Območna revija poustvarjalcev glasbenega izročila Ljubljana
okolica; napev-odsev" je organizirala JSKD Območna izpostava Ljubljana
okolica. O uvodnem nagovoru je nastopajoče in njihove
program predstavila povezovalka Alenka Kovačič. Najprej so na odru nastopili Marostarski štolpci
iz KD FS Rožmarin iz Vnanjih Goric. Sledil je nastop domačinov, saj so zapeli
tri pesmi člani fantovske pevske skupine FS Klas Horjul & Šumnik Borovnica.
Zatem so na odru pričarale že skoraj pozabljene melodije orglice. Oziroma
natančneje so za edinstveno izkušnjo poskrbeli člani skupine Soriški
orgličarji, KUD Oton Župančič iz Sore. Kot predzadnja skupina so se občinstvu predstavila
dekleta dekliške pevske skupine FS KlasHorjul&Šumnik Borovnica. Zapele so
tri pesmi z vojaško tematiko. Za konec pa so nastopili še glasbeniki FS Klas, PD Horjul, ki
so zaigrali tri viže, ki jih je nekoč igral Rudi Sečnik - Cankarjev Rudi iz Samotorice.
Ob tej edinstveni priložnosti smo se pogovarjali
tudi z Rebeko Kunej, ki je zaposlena kot etnologinja na Glasbenonarodopisnem
inštitutu znanstvena raziskovalnega centra slovenske Aademija znanosti in
umetnosti ali krajše kar ZRC SAZU in je sodelovala tudi pri tem projektu, ki
smo ga spremljali. S temi besedami je opisala
s čem konkretno se ukvarjajo in zakaj je nesnovna kulturna dediščina pomembna
za naš narod: ''Sem etnologinja raziskovalka in se ukvarjam predvsem s plesnim
izročilom. V okviru mednarodnega projekta Ustvarjalne Evrope, ki nosi naslov ''ples
kot nesnovna kulturna dediščina'' smo se odločili za eno študijo primera, ki
nekoliko odstopa od drugih primerov, oziroma drugih partnerjev v projektu in
sicer v tem, da mi poskušamo določene zvočne posnetke, ki izvirajo iz nekega
kraja vrniti nazaj v to okolico iz koder so posnetki izhajali. Na vprašanje s
kakšnimi izzivi se pri svojem delu srečuje pa Rebeka pojasnjuje: ''Inštituti ima obsežen arhiv zvočnih posnetkov, saj so se terenska snemanja
začele že takoj v 50-ih letih 20 stoletja in se nadaljujejo tudi danes. Ti
zvočni zapisi so na kasetah, na CD-jih in DVD-jih. Vemo, da so se zvočni
nosilci tekom razvoja spreminjali imamo celo posnetke na voščenih valih in
potem magnetske posnetke. Kasneje smo prišli na digitalne tehnologije. Vedno
pogosteje se srečujemo s posnetki, ki nam jih posamezniki prinesejo saj prepoznajo
vrednost posnetega materiala. Ker danes nimajo več takšne opreme za poslušanje jih
prinesejo v arhiv. Torej, če imate doma kakšno kaseto, CD ali pa video VHS posnetek
kako je nekdo igral ali plesal te stare plese, ali pa ljudsko izročilo, lahko
prinesete k nam ta material. Poiskali bomo skupno pot kako v bistvu
transformirati te posnetke v obliko, ki bo dostopna tudi današnjim uporabnikom
zvočnih posnetkov saj danes pravzaprav delamo vse v čisto drugačni sferi. Vse
hranimo v oblakih, vse je v digitalnem svetu in včasih predstavlja to kar
precej ovire.''
Ta dediščina je pomembna zaradi tega ker ohranja
kulturo in spomin na preteklost. Pravzaprav imamo zelo malo materialnega o tej
nesnovni dediščini. Mnogo folklornega izročila, torej ljudskega izročila je ustnega in živi samo v času takrat, ko se izvaja. Glasba in ples sta dva pomembna izmed
takih elementov.
Besedilo in foto: Peter Kavčič


