Logo MojaObčina.si
DANES
16°C
4°C
JUTRI
18°C
8°C
Oceni objavo

Med najboljšimi piloti na svetu

Alan Goljevšček, 24-letni absolvent filozofije iz Deskel, se več kot polovico življenja ukvarja z radijsko vodenim modelarstvom in je zaenkrat edini Slovenec, ki se udeležuje mednarodnih akrobatskih tekem.
»Modelarstvo je zelo širok pojem, saj obstaja ogromno zvrsti in kategorij tekmovanj. Jaz se ukvarjam predvsem s tekmovalnim akrobatskim letenjem in načrtovanjem ter izdelavo novih dvoranskih modelov.«  Za Alana je to zelo kreativen, pa tudi zahteven hobi, saj je potrebno veliko znanja o oblikovanju materialov, lepljenju in izdelavi po načrtih, o  vgradnji elektronskih komponent v model in vzdrževanju le-teh, nazadnje pa še najtežji del, ki je upravljanje letečega modela. »Ko upravljam model, vidim zgolj nekak "križ" v zraku, ki je popolnoma pod mojo kontrolo in vsako sekundo hočem, da je izvajanje manevrov čimbolj mirno, precizno in graciozno. V bistvu gre za nekakšen "lov za perfekcijo". To pa je vse prej kot preprosto, saj sta na daljincu-oddajniku dve ročki, ki imata vsaka po dve komandi (višina, smer, nagib, vrtljaji motorja), ti ročici se vrtita v vse smeri, tako da so možne kombinacije res številčne.« 

 

Alanovo srečanje z modelarstvom se je začelo, ko sta z očetom informativno vstopila v modelarsko trgovino in kupila modelček rakete ter majhen model letala, ki je bil Alanu všeč. »Z  očetom naju je vodilo zgolj neko zanimanje in veselje do tega hobija, ki je sčasoma prerasel v "šport". Oče mi že od začetka  stoji ob strani, saj mi je izdelal veliko modelov in marsikateri vikend žrtvoval za obiske letališč.« Alanov prvi radijsko vodeni model jadralnega letala se je izgubil zaradi neznane okvare, tako da so bili samostojni začetki težki. Nato pa se je včlanil v Modelarski Klub Nova Gorica (letališče v Ajševici - Lijak), kjer ga je bolj izkušen modelar naučil osnov letenja z motornim modelom.

 

V modelarstvu obstaja ogromno kategorij. Če se omejimo zgolj na radijsko vodene modele letal, obstaja kakšnih 15 različnih tekmovalnih kategorij. Kategorije radijsko vodenih akrobatskih modelov so: F3A - letenje po vnaprej znanih programih z modeli dimenzij 2m x 2m (ta disciplina ima najdaljšo tradicijo - preko 50 let), F3M - letenje z velikimi maketami (2,6m - 3,2 m razpona kril / 100 - 200 ccm bencinski motorji) po vnaprej predpisanih in 4 min prostih programih na glasbo, F3P - dvoransko letenje po vnaprej znanih programih, F6B (F3P-AM) - dvoransko letenje 2 min prosti program na glasbo, F6A - letenje na 2 in 4 min prosti program na glasbo z modeli dimenzij 2m x 2m. Splošne značilnosti akrobatskih modelov so, da imajo trdno konstrukcijo, ki prenaša visoke G obremenitve, opremljeni so z močnimi motorji in imajo velike krmilne površine, ki omogočajo zelo okretno manevriranje.

 

Akrobatsko letenje je zelo kompleksno, vsi vrhunski tekmovalni piloti imajo za sabo najmanj 8 let aktivnega letenja (npr. 300 ur na leto). Kako pa izgledajo priprave na tekmo? »Pred pomembnimi tekmami se še posebej intenzivno pripravljam. Recimo lani pozimi sem v dvorani letel tudi po 8-10 ur na vikend. Letos poleti pa sem bil skoraj vsak dan na letališču v Ajševici, ko sem se pripravljal na F3A tekme svetovnega pokala. Priprave izgledajo tako, da pač ponavljam programe, katere se ocenjuje na tekmah in obenem prilagajam nastavitve na modelu, tako da se obnaša točno tako kot si želim. Ključnega pomena je tudi kontrola treme in nervoze in ohranjanje čimbolj mirnih prstov na tekmah -  tako med priprave spada tudi "psihološka kondicija".

