Javni zavod Turizem Ljubljana bo v petek, 2. aprila 2021, dopolnil dvajset let svojega delovanja. V tem času je zavod z učinkovito organizacijo izpolnil vsa pričakovanja, ki mu jih nalaga zakon, obenem pa je v tesnem sodelovanju z ustanoviteljico Mestno občino Ljubljana in številnimi akterji turističnega razvoja v mestu razživel slovensko prestolnico v zeleno, živahno in čedalje bolj priljubljeno evropsko destinacijo.
Turizem je sicer začasno zavrla pandemija, a tako globalni trendi, kot tudi naši partnerji v tujini nakazujejo, da se bo vrnil. In kot pravi direktorica, mag. Petra Stušek, morajo biti tudi v ljubljanskem turističnem zavodu pripravljeni na ta trenutek, saj bo mednarodna konkurenca močna. Pri Turizmu Ljubljana se na zahtevne in spremenjene razmere na trgu aktivno odzivajo.
Turizem
Ljubljana je v 20 letih v tesnem sodelovanju z ustanoviteljico Mestno občino
Ljubljana in številnimi akterji turističnega razvoja v mestu razživel slovensko
prestolnico v zeleno, živahno in čedalje bolj priljubljeno evropsko
destinacijo. Število prenočitev je s skromnih 194.715 v 2001 zraslo na 2,2
milijona v 2019, samo v Mestni občini Ljubljana. Od leta 2011 se pod okriljem
Turizma Ljubljana, ki je takrat postal regionalna destinacijska organizacija,
promovira še 25 občin regije Osrednja Slovenija; njena ponudba, doživetja in
produkti so postali bistveno bolj prepoznavni, tako v Sloveniji kot v tujini,
čemur je sledilo povečanje prenočitev tudi v teh občinah.
Strateške
usmeritve za obdobje 2021-2027
»Preteklo in letošnje leto sta za turizem izjemno težki in zahtevni. Zato je
izjemnega pomena, da imamo načrt, po katerem bomo naprej razvijali turizem kot
pomembno gospodarsko panogo, ob upoštevanju tudi njenega velikega socialnega
pomena«, je ob sprejemu Strategije razvoja turistične
destinacije Ljubljana in ljubljanska regija 2021–2027 poudarila
mag. Petra Stušek, direktorica Turizma Ljubljana, ki je bila nedavno kot prva
ženska v več desetletni zgodovini združenja ECM ponovno izvoljena za predsednico,
s čimer ima še boljši vpogled v razmere na globalnem trgu. »S strateškim
dokumentom gledamo tudi precej naprej, ko se bo turizem ponovno zagnal. In
zagnal se bo zagotovo. Zato moramo biti na te čase pripravljeni.« Posebno bodo
pozorni na simbiozo med meščani in obiskovalci. Turizem Ljubljana si je tudi v
zadnjih letih, v času izjemne, v povprečju 13-odstotne letne turistične rasti,
prizadeval za razvoj po meri domačega prebivalstva in izvedel več anket o
njegovem zadovoljstvu s turizmom, ki so pokazale, da se domačini zavedajo
pomembnosti turizma za mesto in njegovih pozitivnih vplivov nanj.
Pomemben
premik je pomenila zavezanost trajnostni naravnanosti Ljubljane v Viziji 2025
V preteklih
20 letih je odlične temelje za nadgradnjo turizma položila
Mestna občina Ljubljana s trajnostnimi spremembami, s čimer je Ljubljano
uvrstila na svetovni zemljevid trajnostnih destinacij in
jo popeljala do naziva Zelena prestolnica Evrope 2016.
Pregled prvega desetletja spominja, kako so leta 2001 prvič v zgodovini zaprli
Slovensko cesto zaradi turistične prireditve, Maturantske
parade, kasneje sodelovali pri oživitvi nabrežij Ljubljanice in plovbe po
Ljubljanici, olepšavi parka Tivoli z rozarijem, obnovi Neptunovega
vodnjaka in Tičistana, vzpostavitvi kolesarskih poti in ocvetličenju
starega mestnega jedra ter sofinancirali prva
električna vozila Kavalir in zanje celo predlagali
poimenovanje.
