Logo MojaObčina.si
DANES
19°C
9°C
JUTRI
22°C
8°C
Oceni objavo

"Nova železnica je otvorjena, predrte so planke in skozi nje je udarilo svetovno valovje v naše kraje" – prihod prvega vlaka v Kanal

Poleti 1906 je po dolgih letih pričakovanja po Soški dolini prvič zapeljal vlak. Gradnja številnih predorov, viaduktov, mostov in treh železniških postaj – Avče, Kanal in Plave – je na območju občine Kanal potekala med letoma 1903 in 1906. Železniško povezavo med Jesenicami in Trstom je 19. julija 1906 odprl avstro-ogrski prestolonaslednik Franc Ferdinand, ki se je s spremstvom tudi zapeljal po progi in se ustavil na več postajah. Na Kanalskem se je prebivalstvo na njegov prihod dobro pripravilo. Časopisje je poročalo, da so bili kraji Ročinj, Avče, Ajba in Plave praznično okrašeni s cvetjem in s slovenskimi zastavami, s čimer so hoteli prestolonasledniku pokazati narodno enotnost in da tukaj živi slovensko prebivalstvo. Podobni prizori so eminentne goste pričakali tudi v Kanalu in v Gorenji vasi. »Na kanalskem mostu, okičenem z zelenjem, mlaji in oleandri, plapolajo na visokih drogih v dveh vrstah slovenske zastave. Trobojnice vihrajo vsepovsod po Kanalu. /.../ Raznovrstni mlaji, bujno cvetoči oleandri in nad vsem tem visokovihrajoče narodne trobojnice tvorijo veličasten slavolok. Jednake zastave plapolajo tudi tik ob kolodvoru in skoro na vseh hišah.« Na tamkajšnjem kolodvoru je potekal tudi osrednji dogodek ob odprtju v okraju. Zbrala se je velika množica, ki je pričakala prihod vlaka, v katerem se je peljal prestolonaslednik. Postanek je potekal v skladu z vnaprej določenim protokolom. Predviden prihod je bil ob 15.24, odhod pa po 4 minutah ob 15.29, a je imel vlak zamudo 14 minut. Dogodku so prisostvovali deželni glavar grof Henrik Attems, predstavniki podjetja Sard & Lenassi, inženirji, častna vojaška stotnija in množica »praznično oblečenega ljudstva«. Dovoljenje za srečanje s prestolonaslednikom so imeli poleg deželnih in državnih političnih veljakov še nekateri predstavniki političnega, verskega, gospodarskega in kulturnega življenja iz okraja, člani društev, učitelji in učenci šol iz okraja. Zbrane goste je predstavil tržaški namestnik princ Konrad Hohenlohe, prestolonaslednik pa je številnim namenil kratek pozdrav ali vprašanje. Učenki, ki mu je v imenu šolske mladine poklonila šopek rož, je podaril zlato verižico in krono z monogramom. Po 7 minutah je vlak ob številnih pozdravih (klicih živijo) in državni himni, ki jo je zapel kanalski šolski zbor, zapeljal dalje proti Gorici. »Občinstvo je navdušeno mahalo s klobuki in rutami. Vojaštvo, častniki in uradniki salutirali. Trobente donele in šolska mladina pela cesarsko pesem. Nadvojvoda je dolgo časa, še potem, ko je počasi odhajal proti Gorici vlak, stal na mostiču svojega voza ter prijazno na vse strani pozdravljal.«

 

Viri in literatura:

-          AT-OeStA/HHStA OMeA NZA 442-18 Reise des Erzherzogs Franz Ferdinand von Österreich-Este zur Eröffnung der Eisenbahnstrecke Assling-Görz-Triest, 1906.07.19.

-          Soča, 21. 7. 1906, št. 58.

-          Dnevnik občinskega tajnika Antona Bajta iz Kanala ob Soči: 9. junij 1902−1908, avgust 1915. Kanal ob Soči (ur. Drago Sedmak). Nova Gorica: Goriški muzej; Kanal ob Soči: Občina, 2006.

-          Devetak, Robert: Društveno življenje na Kanalskem v času Avstro–Ogrske. Nova Gorica: Goriški muzej, 2016.

 

 

Oglejte si tudi