Logo MojaObčina.si
JUTRI
16°C
2°C
SOB.
12°C
4°C
Oceni objavo

Carpe diem

Številni današnji umetniki kritično prezentirajo svoje povezave in koncepte z vsesplošno globalizacijo in razvojem umetniških tendenc, ki so pogosto pod vplivom regionalnega v povezavi z globalnim. Zrelost in kakovost, kakor tudi merjenje umetniške vrednosti posameznih avtorjev, estetske smernice in njihova vpetost v vsakdanje probleme sodobnega časa, je rada pokazatelj širine in dosega v okviru lastnega kreativnega ustvarjanja in iskanja rešitev tako ekoloških, kot tudi političnih problemov v realnem življenju. Ob enem je zgodba slehernega umetnika tesno vpeta v lasten jaz in »duh časa«, in ker so v glavnem ustvarjalci kot tenke strune, ki že sami po sebi pojejo ob rahlih sapah, ni čudno, da rušenje vrednot, spremembe klime in politični problemi, kot viharji zaznamujejo njihovo delo. Ni pomembno ali so ustvarjalci mladi ali starejši, vsi so preko svojega ustvarjanja odblesk in ogledalo dogajanja okoli nas. Redko se pa zgodi, da nek likovni umetnik tako močno preseže, po zrelosti, emotivnosti in tudi znanju, svoja leta, da s kilometrskimi koraki drvi v globino znanja in spoznava širino stroke – likovne umetnosti, kot je to opaziti pri Maksu Lenartu Černelču. Fant letos končuje osnovno šolo, a pošten in večplasten odnos do samega sebe, do sveta, ki ga obdaja in do umetniškega ustvarjanja, ki mu ni zgolj v veselje, temveč mu je nuja in poslanstvo, ga zaznamujejo kot zrelega mladega človeka, ki je tako zgodaj dosegel izjemno visoke rezultate pri svojem delu, da bi mu jih lahko zavidal marsikateri priznan likovnik. 

Avtorjev ustvarjalni opus je, objektivno gledano, izredno obsežen in kvaliteten, tudi če ne pomislimo, da šteje šele 15 let. Prvo je začel z risbo, ki jo je pa v zadnjem obdobju nadgradil in se trenutno uspešno loteva računalniške grafike. Digitalni način ustvarjanja mu je postal blizu iz več zornih kotov. Kot prvo mu omogoča svobodnejše izražanje in kot drugo mu nudi brezmejne možnosti, za posredovanje lastnih občutij in sporočil gledalcu in opazovalcu. Svet v katerega je ujet, je zagotovo posebne vrste in v njem živi vsestransko bogato ustvarjalno življenje, saj se poleg slikanja in likovnega ustvarjanja, podaja tudi na pot literata. Živi in za svoje delo zelo racionalno izkoristi sleherni trenutek, pri tem pa kot spužva vpija vase nova in nova znanja, ki jih s pridom porablja za ustvarjanje in življenje. Povezava in fascinacija z naravo, ki mu pomeni veliko in jo spremlja, pogosto tudi virtualno in s katero je emotivno močno povezan, mu tlakuje široko pot v širne, brezmejne in brezčasne dimenzije. Umetnost, ki jo kreira, je rezultat, izjemnega znanja, lastne bogate notranjosti, okolja v katerem ustvarja in računalnikov, ki mu služijo kot likovno orodje. Razni softveri in zbirka računalniku pridruženih programov, mu omogočajo programiranje in uravnavanje računalnika, katerega jezik s posebno programsko opremo transformira v likovni jezik in tako spretno ustvarja likovne umetnine, izjemne in kvalitetne računalniške grafike. Zanima ga univerzum, imaginarni pogledi v vesoljske brezmejne širjave, nemogoče, kar vse kot umetnik spretno integrira v svoj svet sanj, želja in vedenja o lepoti, naravi, tehniki in likovni ustvarjalnosti. Njegovo sanjaštvo in hrepenenje po univerzalni svobodi se vseskozi zrcali v njegovem, v glavnem, nemimetičnem slikarstvu. Po svojih grafičnih stvaritvah gledalca vodi po natančno načrtovani likovni vsebini, zgodbi polni nepotešenih želja po spoznavanju novih dimenzij. Pokaže nam in dovoli, da pogledamo za kopreno neznank, da se ustavimo ob preštevilnih vprašanjih, ki se porajajo in jih niza po svojih fiktivnih krajinah. Z obvladovanjem forme in barve nas očara in ob enem pokaže neverjetno obvladovanje likovne površine. Multiple, drobne zaključene in ponavljajoče se celote spominjajo na pisan kalejdoskop nedefiniranih likov in barv. Nemimetične abstraktne in večplastne grafike Maksa Lenarta Černelča, ponekod presekajo antropomorfne forme, ki v sebi nosijo značilnosti poznanih mu likov iz vsakdanjega življenja in asociirajo na mater, očeta, prijatelje….Kompozicije, ki so nabite z ljubeznijo, z energijo in magijo so tako bogate z dinamiko, da imamo občutek, da so fantu izpile vso notranjost. V post-digitalnem času, v katerem se umetnost danes nahaja, je težko definirati njen smisel, pomen in namen. Predvsem pa je objektivna opredelitev Maksovega ciklusa računalniških grafik zahteven proces. Seveda nas preseneti njegova smelost pri ustvarjanju in zrel pristop k polnjenju likovne površine z barvo, formo in vsebino, ki se spajajo in prepletajo med seboj v večplastno likovno kreacijo. Kljub temu, da so njegova dela, tako na več področjih dosegla neverjetno bogato raznolikost, ki prerašča omejenost naše percepcije, je jasno, da ima umetnik pred seboj še veliko enigem in da ga čaka še trdo delo na področju likovnega izobraževanja in ustvarjanja. Avtor je natančen opazovalec in čuteč ustvarjalec, ki nas vseskozi preseneča in sili, da se ob njegovih stvaritvah ustavimo za hip, se poglobimo v zanimivo estetiko in dogajanje na likovni površini. Istočasno pa se zagledamo v lastno zrcalno podobo, sredi polja, ki ga ščiti steklo tako, da se znajdemo kot akter sredi samega dogajanja. To je dodatek in koncept k sliki, ki ga naredi avtor zavestno. In vsak naš poskus razložiti artefakt je neizbežno le poskus, s katerim se trudimo vizualno likovno govorico prevesti v verbalno izkušnjo. V svoji osnovi sta obe izkušnji, verbalna in vizualna, vendarle esencialno različni, zato se moramo nujno zavedati, da so besede, opisi nekega likovnega dela, le vrsta prevoda, ki približno govori o umetnini. In zato vse, karkoli in kdaj koli povemo, ob opisovanju umetnine, je le poskus približati se resnici, ki jo v zvezi s svojim delom pozna pa le Maks.
 

