V maju je potekala spletna anketa, v kateri je več kot 300 prebivalk in prebivalcev Komende podalo svoja mnenja in predloge o prometu v občini. Ti bodo v pomoč pri pripravi Občinske celostne prometne strategije (OCPS) Komenda, ki bo osnova za izbor ukrepov za varnejšo, bolj trajnostno in učinkovito mobilnost. Ugotovili smo tudi, da so občinski ukrepi deležni visoke podpore v javnosti. Kot kaže, smo v Komendi na splošno močno vezani na uporabo avtomobila, krajše poti pa kar polovica občanov opravi peš ali s kolesom, kar nas uvršča med bolj trajnostno mobilne občine.
Kam največkrat potujemo?
Prebivalke in prebivalci Komende zelo pogosto obiščemo središče občine. Nekoliko raje nakupujemo v bližnjih trgovinah in obiščemo bližnje storitve kot tiste bolj oddaljene. Kar polovica prebivalcev se najmanj enkrat, večinoma pa večkrat tedensko odpravi v Ljubljano, prav toliko v Kamnik, precej redkeje pa se odpravimo v Kranj in Domžale.
Prebivalke in prebivalci Komende zelo pogosto obiščemo središče občine. Nekoliko raje nakupujemo v bližnjih trgovinah in obiščemo bližnje storitve kot tiste bolj oddaljene. Kar polovica prebivalcev se najmanj enkrat, večinoma pa večkrat tedensko odpravi v Ljubljano, prav toliko v Kamnik, precej redkeje pa se odpravimo v Kranj in Domžale.
Kako potujemo in ali smo pripravljeni na spremembo vedenja?
Najpogosteje z avtomobilom, kar je pri daljših razdaljah razumljivo. Aktivneje, povečini peš, se večji delež vprašanih odpravi na rekreacijo (68 %), v središče občine (51 %) in v bližnje trgovine (38 %). Glede na to, da so te poti za večino anketiranih krajše od 2 km, kar je razdalja, ki jo prehodimo peš v manj kot 25 minutah, prekolesarimo pa v manj kot 10 minutah, se tu kaže velik potencial, da bi jih aktivno opravilo še več občank in občanov, ki ste temu tudi povečini pritrdili, pod pogojem, da bi bile poti bolj urejene, bolj smiselno umeščene in varnejše.
Najpogosteje z avtomobilom, kar je pri daljših razdaljah razumljivo. Aktivneje, povečini peš, se večji delež vprašanih odpravi na rekreacijo (68 %), v središče občine (51 %) in v bližnje trgovine (38 %). Glede na to, da so te poti za večino anketiranih krajše od 2 km, kar je razdalja, ki jo prehodimo peš v manj kot 25 minutah, prekolesarimo pa v manj kot 10 minutah, se tu kaže velik potencial, da bi jih aktivno opravilo še več občank in občanov, ki ste temu tudi povečini pritrdili, pod pogojem, da bi bile poti bolj urejene, bolj smiselno umeščene in varnejše.
Posebej smo povprašali, če bi več ljudi kolesarilo, če bi lahko kolo varno parkirali ali si kolo izposodili, temu pa je pritrdilo skupno 25 % vprašanih.
V šolo kar tri četrtine vprašanih svoje otroke dostavi z avtomobilom (ali pa so tam zaposleni), peš ali s kolesom pa le petina, čeprav je polovici prebivalcev bližje od 2 km. Varna šolska pot je pomemben ukrep, ki lahko omogoči večjemu deležu šolarjev, da svojo pot opravijo aktivno – prej s starši, potem pa samostojno.
V šolo kar tri četrtine vprašanih svoje otroke dostavi z avtomobilom (ali pa so tam zaposleni), peš ali s kolesom pa le petina, čeprav je polovici prebivalcev bližje od 2 km. Varna šolska pot je pomemben ukrep, ki lahko omogoči večjemu deležu šolarjev, da svojo pot opravijo aktivno – prej s starši, potem pa samostojno.
Do službe ima pretežni del prebivalcev več kot 5 km in se na delo odpravijo povečini z avtomobilom. Bližje je služba eni petini anketiranih. Le 6 % anketiranih se v službo odpravi peš ali s kolesom, preostali pa bi se verjetno odločili za aktivno mobilnost, morda tudi na daljše razdalje, če bi bila zagotovljena varnejša in udobnejša infrastruktura.
Javni potniški promet se najbolj uporablja za poti v šolo (6 %) in do Ljubljane (6 %).
Katerih ukrepov si želimo?
Velika večina vprašanih (89 %) se strinja, da je treba v občini Komenda izboljšati pogoje za hojo in kolesarjenje z vidika varnosti in udobja, izboljšati pa je treba tudi frekvenco in potek linij JPP (81 %). Kontradiktorno je kar četrtina vprašanih obenem mnenja, da je potrebno širiti in graditi nove ceste za hitrejše potovanje z avtomobilom. Kolebanje med naklonjenostjo vožnji z avtomobili in podpori razvoju trajnostne mobilnosti izkazuje tudi zelo deljeno mnenje o tem, ali je avtomobilov preveč in naj se jim dostop do središča mesta bolj omeji, saj jih tretjina idejo podpira, tretjina pa ji nasprotuje.
Velika večina vprašanih (89 %) se strinja, da je treba v občini Komenda izboljšati pogoje za hojo in kolesarjenje z vidika varnosti in udobja, izboljšati pa je treba tudi frekvenco in potek linij JPP (81 %). Kontradiktorno je kar četrtina vprašanih obenem mnenja, da je potrebno širiti in graditi nove ceste za hitrejše potovanje z avtomobilom. Kolebanje med naklonjenostjo vožnji z avtomobili in podpori razvoju trajnostne mobilnosti izkazuje tudi zelo deljeno mnenje o tem, ali je avtomobilov preveč in naj se jim dostop do središča mesta bolj omeji, saj jih tretjina idejo podpira, tretjina pa ji nasprotuje.
Katerim vrednotam bi dali prednost pri načrtovanju prometa?
Vprašani so kot daleč najpomembnejšo opredelili varnost ljudi, sledijo pa boljši pogoji za hojo in kolesarjenje, tudi na račun avtomobilov, skoraj tretjina je poudarila zdravje, sledijo ustvarjanje prostora po meri človeka, dober JPP in varovanje okolja. Naklonjenost avtomobilom je na repu.
Kolikšno podporo uživajo že predvideni ukrepi v Komendi?
Ukrepi, ki jih načrtuje občina, uživajo podporo večine vprašanih. Najbolj so bili podprti ukrepi za izboljšanje peš in kolesarskih poti med naselji, nova podobna in označitev šolskih poti in ureditev postajališč šolskega avtobusa.
Obvoznica vzhodno od Most in hitra cesta Želodnik-Vodice uživata 79 % podporo, nasprotuje pa jima 10 % vprašanih. Nekoliko bolj so deljena le mnenja o uvedbi lokalnega JPP, sistema za izposojo e- koles in enosmernega poteka prometa v naseljih.
Ukrepi, ki jih načrtuje občina, uživajo podporo večine vprašanih. Najbolj so bili podprti ukrepi za izboljšanje peš in kolesarskih poti med naselji, nova podobna in označitev šolskih poti in ureditev postajališč šolskega avtobusa.
Obvoznica vzhodno od Most in hitra cesta Želodnik-Vodice uživata 79 % podporo, nasprotuje pa jima 10 % vprašanih. Nekoliko bolj so deljena le mnenja o uvedbi lokalnega JPP, sistema za izposojo e- koles in enosmernega poteka prometa v naseljih.
Vnesite svoje predloge ukrepov v interaktivni zemljevid Komende!
V komentarje v anketi so vprašani večinoma zapisovali konkretne izzive ali ukrepe, ki bi si jih želeli videti v občini. Pogosto ste omenjali varnosti na šolskih poteh in ostalih peš povezavah, potrebo po izboljšanju mreže kolesarskih poti, zmanjšanje oziroma potek tranzitnega, predvsem tovornega prometa ter omejevanje in večji nadzor hitrosti vozil. Velikokrat sta omenjeni tudi različici obvoza Komende / Most, glede katerih so mnenja precej deljena. Zaznali smo tudi dvome o smiselnosti reševanja prometnih težav z novimi obvoznimi povezavami, ker bi hitrejši promet verjetno spodbudil še ostale, ki doslej skozi Komendo niso potovali, da uberejo to pot, s čimer bi se količina prometa skozi Komendo le še povečala. Prisoten je tudi strah glede poslabšanja poplavne varnosti zaradi novih cestnih povezav.
V komentarje v anketi so vprašani večinoma zapisovali konkretne izzive ali ukrepe, ki bi si jih želeli videti v občini. Pogosto ste omenjali varnosti na šolskih poteh in ostalih peš povezavah, potrebo po izboljšanju mreže kolesarskih poti, zmanjšanje oziroma potek tranzitnega, predvsem tovornega prometa ter omejevanje in večji nadzor hitrosti vozil. Velikokrat sta omenjeni tudi različici obvoza Komende / Most, glede katerih so mnenja precej deljena. Zaznali smo tudi dvome o smiselnosti reševanja prometnih težav z novimi obvoznimi povezavami, ker bi hitrejši promet verjetno spodbudil še ostale, ki doslej skozi Komendo niso potovali, da uberejo to pot, s čimer bi se količina prometa skozi Komendo le še povečala. Prisoten je tudi strah glede poslabšanja poplavne varnosti zaradi novih cestnih povezav.
Vse občanke in občane toplo vabimo, da od 16. septembra 2024 v interaktivni zemljevid naše občine, na konkretne lokacije vnesete vaše predloge ukrepov https://cps.projekti.si/komenda. Do sedaj ste nas na tem mestu lahko opozorili na neustrezne prometne ureditve, zdaj pa lahko označite ukrep, za katerega menite, da izziv najbolje rešuje.
Vir: komenda.si