Špan d.o.o. je družinsko podjetje, ki letos praznuje štirideseto obletnico delovanja. V tem času se je razvilo v enega največjih in najbolj širokopotezno zasnovanih centrov mobilnosti v Sloveniji, v katerem dela več kot 110 zaposlenih. V podjetju nudijo obilico storitev servisa, vzdrževanja ter prodaje koles, skuterjev, motornih koles, osebnih in dostavnih vozil.
Ustanovitelj podjetja Ludvik Špan je prejemnik najvišjih nagrad s področja podjetništva. S strani Gospodarske zbornice Slovenije je bil nominiranec za naziv Podjetnik leta in hkrati prejemnik Nagrade GZS 2006, leta 2014 pa je bil ponovno nominiran za prestižno priznanje Obrtnik leta.
Kako in kdaj se je začela zgodba podjetja Špan?
Sami začetki leta 1982 so bili skromni, takrat še v socializmu. Kot vsak začetek tudi ta ni bil lahak. Potrebno je bilo veliko energije, volje in vztrajnosti, da se dosežejo zastavljeni cilji. Tisto, v kar človek sam verjame, veliko lažje ponudi tudi drugim.
Katero je bilo vaše glavno vodilo ob ustanovitvi?
Skrita želja, ki je dolgo nisem glasno izrekel. Ta želja je bila imeti center mobilnosti, ki bi zajemal vse dejavnosti oziroma nudil vse na enem mestu za potrošnike. Želeli smo zajeti vse, od predšolskih otrok, mladostnikov, do obrtnikov in zrelih podjetnikov. Z drugimi besedami lahko povemo to, da nas zanima vse, kar je okroglo in se vrti. Prav to dostikrat povezujem z arheološko najdbo, najstarejšim najdenim lesenim kolesom nedaleč stran, prav tu, na Barju.
Na začetku samo podjetje ni bilo na tej lokaciji?
Bilo je na sosednji lokaciji. Prvotno najemno pogodbo smo imeli devet let, nato pa smo od takratnega lastnika odkupili zemljišče in s tem pridobili večje servisne prostore. Takratni nabor storitev je ponujal karoserijsko zaščito vozil, avtopralnico in vulkanizerske storitve za vsa vozila. Iz leta v leto smo dogradili kakšen poslovni prostor, ki je omogočal širjenje dejavnosti. Kot vsaka stvar, se tudi tukaj ni vse odvilo čez noč. Vsakih par let je nekaj nastalo in danes imamo kar nekaj poslopij, ki zaključujejo celoto naše vizije. Naša ponudba storitev danes, poleg že prej naštetih dejavnosti, zajema karoserijska dela, kleparsko-ličarske storitve, tehnične preglede, registracije vozil, pooblaščeni servis za vozila Mercedes Benz, Volkswagen, Škoda, Seat, Cupra in Volkswagen gospodarska vozila, hitri servis za vse vrste vozil tudi za motorje, skuterje in kolesa.
Kateri izziv, ki je bil res težak, vam je ostal v spominu?
Več njih, se prepletajo. Najtežje je bilo z gradbenimi in drugimi dovoljenji. Z osamosvojitvijo so se začele stvari postopoma izboljševat. Današnji časi so v primerjavi s prejšnjimi precej drugačni, vsekakor pa nas je vedno gnala naša vizija, da bomo vodilni na področju mobilnosti. Eden izmed izzivov je tudi prehod na zeleno elektro mobilnost. Med večjimi že izvedenimi projekti so naše tri sončne elektrarne in lastni transformator, s katerim smo omogočili polnilne postaje za vse vrste električnih vozil. Spremembam smo naklonjeni in prilagodljivi, zato aktivno sledimo trendom sodobne mobilnosti.
Torej vam ni bilo težko spremljati tehnoloških napredkov in biti v koraku s časom?
S tem, da smo delali z evropskimi giganti, našimi dobavitelji, smo bili velikokrat povabljeni na ogled novitet in s tem bili seznanjeni med prvimi. Vedno smo, iz takrat bolj razvitih delov Evrope prinesli tisto, kar je ustrezalo našemu trgu. Ko so stranke opazile, da so stroji in naprave sodobne, bolj napredne, je dodalo to več zaupanja našim storitvam. Novosti smo tako postopoma prenašali v naše okolje.
Pred tremi leti ste naslednikom prepustili vodenje podjetja. Je bilo težko predati vajeti v druge roke?
Sklenili smo krog dejavnosti, izpolnili vizijo, ki se je še nekoliko hitreje kot v štiridesetih letih realizirala. Oba, sin in hči sta bila v podjetju že petnajst let, z določeno vizijo in usklajevanjem različnih pogledov za naprej. Sam prehod na mlajšo generacijo je bil usklajen, v podjetju pa še ostajam v manjši meri. Sam rad pravim, da mora volan avtomobila držati eden. Trenutno se izteka že prvi mandat in z veseljem lahko rečem, da se je podjetje še okrepilo.
Se v prihodnosti zasleduje enak trend širitve podjetja?
To je vprašanje za mlajše generacije. Vsako področje ima svoje omejitve in tako jih ima tudi naš kompleks. Želja je bila in se je realizirala, da smo vse dejavnosti postavili na eno lokacijo in s tem večjih širitev sama lokacija ne dopušča. Sedaj se moramo osredotočiti na kvaliteto, strokovnost in kakovost, katero stranka pričakuje.
Kako bi se opisali v treh besedah?
Samega sebe je vedno težko opisati. Če imam na razpolago tri besede, so to: vztrajen, delaven in prilagodljiv. Ta formula ne glede na drugačne čase velja še danes.
Katere so vaše strasti poleg avtomobilizma?
Ob delu od jutra do večera je dobro imeti stvari, ki te sproščajo. Letenje je eden lepših, adrenalinskih športov. Vedno mi je dalo dodaten navdih, dodatna krila in nov pogled. Ta odločitev pred desetletji je bila pravilna, licenco obnavljam še danes. Kadar se pokaže možnost, se odpravim na domačijo, ki jo trenutno obnavljam, preostanek prostega časa pa rad posvetim zbirki starodobnikov, ki je tudi del tehnične kulture.
Kaj bi svetovali mladim podjetnikom?
Vsak začetek je specifičen, da ne rečem težak. Definitivno pa je na začetku potrebno vložiti več energije. Vsak čas je pravi. Če iščemo izgovor, ga bomo našli. Potrebnega je kar nekaj odpovedovanja, veliko vztrajnosti in prilagodljivosti.
Eva Povirk




