Tokrat je kulturni dan na OŠ Dobrova potekal nekoliko drugače.
Odločili smo se, da bomo dan preživeli v šolskih prostorih in se posvetili
knjigi in branju. Učenci 7., 8. in 9. razredov so si izbrali delavnico, pri
kateri so želeli sodelovati, brati in ustvarjati. Sedma razreda sta imela na voljo branje kratkih pravljic/basni ali pesmi in ustvarjanje
predstave kamišibaj, delavnico Vulkani – ognjemeti narave ali
ilustriranje proznega dela v obliki stripa ali ilustracije. Učenci 8. razredov so izbirali med delavnicami
Življenje Judov v času 2. svetovne vojne, Rezijanske pravljice in njihova
dramatizacija, Kuhinja s kaligrafskim pridihom in Rap glasbo. Učenci 9. razredov so se odločali med delavnicami Spominjamo
se holokavsta, Kratko
zgodovino matematike in zlatega reza, Knjige rekordov in delavnico v Canvi ter delavnico z naslovom Laktozni
laboratorij: zakaj nekateri ne marajo sladkega?
V delavnici 7. a razreda so kulturni
dan preživeli v knjižnici, kjer so raziskovali ognjenike. Razdelili so se na
štiri skupine in vsaka je s pomočjo strokovne literature obravnavala svojo
snov, ki so jo nato sošolcem predstavili z gledališko pedagogiko. Prva skupina
je predstavila zgradbo Zemlje, tako da so učenci odigrali potovanje v središče
Zemlje, druga skupina se je oglašala iz televizijskega studia, v katerem so
imeli intervju z vulkanologom in na ta način predstavili osnovne pojme. Tretja
skupina je bila na terenu, od koder so poročali, kako je izbruhnil vulkan
Krakatau, v četrti pa so učenci na okrogli mizi predstavili prednosti in
slabosti vulkanov ter na primeru pokazali izbruh ognjenika. Učenci se na
nekoliko drugačen način naučili veliko novega o vulkanih (mentorici: Marjeta
Novak, Zvonka Španger).
Nabor delavnic za 8. razrede je bil pester. Učenci so raziskovali Življenje Judov v času 2. svetovne vojne, kjer so prebirali odlomke iz knjig, ki opisujejo življenje Judov med 2. svetovno
vojno. Ogledali so si tudi nekaj odlomkov iz filmov o življenju Ane Frank, o Dečku
v črtasti pižami in iz Shindlerjevega seznama. Spoznali so, kakšno je bilo takrat
življenje Judov. Ker je kulturni dan le teden pred dnevom spomina na žrtve
holokavstva, smo se posvetili tej
tematiki, govorili o tem, kaj je diskriminacija, kaj so predsodki, o posledicah
nasilja in o človekovih pravicah. V nadaljevanju smo pripravili šolsko razstavo
o holokavstvu (mentorica Nina Smej). Na delavnici Kuhinja s kaligrafskim pridihom so se
učenci spoznali z Vodnikovimi Kuharskimi bukvami (prvo slovensko kuharsko knjigo iz leta 1799)
in prebrali del predgovora. Nato so se razdelili v tri skupine, kjer so
"prevajali" izbrane recepte v sodobno slovenščino, zapisali sestavine
in postopek ter se lotili peke treh sladic. Medtem ko so se sladice pekle, so
se učenci spoznali s kaligrafijo, natančneje s pisavo italika (mentorica Vida
Novak).
S pravljicami
iz Rezije so se mnogi srečali že v zgodnjem otroštvu. Učenci in učenke so brali
te stare živalske zgodbe, slišali izvirno razijansko narečje in dramatizirali
nekatere pravljice, med katerimi jim je bila Rusica pregnala grdinico iz
lisičje hišice najbolj pri srcu (mentorici Polona Kolenc, Kristina Gruden
Reya).
Pri delavnici Rap glasbe so
učenci brali in spoznavali besedila slovenskega rapa in se pogovarjali ter
analizirali besedila tujih rap umetnikov. Spoznavali so, katere teme so za rap
zanimive. Sestavili so svoje besedilo in ga izzvajali ob ritični spremljavi
(mentorica: Marša Plohl Turk).
Učenci 9.
razredov so se ustvarjalno lotili različnih tem. Tisti,
ki so izbrali matematično delavnico, so najprej prebrali povzetek o matematični
in astronomski pismenosti starih Egipčanov in Sumercev, nato pa se posvetili
razvoju vse do Googla. Raziskovali so Leonarda
da Vincija in njegov zlati rez, premerili so in nato risali zlati pravokotnik
in zlato spiralo (mentorja Mojca Žvokelj, Aleš Pustovrh). Na
delavnici Spominjamo se holokavsta so učenci skozi odlomke iz treh različnih
knjig spoznavali težke usode judovskih otrok v času druge svetovne vojne.
Sledil je pogovor, v katerem smo razpravljali o prebranem in ugotavljali, kako
lahko leposlovje služi kot močno orodje za razumevanje zgodovinskih dogodkov in
razvijanje empatije. Svoja občutja so zapisali na papirnate krokuse, s katerimi
so želeli počastiti spomin na otroke, ki so umrli v holokavstu (mentorica Sonja
Bregar Mazzini).
Laktozni
laboratorij: zakaj nekateri ne marajo sladkega, je bil naslov delavnice, na
kateri so učenci raziskovali, zakaj nekateri ne morejo prebavljati laktoze.
Učenci so izvedli raziskovalno-eksperimentalno delo v vlogi farmacevta. Cilj je
bil raziskovanje laktozne intolerance in razumevanje vloge encimov v
prebavi. Učenci so spoznali grafični organizator – Frayerjev model (mentorica:
Sandra Starešinič).
Namesto
rekreativnega odmora je avli šole potekala izmenjevalnica knjig. Zložene so
bile po mizah in stolih, vsak učenec, ki je knjigo prinesel, si je eno tudi
lahko izposodil. Učenci so prinesli veliko knjig, jih listali, prebirali in jih
veliko tudi vzeli (mentorica Ksenija Pišljar).
Učenke in učenci
so z branjem raznovrstnih knjig z različnimi temami nadgradili svoje znanje in
se podučili o nečem novem. Nekateri so poglabljali znanje že znanih tem. Branje
res ne pozna meja. Bogati naš besedni zaklad in nas naredi bolj sočutne, saj
prek branja lažje razumemo sebe in druge. Izkazalo se je,
kot pravi George R. Martin, znani
ameriški pisatelj in scenarist: Kdor bere, živi tisoč življenj, kdor ne, pa le
eno samo.
Kristina Gruden Reya