 

Tekmovanja v akrobatskem letenju imajo dve vrsti kategorij: vnaprej znani programi, kjer mora pilot v točno določenem zaporedju izvesti točno določene like na točnih lokacijah; druga vrsta so prosti programi, kjer tekmovalci izberejo svojo glasbeno podlago in potem brez vsakršnih omejitev poskušajo z modelom "odplesati" program - seveda vedno enako. V nekih ozirih je to podobno umetnostnemu drsanju. Pet ali več licenciranih sodnikov  ocenjuje vsak let od vsakega tekmovalca posebej z ocenami od 0 do 10 za vsak posamezni manever oziroma za vsak posamezni sodniški kriterij. »Pri prostem programu na glasbeno podlago je potrebno izbrati glasbo, kar pa je zelo težka naloga - treba se je v glavnem ozirati na to, da je glasba všečna čim širšemu krogu ljudi in da  jo je hkrati mogoče  z modelom čimbolje interpretirati. Seveda pa mora biti tudi pestra in različna, zato se navadno zmeša več skladb skupaj. V poštev pridejo praktično vse zvrsti glasbe. Mojega osebnega okusa ne vmešavam v izbor skladb. Moj lanski program je sestavljen večinoma iz popularnih hitov lanskega poletja, ki jih drugače sploh ne poslušam (razen ko treniram, seveda).«

 

Pred kratkim je bil Alan izvoljen za koordinatorja akrobatskih kategorij na Letalski zvezi Slovenije. »Pri nas je potrebno sprva postaviti te kategorije v okvir LZS, tako da bodo postale uradne in bo potem šele možna izvedba uradnih državnih prvenstev in posledično izbor reprezentanc. Upam, da nam to uspe v naslednjem letu. S pomočjo kluba MD Nova Gorica sem že organiziral kar nekaj akrobatskih tekmovanj. Po najboljših močeh in kolikor mi čas dopušča se trudim širiti znanje in tako spodbujati ter pomagati pilotom, ki jih akrobatsko letenje zanima. V Sloveniji so zaenkrat akrobatske tekme še bolj po "kavbojsko", brez uradnih pravil itd. tako, da je potrebno še veliko dela, da se bomo priključili v tem oziru razvitim državam kot so  Italija, Avstrija, Nemčija, Francija.«

V vseh teh letih si je priboril dosti odličij in priznanj. Trenutno se osredotoča na dvoranske tekme v tujini (večinoma Nemčija, pa tudi Švica in Francija). Njegov največji uspeh je 1. mesto - nemški prvak v kategoriji F3P-AM (prosti program na glasbeno podlago) leta 2011. Na omenjenih tekmah leti z modeli lastne konstrukcije. »Razvoj teh modelov traja že dobra 3 leta. V zadnjih 2 letih so se izpopolnili predvsem zaradi uporabe računalnika pri načrtovanju in proizvodnje na CNC strojih. S proizvodnjo dvoranskih akrobatskih modelov sem začel zato, ker so se na mednarodnih tekmah izkazali kot uspešni in inovativni, tudi nekateri tekmovalci so si jih zelo želeli preizkusiti. To je zelo zanimiv projekt, poln izzivov. Do sedaj so bili vsi piloti, ki so testirali vzorce, zelo navdušeni. Kot zanimivost lahko dodam, da bo na letošnjih tekmovanjih švicarska reprezentanca uporabljala moje modele.«

 

Leti pa tudi z večjimi modeli, do sedaj je na slovenskih tekmah dosegel dosti zmag, tako da načrtuje tudi v teh kategorijah mednarodne tekme. Na tekmovanja potuje takorekoč po celem svetu. Kako pa je s sponzorstovm? »Seveda je moj glavni sponzor družina. Poleg tega pa mi je tekom kariere pomagalo več podjetij in trgovin : Top - modeltehnik (Solkan), Model Motors - Axi (Češka), MVVS (Češka), Robbe (Nemčija), Aerobertics (Belgija), Hepf (Avstrija). Pomoč mi nudi tudi občina Kanal ob Soči in Zveza za tehnično kulturo v navezi z Modelarskim društvom Nova Gorica.«

 

Alan ima tudi izpit za upravljanje jadralnega padala in je učitelj smučanja. Pravi pa, da za slednji dve dejavnosti zadnja leta primanjkuje časa prav zaradi aktivnosti v modelarstvu. Vendar pa se trud vedno poplača. S strani Mednarodne Letalske zveze (FAI) je bil Alan namreč izbran med najboljših 20 pilotov na svetu v  F6B kategoriji - 2min prosti program na glasbeno podlago v dvorani in  tako si je prislužil povabilo na World Artistic Games, ki bodo marca 2013 na Kitajskem. Na teh igrah bo modelarska kategorija tudi prvič v zgodovini del športnega dogodka s širšo medijsko podporo.

 

Več podatkov o Alanu in radijsko vodenem modelarstvu najdete na spletni strani www.alanRCfly.com (v angleškem jeziku). Še bolje pa je Alana spoznati, saj je prijeten in skromen fant z obilo znanja, mojstrsko zavezan svoji dejavnosti.

Oglejte si tudi