Olga Butinar Čeh, dipl. umet. Zgodovinarka / Lj. 27. 7. 2020

 

  • - - - - - - - - - - - -  - - - - -  - - - -  --  - - -  - - - 

MAKS LENART ČRNELČ

Maks Lenart Černelč je raziskovalni umetnik, ki se je rodil 2005 v Ljubljani, kjer tudi živi in dela. Osnovno šole Majde Vrhovnik v Ljubljani je obiskoval od leta 2011 do 2020. 

Njegov talent za risanje in slikanje je v prvem razredu osnovne šole odkrila profesorica Andreja Pečnik. Od takrat je neumorno vseskozi likovno ustvarjal in imel več samostojnih likovnih razstav, prvo na šoli v prvem razredu osnovne šole, na podlagi tega v drugem razredu v Rehabilitacijskem inštitutu Soča, sodeloval pa je tudi na številnih skupinskih razstavah (92) doma in v tujini. Več kot 200 ilustracij in slik je prav tako predstavil javnosti. 


Pri njegovem delu bi izpostavili: 

Slika Pravljična dežela Slovenija je na natečaju G4D osvojila prvo nagrado in 23. januarja 2014 krasila Googlovo domačo stran. Tako je Maks do sedaj edini Slovenec katerega risba je bila na začetku spletnega brskalnika Google. Leta 2015 je bil nominiran za ime leta na VALU 202 (bil je ime meseca januarja 2014). Na tej prireditvi je spoznal druge Slovence, ki so v tistem letu premikali meje. 

Ilustracija z naslovom Dirka po Sloveniji je bila na uradni majici mednarodne kolesarske dirke Po Sloveniji 2014, kjer je kot umetnik sodeloval na povabilo novomeške družbe ADRIA MOBIL. 

Leta 2014 je napisal je knjigo z naslovom Družina W5051, ki jo je opremil s svojimi ilustracijami, računalniškimi grafikami. Z njo se je umestil med slovenske pisce znanstvene fantastike. Knjiga je letos, 2020, doživela že drugi ponatis in je prevedena v angleški, nemški in kitajski jezik. Leta 2017 je ilustriral slikanico Zemlja pleše, leta 2017, profesorice Milene Valentan, knjiga je v procesu izdaje.

 

Oktobra 2015 je njegova risba Z risanjem do zdravja osvojila prvo nagrado v njegovi starostni skupini na Prvem likovnem mednarodnem festivalu pediatričnih bolnikov (IFPPP). Ta mednarodni festival je gostila skupina Teheran Health and Art, Iran. Na njem pa je sodeloval v okviru Pediatrične klinike Ljubljana na povabilo prof. dr. Davida Neubauerja. Zmagovalna dela so bila razstavljena Sloveniji, Iranu, ZDA (v več zveznih državah), Tunisu, Braziliji, Sudanu, Indiji, Grčiji, Španiji, Ukrajini, Egiptu, Turčiji, Madžarskem, Portugalskem, Azarbejdžanu, Nemčiji, Belorusiji, Poljski, Srbiji, Libanonu, Qatarju, Siriji, Hong Kongu, Egiptu, Avstraliji, Rusiji, Hrvaškem, Finskem, Guatamali, Nizozemski, Italiji .. 

 

Z risbo Stiska - upanje, Slovenija, jesen 2015, ki je bila odraz takratnega dogajanja v Sloveniji, sodeluje v pobudi Moj košček za mir, kjer je tudi ambasador tega mednarodno odmevnega projekta v organizaciji ISA instituta, Ljubljana, Slovenija. Razstava je bila v Ljubljani v prostorih Mestne občine in v Cankarjevem domu, v Zagrebu, Združenih narodih v Ženevi, v Svetu Evrope Strasbourgu … 

Z računalniško grafiko se je začel ukvarjati leta 2015. Razstava njegovih digitalnih grafik ČAS je na ogled v Galeriji Cankarjevega doma na Vrhniki v juniju 2020. Na razstavi je predstavil 44 računalniških grafik. V septembru 2020 bo razstava razširjena na preddverje Cankarjevega doma, tudi z njegovimi zadnjimi deli iz leta 2020 in povezana s kulturnim večerom (2.9.2020), na njem bodo brali njegova literarna dela - izseki iz knjige in pesmi. Maks v prostorih Cankarjevega doma na Vrhniki razstavlja drugič, prvič 2012, na povabilo mag. Tatjane Oblak Milčinski. 

Oglejte si tudi