Logo MojaObčina.si
DANES
10°C
5°C
JUTRI
15°C
2°C
Oceni objavo

Zaključena pot do sodobnega parkirišča in kolesarnice pri železniški postaji

22. 4. 2020 naj bi v Borovnici minister za infrastrukturo skupaj z županom in visokimi predstavniki SŽ predal namenu novo parkirišče in kolesarnico pri železniški postaji Borovnica. S tem bi se simbolično zaključila tudi operacija »Parkirišče pri železniški postaji Borovnica«, za katero sta 250.000 € prispevali Republike Slovenija (15%) in kohezijski sklad EU (85%). Zaradi epidemije virusa Cov Sars-2 pa ob letošnjem Svetovnem dnevu varstva okolja omenjene slovesne predaje ne bo. Otvoritev je zaenkrat prestavljena v čas med 15. in 22. 9. 2020, v sklop Evropskega tedna mobilnosti.
Ker je zaradi preprečevanja pandemije Covid 19 zastal javni potniški promet, je v trenutku, ko pišemo ta prispevek, parkirišče nezasedeno. To so izkoristili številni starši z majhnimi otroci in na njem svoje nadobudneže učijo kako voziti kolo oz. otroci na njem pridobivajo in utrjujejo osnovne kolesarske veščine dinamičnega ravnotežja. Pri tem jim družbo dela tudi nekaj nadobudnežev na rolkah, rolerjih in kotalkah. Vse pa v izogib širjenju virusa poteka ob spoštovanju ustrezne oddaljenosti med posameznimi družinami. Zaradi višje sile je tako parkirišče še pred otvoritvijo dobilo nepričakovano novo namembnost, ki pa je navsezadnje tudi v funkciji trajnostne mobilnosti.  

 

Zakaj je sploh novo parkirišče pri železniški postaji Borovnica in zakaj je bilo zanj mogoče pridobiti sredstva Republike Slovenije in EU?

Zaradi cenovno ugodnih, hitrih, relativno pogostih in udobnih železniških potniških železniških povezav med Borovnico in Ljubljano se v Ljubljano na delo in/ali izobraževanje z vlaki vozi največji delež tistih prebivalcev Občine Borovnica, ki s tema namenoma potujejo v Ljubljano. V letu 2018 je bilo tako med Borovnico in Ljubljano z vlakom prepeljanih kar 209.000 potnikov, s čimer se je ta relacija med vsemi v Sloveniji umestila na 7. mesto, čeprav ima občina le 4.500 prebivalcev. Slovenski raziskovalci trajnostne mobilnosti govorijo o »fenomenu Borovnica« in ga razlagajo kot posledico relativno hitrih in pogostih povezav z vlaki na eni strani ter relativno slabih in neudobnih povezav z Ljubljano z osebnimi avtomobili kot posledica slabih cest in zastojev ob vstopu v Ljubljano in iz nje na drugi strani. Borovnica tako sodi med redke občine v Sloveniji, ki se lahko pohvali s primerljivi železniškimi povezavami in storitvami, kot jih imajo v evropskih državah z razvitim javnim (železniškim) potniškim prometom! 

Ob tem visokem deležu prevozov z vlaki pa je bil pred izgradnjo novega parkirišča prometni prostor pri železniški postaji Borovnica neurejen oz. ni bil urejen ustrezno s sodobnimi standardi in izgledom prostora za mirujoči promet. Parkirišča formalno sploh ni bilo, temveč se je parkiralo delom na sicer širokem delu Mejačeve ulice od mostu čez Borovniščico do poslopja železniške postaje, deloma pa na kar na zelenici ob ograji železniške postaje. Pokrita kolesarnica je bila sicer prostorna, vendar je bila na pogled »barakarska gradnja«, predvsem pa v njej ni bilo stojal, ob katera bi bilo mogoče enostavno prikleniti okvir (in vsaj enega od obročev) kolesa, kar danes velja za osnovni standard varnega parkiranja koles. Poleg tega so prostor kazile še garaže stanovalcev železniške postaje v »barakarski izvedbi« ter veliko neurejena in s plevelom zaraščena površina med Borovniščico in samo železniško postajo. Obiskovalec, ki je prišel v Borovnico z vlakom, ob izstopu z vlaka vsekakor ni dobil vtisa, da se nahaja v kolikor toliko razvitem delu Evrope. 