Spomnili so se tudi odmevnih majic, ki so jih pri Turizmu Ljubljana natisnili v
času obiska Georgea Busha in Vladimirja Putina v Sloveniji leta 2001, z
dvojezičnim napisom »I was here with George and Vladimir« – zanje so
zaprosili celo iz Bele hiše.
V zadnjih letih posebno vrednost za obiskovalce predstavlja Turistična
kartica Ljubljana. Seznam ponudnikov ugodnosti, ki jih prinaša,
se je leta 2018 povečal na brezplačen obisk več kot dvajsetih znamenitosti v
mestu in drugod v regiji Osrednja Slovenija; poleg tega ponuja
kartica brezplačna vodeni ogled mesta in prevoz z mestnimi avtobusi. Imetnikom
omogoča še brezplačen dostop do brezžičnega interneta, kar je še zlasti
pomembno za obiskovalce iz držav zunaj EU in z drugih celin. Mestna občina
Ljubljana si je s številnimi infrastrukturnimi prilagoditvami prizadevala, da
bo mesto dostopno vsem, Turizem Ljubljana oziroma njegov
turistično-informacijski center na Krekovem trgu pa je kot prvi v Evropi ponudil brezplačno
izposojo električnih priklopov za invalidski voziček.
Doživi
Ljubljano in njeno regijo, v živo ali virtualno
Ponudbo doživetij, izletov in ogledov so v Turizmu Ljubljana s skromnih 10
ogledov na začetku razširili na več kakor 70 raznovrstnih doživetij, ki so od
oktobra 2014 na voljo tudi v okviru spletne trgovine doživetij. Iz prav tako
sprva skromne ponudbe spominkov so razvili šest prepoznavnih lastnih linij, ki
temeljijo na uporabni vrednosti ter so pri domačih in tujih gostih dobro
sprejete.
Ponudbo so pri Turizmu Ljubljana ves čas nadgrajevali z novimi, interaktivnimi
in trendnimi doživetji, še zlasti odmevni v zadnjih letih sta (bili)
doživetji Brko tura in Dobimo se
na plac. Brko turo je
revija letalske družbe easyJet Traveller Magazine razglasila za najboljšo
vodeno kolesarsko turo v Evropi. Je tudi eno prvih
petzvezdičnih doživetij v slovenskem turizmu. Dobimo se na
plac pa je prejelo priznanje Snovalec 2019 za
ustvarjalne, inventivne in inovativne zamisli na področju turizma.
Turizem Ljubljana spodbuja tudi oblikovanje vrhunskih doživetij drugod v
Osrednjeslovenski regiji: ta je v preteklih letih postala
bogatejša za nova zelena
doživetja na Veliki planini, Vrhniki, v Polhovem Gradcu in Šmartnem pri Litiji.
Poleg tega v zadnjih letih aktivno spodbuja domačine in tujce k odkrivanju pohodnih in kolesarskih
poti v mestu in njegovem zaledju.
Lani je Turizem Ljubljana pripravil tudi sveženj inovativnih
doživetij za domače goste, s katerimi jih je spodbujal k
preživljanju kratkih počitnic v prestolnici, s čimer bodo ob sprostitvi ukrepov
nadaljevali tudi letos.
Niso pa pozabili niti na vse, ki bi Ljubljano radi obiskali, a je zaradi
trenutne situacije ne morejo: ponujajo več virtualnih interaktivnih vodenj,
ki žanjejo pohvale pri
udeležencih. V spletno izvedbo vodenj so bili resda primorani zaradi epidemije
Covida-19, a so že pred izrednimi razmerami na tem področju naredili številne
korake, od prenove spletnega
mesta Visit Ljubljana, ki je bilo eno od prvih v
Sloveniji prilagojeno za mobilne naprave in januarja 2014 nagrajeno z mednarodno
nagrado Digital Tourism Think Tank 2013, do aplikacij Ljubljana by Wheelchair in Nexto, klepetalnega
robota Ljuba in digitalizacije
Plečnikove dediščine. Za pametne rešitve jih je leta
2019 nagradila tudi Evropska komisija
z nazivom Evropska prestolnica pametnega turizma na področju trajnosti in na
področju digitalnih rešitev. Zavedajo se tudi, da bo digitalizacija
odigrala eno ključnih vlog pri okrevanju turizma po pandemiji.
