Zakonodajalec je s ciljem zagotovitve varne uporabe javne ceste za vse udeležence v prometu in preglednosti občinske ceste v 98. členu (Uradni list RS, štev. 109/2010, 48/12,36/14, v nadaljevanju: ZCes-1) jasno določil: »V območju nivojskega križišča občinskih cest, križišča občinske ceste z železniško progo (preglednostni prostor) ali v območju cestnih priključkov na občinsko cesto (pregledno polje) ter na notranjih straneh cestnih krivin (pregledna berma) ni dovoljeno vzpostaviti kakršnekoli vegetacije ali postaviti objekte, naprave in druge predmete ter storiti kar koli drugega, kar bi oviralo preglednost cest, križišča ali priključka.«
Skladno z navedenim in drugimi zakonskimi določbami prepovedi ogrožanja varne uporabe javne ceste in zahtevami glede varnosti vseh udeležencev v prometu pomeni, da:
- je prepovedano postavljati ograje, zasaditi živo mejo, drevje, trte ali druge visoke nasade ali poljščine, ki bi ovirale preglednost ceste;
- zaradi preglednosti višina rastlin ne sme presegati višine 75 cm od nivoja vozišča;
- morajo biti drevesa ali grmičevje, ki raste ob omenjenih cestah, obrezano tako, da je prosta višina nad cesto najmanj 4,5 m (prosti profil ceste);
- mora biti po širini grmičevje ali drevje obrezano najmanj do zunanjega roba bankine.
Medobčinski inšpektorat Kranj tako kot policija nadzoruje oviranje preglednosti cest in gojenja previsoke ali preširoke vegetacije. Javni interes tako občine, kot tudi vseh občanov, uporabnikov javnih cest je, da so te normalno prevozne in da na njih ni elementov, ki bi ogrožali ali bili nevarni za vse udeležence v prometu ter da je možno normalno vzdrževanje ceste.
Višji posevki tik ob cestišču zmanjšujejo vidljivost in preglednost na vozišču (npr. drevesa, grmovnice, višje poljščine npr. koruza), ki z vejami segajo v prosti profil ceste ali zračni prostor ceste (7 m). Občani se s takšnimi zasaditvami ne zavedajo dovolj odgovornosti za svoje ravnanje.
Lastniki zemljišč morajo skrbeti za varovalni pas v katerem se razrašča vegetacija iz stavbnih in kmetijskih zemljišč v zračni prostor javnih cest, saj to zelo vpliva na varno odvijanje cestnega prometa. Občane zatorej opozarjamo, da obrežejo nevarne zasaditve v okolici cest in poti. Globa je predpisana v 5. ali 98. členu Zakona o cestah. Po 5. členu znaša 1000 EUR, po 98. členu istega zakona pa 500 EUR. V primeru prometne nesreče, ki bi nastala zaradi razraščene vegetacije kot ovire na ali ob cesti, je lastnik zemljišča s katerega raste vegetacija tudi odškodninsko odgovoren za nastalo škodo.
Za vegetacijo je treba skrbeti skozi vse leto in tako zagotavljati minimalno polje preglednosti. Ustrezna ureditev pa poleg večje varnosti vseh udeležencev v prometu prispeva tudi k bolj urejenemu in lepšemu videzu naših naselij
Medobčinski inšpektorat je tudi prekrškovni organ, ki je ob zaznanih nepravilnostih dolžan izvajati predpisane sankcije. Želimo, da kršitelji sami odstranijo moteče ali nevarno zelenje oziroma vejevje, ker to zagotavlja večjo prometno varnost in hkrati s tem se izognejo nepotrebnemu plačilu globe oz. obrezovanju na njihove stroške.
Osnovni namen naše službe so preventiva, ozaveščanje in pomoč občanom, ki se v obsežni in večkrat tudi zapleteni zakonodaji, marsikdaj ne znajdemo. Skupaj poskrbimo za zelenje ob javnih cestah in tako se bomo izognili marsikateri nevšečnosti in slabi volji, v kolikor ne bi bila vegetacija stalno ustrezno obrezana, saj je za kršitve in neupoštevanje navedenih pravil predpisana kazen.
"Temeljni namen tega članka je preventivni in odvrnitev občanov od škodljivega ravnanja in posledično izrekanja sankcij inšpekcije oziroma redarstva," je zapisal inšpektor Slavko Savić z Medobčinskega inšpektorata Kranj. .