Občina Borovnica je tako v svoji razvojni kot v svoji prometni strategiji kot eno svojih izrazitih primerjalnih prednosti izpostavila prav svojo prometno lego ob nacionalno in evropsko pomembnem železniškem koridorju s solidnimi povezavami do regijskega in nacionalnega središča z vlaki. Prav zato je v obeh dokumentih na področju prometa dala poudarek izboljšanju storitev, ki omogočajo za uporabnika privlačno, hitro in udobno presedanje na sredstva JPP pri vsakodnevnih prevozih na delo in šolanje

Občina se je zavedala, da EU zaradi prizadevanj po izboljšanju kakovosti zunanjega zraka in zmanjševanju izpustov toplogrednih plinov iz prometa kot sektorja, ki največ prispeva k z ravnanji ljudi povzročenimi podnebnim spremembami, strateško podpira usmeritev, da se vedno večji delež vsakdanjih prevozov v urbana središča opravi s tisto kombinacijo uporabe prevoznih sredstev, ki je cenovno in časovno konkurenčna, ob tem pa manj obremenjuje okolje in je tudi bolj zdrava

Občina Borovnica se je tudi zavedala, da mora, če želi izpolniti pogoje za kandidiranje na sredstva, ki jih v ta namen v sedanji finančni perspektivi dodeljuje Evropska komisija, pravočasno oblikovati in potrditi Celovito prometno strategijo, prav tako pa mora tudi razpolagati s primernimi zemljišči. Z velikimi napori je občini oboje uspelo zagotoviti tik iztekom roka s strani Ministrstva RS za infrastrukturo objavljenega Javnega razpisa za ukrepe trajnostne mobilnosti – vozlišča P+R, na katerega je v marcu 2018 oddala vlogo. 

Pred podpisom pogodbe z Ministrstvom RS za infrastrukturo o sofinanciranju operacije v za ta tip P+R maksimalni višini 250.000 €, do katerega je prišlo v sredini septembra 2018, se je morala občina v dopolnitvi vloge obvezati k ukinitvi parkirnih mest na Mejačevi ulici ter uvedbi režima plačljivega parkiranja v središču naselja Borovnica.  

 

Kaj vse je bilo predmet operacije »Parkirišče pri železniški postaji Borovnica« in koliko je ta stala? 

Skupaj s po oceni 157.000 € vrednimi zemljiščem velikosti 5997 m2, ki ga je država za namen izgradnje P+R brezplačno prenesla na občino, je celotna operacija, katere izvedba se je začela konec maja 2019, vredna 621.280,30 €. Občina je za samo izvedbo same operacije prispevala 214.280,30 €. Polega tega je v navezavi nanjo uredila prometni prostor na Mejačevi ulici in pripadajoče zelenice ter namesto običajnih šuko vtičnic parkirna mesta za električna vozila na P+R opremila s standardnimi polnilnimi postajami za napajanje električnih vozil. 

Potem ko ji jeseni 2018 preko javnega razpisa ni uspelo pridobiti ponudbe, ki bi omogočala izvedbo v okviru proračunsko zagotovljenih namenskih sredstev, je občina Borovnica ta sredstva v letu 2019 nekoliko povišala in skladno z zakonodajo sklenila neposredno pogodbo o izvedbi z Javnim podjetjem Komunalno podjetje Vrhnika d. o. o., ki je parkirišče zgradilo do konca novembra 2019. 

V okviru operacije je bilo vzpostavljenih 96 parkirnih mest za osebne avtomobile, od katerih so 4 namenjena za osebe z oviranostmi, 10 pa za osebne avtomobile, ki jih poganja elektrika. Parkirišče je tudi ustrezno osvetljeno.

Postavljena  je tudi pokrita kolesarnica s 26 stojali za kolesa, ki omogočajo priklepanje okvirjev koles, poleg tega pa še dodatnih 26 nepokritih stojal za kolesa. Ko bodo SŽ Infrastruktura d. o. o., predvidoma še letos, zgradile pokrito kolesarnico za 50 koles pri dohodu na perone železniške postaje, bodo s tem predvidoma pokrite dolgoročne potrebe po možnosti varnega parkiranje koles na območju železniške postaje. Skladno s Celovito prometno strategijo Občine Borovnica se število parkirnih mest pri železniški postaji ne bo povečevalo, navsezadnje za to na sami lokaciji tudi ni prostora. Z izgradnjo mreže varnih povezav za kolesarje in pešce v občini pa bo občina v prihodnje vse večjemu številu občanov omogočila, da svoj avto pustijo doma in do železniške postaja varno pridejo peš oz. se pripeljejo s kolesom. 

V sklopu operacije sta bila vzpostavljena tudi avtobusno postajališče z nadstreškom za čakajoče potnike, ki je v prvi vrsti namenjeno občasnim oz. nelinijskim avtobusnim prevozom (prevozi izletnikov, učencev OŠ v šolo v naravi, ekskurzije ipd.) in »ekološki otok« ter izvedena ureditev zelenih površin

Izvedena je bila predpriprava za postavitev naprave za gotovinski ali brezgotovinski nakup železniških vozovnic, pri čemer bodo potniki na zahtevo lahko dobili tudi brezplačne parkirne »listke«. Sama postavitev naprave ter njeno obratovanje in vzdrževanje pa je stvar SŽ Potniški promet d. o. o.. Takšna rešitev je bila po pogajanjih februarja 2020 dogovorjena s predstavniki Ministrstva RS za infrastrukturo, potem ko so na pobudo Občine Borovnica prizadete občine opozorile, da niso obvezane in pripravljene nositi stroškov naprav, ki omogočajo integracijo izdajanja potrdil o plačani oz. brezplačni parkirnini v integralni sistem nakupov vozovnic javnega potniškega prometa in z njim povezani storitev trajnostne mobilnosti (rezervacije vozovnic, e-avtomobilov in koles iz shem javnih izposoj ipd.). 

