V Občini Brezovica se razvija pomemben projekt, ki bo v prihodnjih letih prispeval k bogatejšemu in bolj raznolikemu izobraževalnemu okolju za otroke in družine. Postopoma nastaja Montessori učni center, ki bo v letu 2028 vzpostavil vrtec in osnovno šolo. Gre za dodatno možnost v lokalnem prostoru, ki dopolnjuje obstoječe javne vrtce in šole ter družinam ponuja izbiro pedagoškega pristopa, ki temelji na spoštovanju otroka, na razvojnem ritmu in učenju skozi izkustvo.
Vizija učnega centra temelji na ideji učeče se skupnosti – skupnosti, v kateri otroci, mladostniki in odrasli skupaj rastejo v znanju, odgovornosti in medsebojnem spoštovanju. Šola in vrtec nista mišljena kot instituciji, kjer se zgolj prenaša znanje, temveč kot okolji, v katerih se gradijo odnosi, v katerih se otrok počuti sprejetega in videnega in v katerih ima vsak možnost, da razvija svoje notranje potenciale. Učenje je razumljeno kot življenjska pot: otrok napreduje takrat, ko ima čas, prostor in podporo, da raziskuje, postavlja vprašanja, dela napake in preizkuša sebe. Vzgojno-izobraževalno okolje je pripravljeno tako, da otroku omogoča samostojnost, radovednost in ustvarjalnost, odrasli pa so v njem prisotni kot vodniki, sogovorniki in opora.
V središču te vizije je zavedanje, da otrok ne raste ločeno od družine in skupnosti, temveč v njih. Zato projekt posebno pozornost namenja tudi podpori staršem v obdobju zgodnjega starševstva, ko je pogosto največ vprašanj, dilem in negotovosti. V ta namen se v januarju v DEOS Centru starejših Notranje Gorice odpira družinski center, v sodelovanju z mag. Mojco Košič, dolgoletno vodjo družinskega centra Gnezdo. Družinski center bo prostor srečevanja, svetovanja, delavnic in sproščenih druženj, kjer bodo starši in otroci dobili priložnost za medsebojno povezovanje in oporo. Lokacija družinskega centra v domu starejših ni naključje – izraža pomemben del vizije učnega centra: krepitev medgeneracijske povezanosti.
Medgeneracijsko sodelovanje je temeljna vrednota projekta. Sodobni način življenja pogosto ločuje generacije, s tem pa slabi prenos izkušenj, znanj, življenjskih modrosti in občutka pripadnosti. Učni center želi to vez znova okrepiti. Srečanja med otroki in starejšimi, skupni projekti, pogovori, branje, ustvarjanje ali preprosto skupen čas so priložnosti, v katerih se izgrajuje razumevanje, sočutje in spoštovanje. Otroci se ob starejših učijo potrpežljivosti, globine in kontinuitete življenja, starejši pa ob otrocih prijaznosti, živosti in občutka povezanosti. Tak odnos koristi vsem – zmanjšuje osamljenost starejših, povečuje družbeno vključenost in krepi emocionalni razvoj otrok. To ni dodatek programu, temveč del identitete učnega centra.
Montessori učni center tako v lokalni prostor prinaša dodatno možnost za kakovostno predšolsko in osnovnošolsko vzgojo, ki dopolnjuje obstoječe javne ustanove. Ponudil bo podporo mladim družinam v vseh fazah zgodnjega starševstva, ne le takrat, ko so otroci vključeni v vrtec. Postal bo prostor srečevanja in skupnega učenja, prostor, kjer se lahko prebivalci Brezovice povezujejo, soustvarjajo in rastejo skupaj. Ob tem bo projekt spoštoval naravno in kulturno posebnost lokalnega prostora ter spodbujal trajnostne in naravi prijazne prakse, kar je na območju Barja še posebej pomembno.
Vizija se uresničuje postopoma. Pomembno je, da se razvija premišljeno, v dialogu z družinami in skupnostjo, ter z občutkom odgovornosti do otrok, kraja in skupnega dobrega. V svojem jedru projekt nosi preprosto, a zahtevno idejo: če želimo skupnost, ki je povezana, spoštljiva in solidarna, potem moramo že v otroštvu ustvarjati okolja, kjer se te vrednote živijo – vsak dan, v odnosih, v načinu pogovora, v načinu, kako si stojimo ob strani.
Prav to je povabilo, ki ga Montessori učni center prinaša Brezovici: gradimo skupnost, ki raste skupaj.
Anja Skale




