V šolskem letu 2023/24 bo osnovne šole predvidoma obiskovalo
194.181 učencev, od tega 20.735 prvošolčkov. Srednješolcev pričakujejo v vseh
srednjih šolah, v vseh srednješolskih programih in v vseh letnikih okrog
82.000, kar je okrog 3.000 dijakov več v šolskem letu 2022/2023.
Otroci, še posebej najmlajši, so v prometu slabše vidni, prav tako pa težko
predvidijo nevarne situacije. Vozila kasneje opazijo in ne znajo dobro
presoditi njihove oddaljenosti ter hitrosti, prav tako težje določijo smer, iz
katere prihaja zvok vozila. Njihovo ravnanje usmerjajo predvsem radovednost,
čustva in dogajanje okoli njih, manj pa razum, zato morajo biti vozniki nanje
vselej pozorni in jim vedno prepustiti prednost na prehodih za pešce. Z akcijo,
ki se prične v ponedeljek, bodo Agencija za varnost prometa in Policija s
partnerji voznike znova aktivno ozaveščali o vračanju otrok v promet in na
šolske poti, predvsem pa želijo vplivati na vedenje voznikov, povezano z
nekaterimi najpogostejšimi tveganji za nastanek prometne nesreče.
Otroci kot pešce najpogosteje ogrožajo vozniki motornih vozil, ki so v
približno 70 odstotkih povzročitelji prometnih nesreč. Trk avtomobila pri
hitrosti 50 km/h v odraslega pešca je enak padcu z višine 9,8 m, posledice za
otroke so hujše ali celo usodne že pri nižjih hitrostih.
AKTIVNOSTI OB ZAČETKU ŠOLSKEGA LETA
Na prvi šolski dan, 1. 9., bodo aktivnosti Agencije za varnost prometa in
Policije potekale z Ministrstvom za infrastrukturo, Ministrstvom za notranje
zadeve, Zavodom RS za šolstvo, ter vodstvi šol.
Agencija za varnost prometa in Policija bosta obeležili tudi »Drugi šolski dan«
4. 9. 2023, skupaj z Ministrstvom za vzgojo in izobraževanje, Inštitutom za
politike prostora, SPV MOL in vodstvom šole v Ljubljani. Tega dne bodo ključna
sporočila usmerjena v varen aktiven prihod v šolo, torej peš, s kolesom ali
navadnim skirojem. Predstavili bodo tudi nove vsebine kampanje »Za manj kot dva
je avto doma«.
AKTIVNOSTI ZA VEČJO VARNOST OTROK V PROMETU
V širši okolici prenekatere šole se vsako leto v prvih dneh šole izvaja
varovanje otrok na šolskih poteh. Varovanje otrok na zaznamovanih prehodih za
pešce poteka na mestih, kjer je varnost otrok lahko ogrožena na njihovi šolski
poti. Kot prostovoljci so vanj vključeni člani občinskih svetov za preventivo
in vzgojo v cestnem prometu (SPV), člani Zveze ZŠAM, društva gasilcev in
upokojencev, učitelji predpisov in vožnje v avtošolah, starši ter drugi. Na
prvi šolski dan bodo v bližini šol izvajali varstvo otrok, ki prihajajo v šolo
oz. popoldne odhajajo iz nje tudi zaposleni na Agenciji za varnost prometa. Pri
tovrstnem varstvu otrok v prometu bodo ozaveščali voznike tudi s posebnimi
ozaveščevalnimi napisi (na temo hitrost, neuporabe mobilnega telefona,
pozornost v prometu…).