Prizadevanja
na področju kulture
Ljubljana je bila vedno prepoznana po bogati raznovrstni kulturni ponudbi, ki
je razveseljevala meščane in obiskovalce. Zato je Turizem Ljubljana, ki se aktivno povezuje z akterji s
področja kulture iz Ljubljane in preostale regije, leta
2017 sprejel Strateške smernice
kulturnega turizma v Ljubljani (2017–2020) in
pripravil uspešno kampanjo ob Plečnikovem
letu, za katero je prejel mednarodno nagrado, začel
razvoj kulturnih četrti v
Ljubljani ter pripravil delavnice o kulturnem
turizmu. Poleg tega je v času prve karantene lani
spomladi ustvaril podstran Kultura prek spleta,
za katero je v izboru za nagrado Covid & Tourism Strategy Award osvojil drugo mesto.
Prizadevanja na področju
gastronomije
Ljubljana je čedalje bolj prepoznavna tudi na mednarodnem kulinaričnem
zemljevidu. Turizem Ljubljana je v zadnjih letih
začel festival November Gourmet
Ljubljana in odprl spletno mesto Gourmet Ljubljana. Bil je partner odmevnega Evropskega simpozija
hrane (pred tem Gourmet Cup Ljubljana),
dogodka, ki ga pripravlja podjetje Jezeršek gostinstvo. Slovenska prestolnica
je lani dobila prvo restavracijo z Michelinovo zvezdico in
več restavracijami z Michelinovimi priznanji. Turizem
Ljubljana nadaljuje projekt Ljubljanska kakovost,
s katerim – zadnji dve leti v sodelovanju z uglednim vodnikom Gault&Millau –
ocenjuje in predstavlja najboljše iz mestne kulinarike. Bil pa je tudi med pobudniki za pridobitev
letošnjega naziva Slovenije Evropska gastronomska
regija 2021.
Ljubljana postala pomembna
destinacija za poslovna srečanja
Ljubljana se je času delovanja Turizma Ljubljana uspešno pozicionirala tudi kot
destinacija za poslovni turizem. V Ljubljani je v normalnih
razmerah v povprečju več kot šestdeset mednarodnih znanstveno-strokovnih
srečanj z več kot sto udeleženci na leto. Mesto se redno uvršča med petdeset
vodilnih kongresnih destinacij na svetu po statistiki uglednega mednarodnega
panožnega združenja ICCA (International Congress and Convention Association.
Odlični dosežki so rezultat načrtovanega dela in povezovanja ponudnikov
industrije srečanj, ki zagotavlja obiskovalce z najvišjo potrošnjo (495 evrov
na dan). Ljubljana je zadnjih letih poleg številnih kongresov gostila več prestižnih srečanj
panožnih združenj: leta 2014 so v Ljubljani v
soorganizaciji s STO izpeljali konvencijo Združenja britanskih potovalnih agentov –
ABTA, ki velja za enega od največjih dogodkov britanske
turistične industrije nasploh, leta 2018 izobraževalno-strokovni dogodek
združenja ICCA Association Meetings Programme in 2019 letno konferenco združenja ECM.
Močna mednarodna prepoznavnost
Ljubljani je priljubljenost v tujini z leti samo rasla, povpraševanje po
študijskih obiskih pa prihajalo z najbolj relevantnih medijev, kot so Lonely Planet, Condé
Nast, National Geographic, The Sun, Daily Telegraph, USA Today, Esquire, Forbes
USA, The Independent, Grazia UK, The Daily Mail, Paris Insider, Marie Claire,
The Sunday Times, The Times of London, The Daily Beast, Telerama, The New Daily
Mail, Arte TV in drugi. Izpeljali so tudi več promocijskih kampanj z močnima
blogerskima platformama iAmbassador in Traveldudes. Objavami
o slovenski prestolnici so krepile njeno prepoznavnost in priljubljenost v svetu.