 

Pridobitev nepovratnih sredstev Ekosklada za postavitev polnilih postaj za električna vozila

Ob tem je potrebno omeniti, da 5 polnilnih postaj, ki bodo po tem, ko bo v sklopu železniške postaje Borovnica začela obratovati  nova elektro napajalna postaja, omogočile sočasno polnjenje 10 baterijskih akumulatorjev z močjo po 22 kW, ni bilo financiranihv okviru projekta, temveč je za to 19.450 € vredno investicijo v elektrifikacijo mobilnosti, Občina Borovnica s strani Ekosklada pridobila 15.000 € nepovratnih sredstev. Začasni priključek na distribucijsko električno omrežje  zaenkrat omogoča sočasno napajanje dveh vozil.  Je pa do vseh parkirnih mest, tako kot je to določeno v pogodbi o sofinanciranju operacije med Ministrstvom RS za infrastrukturo in Občino Borovnica, vzpostavljena kabelska kanalizacija, ki bo omogočala nadaljnjo elektrifikacijo parkirnih mest. 

 

Dodatni pogoji, h katerim se je za sofinanciranje operacije morala obvezati občina

Kot pogoj za prenos zemljišč v lasti države, s katerimi so razpolagale SŽ infrastruktura d. o. o., na občino, se je Občina Borovnica morala obvezati tudi k temu, da bo uredila prometni prostor ob Mejačevi ulici od mostu čez Borovniščico do vhoda v poslopje železniške postaja Borovnica, skupaj z ureditvijo zelenice ob ograji železniške postaje. Kljub prizadevanjem občine, da bi SŽ Infrastruktura d. o. o. in Direkcija RS za infrastrukturo predhodno obnovili dotrajano cesto, do tega ni prišlo. Kot že rečeno, se je po pogodbi o sofinanciranju operacije z Ministrstvom za infrastrukturo morala Občina Borovnica obvezati tudi k temu, da bo ter k vzpostavitvi režima plačljivega parkiranja v središču naselja Borovnica.

 

Komu je parkirišče namenjeno, kako se bo dokazoval namen parkiranja in kako je s plačilom? 

Ob delovnikih med 6:00 in 18:00 je parkirišče namenjeno izključno tistim, ki svojo pot nadaljujejo z vlakom oz. JPP. Izven tega časa pa tudi vsem ostalim. Vsaj v naslednjih petih letih bo uporaba parkirišča brezplačna. V kolikor bo to zahtevalo Ministrstvo za infrastrukturo, se bo do postavitve naprave za izdajo parkirnih kart ob nakupu vozovnic s strani SŽ Potniški promet d. o. o. upravičenost parkiranja med delovniki med 6:00 in 18:00 izkazovala na podlagi dovolilnic, ki jih bo izdala občina.    

 

 

Zahvale

Na tem mestu se želimo zahvaliti nekdanjemu sekretarju na Ministrstvu RS za infrastrukturo g. Juretu Lebnu za njegov osebni angažma pri zahtevnem postopki izvzetja površin, predvidenih za P+R iz javne železniške infrastrukture ter njihovem brezplačnem prenosu na Občino Borovnica. Brez tega ne bi mogli pravočasno izpolniti enega od dveh ključnih pogojev za prijavo na javni poziv Ministrstva RS za infrastrukturo za sofinanciranje izgradnje P+R. 

Zahvala gre tudi uradniku na Ministrstvu RS za gospodarski razvoj in tehnologijo g. Marjanu Levstiku, pristojnemu za pripravo pogodbe za prenos zemljišč z države na občino, ki se je zelo potrudil, da je bila pogodba pravočasno pripravljena in podpisana s strani ministrstva.

Poleg tega se zahvaljujemo tudi skrbnici pogodbe s strani Ministrstva RS za infrastrukturo ge. Nataši Naumović, ki je ves čas konstruktivno prispevala k pojasnjevanju in razjasnjevanju zahtevnih postopkov spremljanja in poročanja o operaciji ter njenemu kolegu g. Tadeju Žaucerju za odzivno in jasno tolmačenje tehničnih vidikov izpolnjevanja pogodbenih obveznosti. 

Na koncu pa gre zahvala tudi našemu občanu g. Pavlu Zalokarju, ki se je kot član uprave SŽ d. o. o. osebno zavzel, da so bili med različnimi družbami in službami SŽ pravočasno usklajeni vsi postopki, ki so omogočali, da so SŽ d. o. o. pravočasno izdale soglasje k projektu izgradnje P+R pri železniški postaji Borovnica. Breg tega do podpisa pogodbe za izvedbo operacije ne bi prišlo. 

Oglejte si tudi