Prostovoljci pomagajo učencem prečkati cesto na nevarnejših odsekih in s svojo
prisotnostjo opozarjajo voznike na še previdnejšo vožnjo. Tako so začetki
šolskega leta, ko so otroci po daljših počitnicah še vedno razigrani, mlajši pa
kot začetniki ne poznajo vseh pasti prometa na šolski poti ter zaradi starosti
ne zmorejo vseh zahtev sodobnega prometa, še vedno varni. Nekateri prostovoljci
otroke spremljajo na šolskih prevozih, kjer jih podučijo o pravilnem ravnanju
na avtobusu in jih opozarjajo na pravilno pripenjanje. Ob začetku šolskega leta
priporočamo, da se izvedejo tudi učne ure z otroki in informiranje staršev
(roditeljski sestanki), kjer se predstavi in obravnava tudi varnost otrok v
prometu (načrti šolskih poti, pravila varnega sodelovanja v prometu,
priporočila itd.).
Vse do 15. septembra se bodo odvijale tudi aktivnosti "Pasavček potuje po
Sloveniji", kjer bo maskota Pasavčka s sodelavci Agencije za varnost
prometa, Policijo, občinskimi SPVji in ZŠAM obiskala 13 šol in ozaveščala o
pravilnem prečkanju ceste, pomenu pravilnega pripenjanja varnostnega pasu,
uporabe varnostne čelade in odsevnih teles.
VARNOST OTROK IN NADZOR POLICIJE
V tednu pred začetkom šolskega leta bodo policisti pregledali prometno
signalizacijo na cestnih povezavah v bližini šol in na šolskih poteh in v
primeru nepravilnosti o tem obvestili vzdrževalce cest. Z vodstvi nekaterih šol
bodo skupaj pregledali načrte varnih poti v šolo in preverili, ali so
upoštevane morebitne spremembe, rekonstrukcije ali zapore posameznih cest. Z
lokalnimi skupnostmi in organizacijami, kot so avto-moto društva, združenje
šoferjev in avtomehanikov, sveti za preventivno in vzgojo v cestnem prometu
itd., pa bodo skupaj preverili možnosti varovanja otrok, zlasti v prvih dneh
šole.
V prvih šolskih dneh bodo policisti obiskali nekatere osnovne šole in skupaj z
ravnatelji ter mentorji prometne vzgoje na roditeljskih sestankih starše
prvošolčkov seznanili z nevarnostmi, ki na cesti prežijo na najmlajše, jim
svetovali, kako naj poskrbijo za varnost otrok v cestnem prometu in kakšne
dolžnosti imajo kot starši z vidika varnosti cestnega prometa. Tudi za otroke
bodo ponekod pripravili krajša predavanja o prometni varnosti ter jim tako
pokazali, kako naj se varno vključujejo v cestni promet, bodisi kot pešci,
kolesarji, vozniki e-skirojev ali vozniki mopedov.
V okolici šol bodo izvajali poostren nadzor prometa, ko bodo predvsem
preverjali, ali vozniki vozijo prehitro, in na ta način umirjali promet na
izpostavljenih mestih, kjer bi lahko prišlo do nevarnih situacij. Umirjanje
prometa je še posebej pomembno v prvih dneh pouka, ko otroci prihajajo v šolo
in se vračajo domov še povsem razigrani ter pod vtisom počitniških doživetij. V
tem času bodo preverjali tudi:
· ali otroci nosijo rumene rutice in odsevna telesa,
· ali so kolesa, e-skiroji in mopedi, s katerimi se vozijo otroci in
mladoletniki, ustrezno opremljeni in tehnično brezhibni ter pri vožnji
uporabljajo čelado,
· ali starši pri prevozu otrok (pravilno) uporabljajo ustrezne zadrževalne
sisteme,
· izvedli bodo tudi več poostrenih nadzorov tehnične urejenosti avtobusov in
drugih vozil, s katerimi se prevažajo otroci v šolo.
