Zakonodaja od voznikov zahteva, da med 15. novembrom
in 15. marcem svoja vozila opremijo z zimskimi pnevmatikami (razen izjem).
Jutranje temperature pa opozarjajo, da tudi koledarska zima ni več daleč!
Navkljub dnevnim temperaturam, ki lahko ob jasnih in
sončnih dneh presežejo 15 stopinj, so jutra in predvsem noči že tako hladne, da
so temperature že povsem blizu ničle, občasno pa tudi pod njo. Za voznike, ki
ne morejo izbirati, kdaj se odpravijo na pot, je to gotovo znak, da je treba
razmisliti o zimskih pnevmatikah. Po 15. novembru si lahko razmišljanje
privoščijo le tisti, ki bodo v prtljažnik svojega vozila dodali verige (ali
podobne pripomočke), tisti, ki vozijo vseletne pnevmatike (tudi oznaka All
sesason M+S), in seveda tisti, ki živijo v priobalnem pasu, ki ga določa zakon
kot izjemo.
Za vse ostale pa zakon jasno veleva – vozilo mora biti
po 15. novembru opremljeno s pnevmatikami z oznako M+S, ki jo lahko dodatno
nadgrajuje še oznaka stilizirane gore s snežinko (oznaka 3PMSF). Slednja
izpolnjuje strožje zahteve za vožnjo v zahtevnejših zimskih razmerah (imeti
morajo na primer za vsaj 25 odstotkov boljši oprijem v snegu), v nekaterih
državah pa v primeru sneženja in oprijemanja snega s cestiščem priznavajo za
'pravo' zimsko pnevmatiko le takšno z omenjeno oznako! Ob tem je treba dodati,
da samo pnevmatika z oznako M+S še ne pomeni, da se lahko varno vključimo v
promet. Na vozilu morajo biti namreč nameščene pnevmatike z globino profila
najmanj 3 mm po celem obsegu, kar policisti tudi preverjajo. Zatorej – ob
menjavi nujno preverite globino profila. Tudi če je le blizu omenjenih treh
milimetrov, je pnevmatika že toliko izrabljena, da ne nudi več optimalnih
rezultatov in bo treba razmisliti o nakupu novih.
Profil ni vse, na kar morate biti pozorni
Če menjavo za vas opravi vulkanizer, vas bo zelo
verjetno opozoril na vsako tehnično ali konstrukcijsko pomanjkljivost vaše
pnevmatike. To je lahko poškodovana karkasa, neenakomerno obrabljena tekalna
površina (ali zaradi nepravilnega pritiska oziroma tlaka, neustrezne geometrije
podvozja ali celo izrabljenih blažilcev), raztrganine ali druge fizične
poškodbe. Takšne poškodbe lahko sčasoma privedejo tudi do eksplozije
pnevmatike, predvsem ob dvigu tlaka zaradi (pre)obremenitve (visoke hitrosti in
hkratni težnostni obremenitvi). Takšno katastrofalno popuščanje pnevmatike je
lahko resnično nevarno, sploh za neizkušenega voznika. Zatorej – fizični
pregled pnevmatik, tudi z otipom roke, z vseh strani je več kot priporočljiv
pred premontažo.
Prednosti zimskih pnevmatik – na hitro:
- Izrazito krajša zavorna
pot na snegu, ledu, brozgi, … Tudi do 30 metrov prej se ustavi vozilo z
zimskimi pnevmatikami (že pri 50 km/h) na snegu;
- Boljše vodenje v zavojih
in odzivnost;
- Bistveno boljši oprijem
na podlagi z manjšim tornim količnikom (sneg, brozga, poledenelo cestišče, dež,
…);
- Zmanjšanje možnosti
splavanja (akvaplaninga).
Pa jih čisto zares potrebujem?
Zimske pnevmatike seveda niso zimske samo zaradi
tekalne plasti, ki je s svojimi deljenimi bloki, širšimi kanali in lamelami,
primernejša za vožnjo po snegu, ledu, brozgi, tudi vodi in blatu. Tovrstna
pnevmatika ima namreč tudi drugačno gumeno zmes, ki je bolj prilagodljiva,
elastična in se tudi ob nizkih temperaturah laže in bolj učinkovito prilega
tudi suhi podlagi. Načelno velja, da začne letna pnevmatika pri 7 stopinjah
Celzija postopoma izgubljati svoje lastnosti, kar lahko mokra podlaga (dež,
brozga, …) pospeši. Pri suhi pa potrebuje bistveno dlje, da doseže optimalno
temperaturo in s tem prileganje podlagi. Zato je zmes zimske pnevmatike
optimizirana tako, da zelo hitro doseže delovno temperaturo, hkrati ponuja
dober oprijem na suhi podlagi in se hitro prilagodi mokri podlagi, snegu,
brozgi, …
Seveda zakon omogoča tistim, ki vozijo redko, da na
vozilih pustijo letne pnevmatike, vendar pozor: to velja le, če so v vozilu
pripravljene (ustrezne) verige ali verigam enakovredni pripomočki ali naprave
za pogonsko os (in je profil pnevmatik globok vsaj 3 mm). Seveda je treba
takšne pripomočke namestiti na vozilo, ko se začne sneg oprijemati cestišča in
hkrati upoštevati največjo dovoljeno hitrost 50 km/h! A bodite pozorni: kar
nekaj modelov platišč je takšnih, ki namestitve verig ne omogočajo.
Seveda je smiselno, da v primeru suhega in toplega
jesenskega vremena in podobne napovedi ne silite k vulkanizerju prav na 15.
november (ali dan prej ali za tem), ko je tam največja gneča. Če vozila ne
potrebujete nujno, počakajte dan ali dva. Če pa imate verige, pa lahko sploh
počakate, da najbolj prijazen del jeseni mine, in s tem podaljšate 'življenje'
zimskim pnevmatikam. Zaradi prilagojene gumene zmesi jim namreč hitri potovalni
kilometri v suhem in toplem vremeni ne koristijo ravno najbolj (poveča se
obraba in poraba).
Kaj pa hramba letnih?
Ob menjavi boste lahko sami ocenili, koliko je letna
pnevmatika izrabljena. Pri 1,6 milimetra, kolikor je minimum, ki ga določa
zakon, je pnevmatika že pri koncu življenja. Zatorej jih raje zavrzite (oddajte
vulkanizerju) in se pripravite na nakup novih. Če so le-te v dobri kondiciji,
pa je najbolje, da jih v skladiščenje predate vulkanizerju. Sicer pa naj, če je
le mogoče, stojijo. Če so brez platišč, lahko tudi ležijo – vendar največ po
dve v stolpcu. Seveda veljajo enaka pravila tudi za zimske pnevmatike, ko bodo
prišle na vrsto za menjavo!
Seveda – hraniti jih je treba v suhem in temnem
prostoru, nikoli na prepihu ali pri višjih temperaturah. Posebna topila, ki
gumeni zmesi omogočajo, da ostane prožna in mehka, namreč tam hlapijo hitreje,
kot bi sicer, pnevmatika pa tako izgublja svoje lastnosti.
In kaj pravi zakonodaja?
Zakonodaja zelo natančno opredeljuje, kakšne morajo
biti pnevmatike pozimi, njihovo globino profila, namestitev, … Vsa
določila lahko preberete na tej povezavi,
kjer boste našli tudi zagrožene globe za neupoštevanje Zakona o pravilih
cestnega prometa.
Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa





