Logo MojaObčina.si
DANES
12°C
8°C
JUTRI
19°C
7°C
Oceni objavo

Titovo vozilo znova sijoče, sedaj na vrsti Hruščovo darilo?

Tehniški muzej Slovenije v Bistri hrani petnajst avtomobilov nekdanjega jugoslovanskega predsednika Josipa Broza – Tita. V kolekciji prestižnih znamk je tudi Rolls Royce silwerwrath, ki ga je predsedniku leta 1952 podarila tedanja Republika Slovenija. Tito ga je uporabljal kot protokolarno vozilo v petdesetih in šestdesetih letih preteklega stoletja za prevoze po Sloveniji, v osemdesetih pa ga je v svojo zbirko prestižnih vozil prejel TMS. Kot je za Naš časopis dejal Drago Štimec, vodja konzervatorsko-restavratorske službe v muzeju, vsako vozilo po prihodu temeljito pregledajo, nato pa nastopi faza konzervacije, ki jo je potrebno vzdrževati. Nadaljnji posegi so v večini primerov minimalni, predvsem pa stremijo k ohranjanju zgodovinske istovetnosti predmeta. »Okolje je tisto, ki ima največji vpliv na potrebno vzdrževanje. V primeru Titovega Rolls Roycea imamo srečo, da je cel iz aluminija,« pravi sogovornik.
Kljub temu lak sčasoma izgubi svoj prvotni sijaj, prah se usede na še tako skrito mesto, vlažnost zraka pa povzroči ugodne razmere za propadanje organskih materialov. Zato je bila pobuda podjetja Globo iz Stuttgarta, ki se že poldrugo stoletje ukvarja z avtokozmetiko, zelo dobrodošla: da poskrbi za Titovega Rolls Roycea. Dva dni se je okoli črnega lepotca mudila Globova ekipa (med njimi smo srečali tudi nekdanjega Vrhničana, danes Ložana, Dejana Antolovića), ki mu je vračala nekdanjo patino. »Naše podjetje je specializirano za starejša vozila, ki zaradi svojih materialov, ki se močno razlikujejo od današnjih, zahtevajo popolnoma svojstven pristop. Potrebna je posebna kozmetična oskrba, ogromno znanja in natančne roke,« je pojasnil lastnik in direktor podjetja dr. Aleksandar Bjelić. »Pri Titovem Rolls Royceu smo analizirali njegov lak – debelino, ohranjenost in sijaj – nato pa smo se lotili čiščenja in loščenja.« Njihov cilj ni bilo popravljanje, ampak ohranjanje in zaščita obstoječega stanja. Obrabljenost usnja, nekatere vdrtine ali praske so lahko namreč tudi zgodovinsko izpovedne in bi jih bilo zato napak popraviti.

Ko so tako fantje popolnoma pretaknili in pregledali vozilo, se poraja vprašanje, če niso nemara odkrili kaj posebnega? Štimec pravi, da ne. »No, mogoče edinole to, da smo se bali, da se je po usnju razvila plesen. Na prvi pogled je že tako kazalo. Fantje, ki se spoznajo na svoje delo, pa so ugotovili, da je bilo usnje strojeno po starih postopkih z jajčnim beljakom, ki lahko ob določenih pogojih reagira v videzu plesni. Z njihovimi izdelki so madeže uspešno odpravili.«

Po dveh dneh dela je Titov Rolls Royce ponovno zasijal v nekdanjem sijaju. To še zdaleč ni bilo prvo delo na takem starodobniku za podjetje Globo. »Pogostokrat nas vabijo v muzeje in v zasebne zbirke. Med drugim smo zloščili tudi Hitlerjev mercedes v zasebni zbirki na Nizozemskem,« pravi Bjelić. Štimec pravi, da v kolikor bodo v muzeju zadovoljni z opravljenim delom, da bi se jeseni lotili še enega zgodovinskega lepotca. »Razmišljamo da bi podobnemu postopku podvrgli enega od ZIS-ov, ki ga je leta 1954 podaril Titu sovjetski voditelj Nikita Hruščov.« Zbirka prestižnih limuzin, ki jih je uporabljal jugoslovanski predsednik Tito, tako postopoma pridobivajo nekdanjo patino, mi in zanamci pa pristnejšo izkušnjo z zgodovino. 

 

Gašper Tominc

Oglejte si tudi