KAKO NAJ V SKRBI ZA VARNOST ŠOLARJEV RAVNAJO VOZNIKI VSE LETO
Že v načelih cestnega prometa je zapisano, »da kadar so udeleženci
cestnega prometa otroci, so drugi udeleženci dolžni nanje posebej paziti in jim
pomagati«. To načelo povsem jasno določa, da smo vsi v prometu
soodgovorni za varnost otrok. Zato je potrebno v prometu ravnati tako, da čim
bolj izključimo dejanja, ki bi lahko ogrožala prometno varnost otrok. Otroci so
razigrani in drugače dojemajo promet okoli sebe in so kot taki zelo
nepredvidljivi v svojih ravnanjih. Zato moramo biti na cesti ob zaznavi otrok v
bližini bistveno bolj pazljivi in pozorni, saj nikoli ne vemo, kako bo otrok
reagiral.
Otrokom moramo omogočati varno mobilnost, za kar je potrebna skrbnost,
odgovornost in zgled vseh udeležencev v prometu. Pri tem Agencija za varnost
prometa in Policija posebej izpostavljata: »Vozniki, prilagodite hitrost
vožnje, še posebej v naseljih, v okolici šol, vrtcev in igrišč, med vožnjo ne
uporabljajte mobilnega telefona, ki odvrača vašo pozornost od dogajanja na
cesti in ob njej, za volan sedite trezni! Vzdržujte primerno varnostno razdaljo
in predvidevajte prometne situacije, kadar ste v bližini šol, vrtcev in v
naseljih.«
DODATEK: STATISTIČNI PODATKI – VARNOST OTROK IN PRIMERJAVA Z EU
Evropski svet za varnost v prometu (ETSC) je septembra lani objavil poročilo Zmanjševanje števila smrtnih žrtev
med otroki na evropskih cestah v obdobju 2011-2021. Poročilo je Slovenijo
uvrstilo med najvarnejše na področju prometne varnosti otrok do 14. leta in
izpostavilo, da je v Sloveniji leta 2011 umrlo šest otrok, leta 2021 trije, v
letu 2018 pa niti eden. Poleg Slovenije samo še na Norveškem, Švedskem, Slovaškem
in v Estoniji število umrlih otrok v prometu vsako posamezno leto v zadnjih
desetih letih (2011-2021) ni nikdar preseglo deset žrtev. Povprečen upad
števila smrtnih žrtev med otroki (0–14 let) v prometu je bil v obdobju
2011–2021 v Sloveniji krepko pod povprečjem EU, kar nas je uvrstilo v sam vrh
najboljših držav, v družbi Avstrije, Belgije in Litve. V Sloveniji je znašal
upad dobrih 10 odstotkov, v povprečju EU 27 pa je bil upad 5-odstoten.
Letos je bilo v prvi polovici leta, do 30. 6., v prometnih nesrečah udeleženih
228 otrok v starosti od 0 do 14 let, enako kot v istem obdobju lanskega leta. V
tem obdobju sta letos življenje izgubila dva otroka, in sicer pešec in potnik v
vozilu, lansko leto pa eden, kot kolesar. Precej nižje je število hudo telesno
poškodovanih, saj jih je bilo letos 9, lansko leto pa 18. Lahko telesno
poškodbenih je bilo letos 186, lani pa 169.
Podatki o posledicah prometnih nesreč z udeležbo otrok do 14 let, za šest let
(2018-2023) za obdobje 1.1.-30.6.:
LETO |
Brez poškodb |
Lažje poškodovani |
Hudo poškodovani |
Smrt |
2018 |
26 |
215 |
22 |
0 |
2019 |
30 |
191 |
15 |
1 |
2020 |
35 |
127 |
21 |
0 |
2021 |
30 |
182 |
13 |
2 |
2022 |
40 |
169 |
18 |
1 |
Povprečje 2018-2022 |
32,2 |
176,8 |
17,8 |
0,8 |
2023 |
31 |
186 |
9 |
2 |
Agencija za varnost prometa in Policija vedno znova poudarjata, da je
izguba ali huda poškodba otroka v prometni nesreči tragedija, ki je ne bi smela
doživeti nobena družina. Zato vse voznike in druge udeležence v prometu ponovno
naprošata za strpno udeležbo v prometu z največjo možno mero odgovornosti.