozil ter izdali 61 vrednotnic, saj se je s spremembo pravilnika v letu 2018 povečal nabor pripomočkov.
Od leta 2014 smo pristojni za izdajo vrednotnic, in sicer za osebno dopolnilno delo. Na podlagi veljavne vrednotnice lahko upravičenec opravlja osebno dopolnilno delo. V preteklem letu smo jih izdali 412.
Odločanje o upravnih notranjih zadevah državljanstva, društev, orožja, eksplozivov, javnih prireditev, tujcev, osebnega imena, osebnih listin, matičnih zadev, prometa itd. je predmet najpogostejših in najraznovrstnejših postopkov. Število teh zadev je v preteklem letu preseglo 16.500 zadev. Izjemno se je povečalo število vlog tujcev, kar za 33,4 % v primerjavi z letom poprej (v letu 2019 smo prejeli 1589 vlog). V to področje spada prijava prebivališča s postopki ugotavljanja stalnega in začasnega naslova bivanja. Veliko število tovrstnih postopkov (129) je posledica nastalih gospodarskih razmer, osebnih in finančnih stisk ter neplačevanja dolgov. Z razumevanjem sprejemamo okoliščine, da potrebujejo ljudje v stiski toliko več pozornosti in potrpežljivosti v postopkih. Temu primerno si prizadevamo, da jim v okviru naših pristojnosti pomagamo. Žal so nekatere stranke kljub temu nestrpne in žaljive, nekatere celo nasilne.
V letu 2020 pričakujemo zamenjavo večjega števila osebnih dokumentov, saj poteče veljavnost natančno 4550 osebnim izkaznicam in več kot 700 potnim listinam, katerih imetniki imajo stalno prebivališče na območju UE Žalec. Če ste med njimi, svetujemo, da si s pravočasno vlogo zagotovite zamenjajo osebnega dokumenta, zlasti če načrtujete potovanje v tujino.
Ko sem že pri dobronamernih nasvetih, naj omenim, da so nekateri lastniki motornih vozil milo rečeno nejevoljni zaradi prekrškovnih postopkov, ki jih je upravna enota dolžna uvesti po uradni dolžnosti. V tem okviru so na primer prekrški zaradi poteka veljavnosti prometnega dovoljenja, neusklajenih podatkov v prometnem dovoljenju, prenehanja veljavnosti zavarovalne police. Zaradi opustitev oziroma kršitev navedenih zakonskih obveznosti smo bili v preteklem letu primorani izdati 96 plačilnih nalogov. Kot rečeno, upravna enota pri teh kršitvah nima izbire (diskrecijske pravice), da lahko postopek o prekršku uvede ali ne. Kot prekrškovni organ mora ukrepati po uradni dolžnosti. Možnost pa ima vsakdo od nas, da se lahko prekršku in prekrškovnemu postopku preprosto izogne, samo zakon je treba spoštovati.
Zajeten del naših nalog, poleg številnih postopkov z različnimi upravnimi akti, odločbami in sklepi, so različna upravna dejanja in opravila, npr. različna potrdila iz uradnih evidenc, katerih število presega 38.100 zadev. Zraven je še nadvse spodbudno in razveseljivo število poročnih obredov, ki smo jih imeli v prejšnjem letu kar 185.
Glede drugih upravnih nalog velja posebej izpostaviti naše delo na področju prometa s kmetijskimi zemljišči in gozdovi ter kmetijami, kamor spada tudi urejanje grafičnih enot rabe kmetijskih gospodarstev oziroma t. i. GERK-ov. Teh smo v letu 2019 zarisali 1296. Kot vsako leto od konca januarja do začetka maja na upravni enoti potekajo preverjanja in ureditve GERK-ov za kmetijska gospodarstva v zvezi z oddajo zbirnih vlog za subvencije. Zaradi velikega števila nosilcev kmetijskih gospodarstev, ki jih moramo preveriti, si prizadevamo, da se z naročanjem strank kar se da izognemo čakalnim vrstam. Z zadovoljstvom ugotavljamo, da nam to, z razumevanjem naših strank, tudi uspeva.
Malo manj smo zadovoljni s tem, da si že več let prizadevamo za dokončanje treh denacionalizacijskih zadev, ki izstopajo po obsegu postopkov in nacionaliziranega premoženja.
Za konec, a ne nazadnje, želim poudariti, da je k dobrim rezultatom in kakovostnemu odnosu do naših strank tudi v preteklem letu prispevalo dobro sodelovanje z vsemi državnimi organi, organi lokalne samouprave in javnimi ustanovami, predvsem na področju okolja in prostora, upravnih notranjih zadev in policije, centra za socialno delo, zavoda za zaposlovanje, geodetske uprave, organov pravosodja, sodišč in državnega odvetništva. Ob tej priložnosti se jim za korektno sodelovanje še enkrat zahvaljujem.
Simona Stanter