Tudi v času pandemije se Ljubljana
redno pojavlja na straneh priznanih medijev: Condé Nast Traveller jo
je, denimo, uvrstil na prvo mesto počitniških destinacij, vrednih obiska v letu 2021, trendovska
britanska revija Monocle jo je
uvrstila med petindvajset najboljših
majhnih mest, Lonely Planet na
seznam osmih najbolj trajnostnih mest
na svetu, National Geographic pa
jo je poudaril kot eno od evropskih mest z najbolj trajnostno prihodnostjo.
Ponosni so tudi na odmevnejše dogodke, ki so v preteklih dvajsetih letih
oblikovali zgodbo o Ljubljani kot trajnostni, kulturni, športni, kulinarični in
romantični prestolnici. Poseben izziv za promocijo so predstavljali dogodki v
sklopu Ljubljane, svetovne prestolnice knjige 2010, gostiteljice
prvenstva Eurobasket 2013, promocija projekta December v Ljubljani,
ki nas je postavil na evropski zemljevid praznično obarvanih mest, ter v
zadnjih letih promocija lokalne kulinarike, oblikovanja blagovnih
znamk Okusi Ljubljane in Gourmet Ljubljana ter vsakoletna izpeljava
festivalov November Gourmet Ljubljana. Trenutno pa je Ljubljana ponosna
gostiteljica evropskega prvenstva v nogometu Uefa do 21 let.
Med odmevnimi posebnimi dogodki, ki so poželi pozornost, lahko
izpostavimo 2000-letnico Emone, ki smo jo obeležili dve leti zapored z
odmevnim dogodkom Ave, Emona!. Največja in najdlje trajajoča
promocijska aktivnost v zgodovini delovanja Turizma Ljubljana pa je bil EXPO Milano 2015,
na katero nas od proslave dalje spominja interaktivna instalacija WOW pred
poslovno stavbo na Krekovem trgu 10 in vabi k WOW doživetjem v zelenem mestu,
kjer se srečuje vsa Evropa.
Za
vsa prizadevanja je Turizem Ljubljana prejel številne mednarodne in domače nagrade.
Javni servis
tudi za meščanke in meščane
Čeprav je osnovno poslanstvo Turizma Ljubljana promocija in razvoj Ljubljane
kot turistične destinacije, pa poudarjajo, da je Ljubljana najprej mesto za
njene prebivalce, za katere želijo, da podpirajo razvoj turizma. Zato so v
preteklih letih z analizo odnosa meščanov do turizma preverjali stopnjo
zadovoljstva in prilagajali delovanje. Analizi sta pokazali, da imajo meščani
pozitiven odnos do turizma in ga vidijo kot dejavnik, ki prispeva k razvoju
Ljubljane, izrazili pa so tudi nezadovoljstvo v času večjega obiska. Na Zavodu
negativnim posledicam posvečajo posebno pozornost: v zadnjih letih so prepolovili
število udeležencev vodenih ogledov; prilagodili so tudi traso, in sicer tako,
da popelje izven mestnega jedra, v kulturne institucije, restavracije in v
parke. Intenzivno promovirajo izlete v regijo in po državi v želji, da
obiskovalci prespijo v mestu, dneve pa preživljajo izven njega. November so
ustoličili kot mesec gastronomije, s čimer ustvarjajo povpraševanje tudi v
turistično slabše obiskanem mesecu. Pomembno je namreč zavedanje, da je turizem
pomembna gospodarska panoga, ki ob normalnih pogojih ustvarja kar 13 % bruto
družbenega proizvoda. Turističen razvoj omogoča številna delovna mesta in
odpira poslovne priložnosti, omogoča večjo pestrost in višjo kakovost ponudbe,
obenem pa v mesto tudi vrača – s sredstvi, pridobljenimi od turizma, so financirane
številne prireditve in določena infrastruktura, kar nameravajo podrobneje
predstaviti domačim javnostim.
vir: visitljubljana.com




